Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Variatie in Hematocrietwaarde?

svensation
Forum-lid
Berichten: 80
Lid geworden op: 28 dec 2009 22:30

svensation 28 dec 2009 23:10

Iemand die misschien iets zinnigs kan zeggen over het volgende?

Ik heb een bloedonderzoek gehad als onderdeel van een topsportmedisch onderzoek. Hieruit kwam een nogal hoge hematocrietwaarde. Laten we zeggen 'hoger dan door de UCI toegestaan'. Overigens wel binnen de grenzen van wat normaal is.
Nu weet ik dat deze waarde zowiezo kan fluctueren. Alleen vertelde de sportarts me dat mijn bloedonderzoek een dag na de afname van het bloed uitgevoerd is, wat ook een verhogend effect op deze waarde heeft. Met andere woorden, als het onderzoek binnen een uur gedaan wordt, zoals de UCI dit vereist, dan zal de waarde lager zijn (hoeveel kon hij niet zeggen).

Weet iemand hier iets over?

Gebruikersavatar
robbebopper
Forum-lid HC
Berichten: 5713
Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32

Gebruikersavatar robbebopper 29 dec 2009 01:12

Hoger dan is toegestaan door de UCI, maar wel normaal?
Ik weet er gelukkig niets van, maar dit klinkt mijn als leek toch wel vreemd in de oren. Als jij een topsporter bent zou ik me toch wel zorgen maken, als je er geen bent,......waar maak je je dan druk over?
Of is het echt puur uit nieuwsgierigheid dat je dit wilt weten?

stoli
Forum-lid
Berichten: 380
Lid geworden op: 01 sep 2009 18:34

stoli 29 dec 2009 04:38

neem je wel eens recreatief drugs? (je naam)

svensation
Forum-lid
Berichten: 80
Lid geworden op: 28 dec 2009 22:30

svensation 29 dec 2009 10:31

Normale waardes zijn van 39% tot en met 55%. De UCI zegt dat je boven de 50% niet mag starten in verband met 'gezondheidsrisico's'.

En ik gebruik geen drugs en dat heb ik nooit gedaan ook.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 29 dec 2009 11:26

Waardes boven de 50% zijn niet echt normaal, je behoort tot een zeer select gezelschap als je dat als Europeaan haalt zonder vals te spelen. Ik zelf zit er precies tegen aan, als ik uitgerust ben zit ik in de 49%. 1 keer een poos naar grote hoogte en ik zou er gegarandeerd boven komen. Die 50% regel is tegenwoordig ook wel een beetje achterhaalt, want die was ingesteld toen Epo nog niet op te sporen was en het halve peleton met een hematocriet van 60 rond reed.

Ik snap echter niet waarom het percentage juist behoorlijk hoger zou zijn als je een dag later test. Daarnaast heb ik sterk m'n twijfels of dat van de UCI ook wel moet. Als ze in Roemenië in een UCI koers op 2200 meter in de middle of nowhere bloed afnemen gaan ze dat echt geen 2 uur later getest hebben.
Het aantal rode bloedcellen (en volume, want dat is afhankelijk van de zoutconcentratie) blijft toch wel constant in een afgesloten buisje en het volume ook.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

svensation
Forum-lid
Berichten: 80
Lid geworden op: 28 dec 2009 22:30

svensation 29 dec 2009 14:22

'Normaal' is misschien een verkeerde woordkeuze. Waar het om gaat is dat je buiten deze grenzen/referentiewaarden verhoogd gezondheidsrisico hebt (bloedarmoede / hart- en vaatziekten). Overigens worden er verschillende grenzen gehanteerd.

Maar ontopic: Waarom er hogere waarden gemeten worden wanneer er een dag zit tussen de afname van het bloed en de meting zoals mijn sportarts zei is mij ook een raadsel. Neemt het aantal bloedlichaampjes toe? Lijkt me niet... Neemt het plasma af? Wellicht... Iemand nog een goede theorie?

Misschien behoor ik gewoon tot dat selecte gezelschap! :-)

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 29 dec 2009 14:30

Je hebt gewoon de goede genen mee gekregen en daarnaast ben je ten tijde van 't bloedprikken goed uitgerust geweest.

Hoge hematocriet waarde is niets gevaarlijks aan zolang 't maar natuurlijk is. Er zijn stammen in de Andes en de Himalaya die hematocriet waardes rond of zelfs boven de 55 hebben. Die hoogte heeft daar voor natuurlijke selectie gezorgd en daarnaast werkt 't nog als een epo kuurtje om er maar altijd te zijn.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

stoli
Forum-lid
Berichten: 380
Lid geworden op: 01 sep 2009 18:34

stoli 30 dec 2009 01:17

en welcome bloedpaspoort! daar word je dan toch door genaaid als je op verschillende momenten getest word? check pechstein ;)

Gebruikersavatar
tjb
Forum-lid
Berichten: 512
Lid geworden op: 08 okt 2009 21:40

Gebruikersavatar tjb 30 dec 2009 01:38

Is het bloedpaspoort nu een voordeel juist hiervoor? Als dit natuurlijk is dan zouden de verschillen niet zo moeten zijn zoals bij pantani in zijn 90's? zie: http://forum.fiets.nl/topic.asp?sort=&page=4&TID=13412

Ik bedoel dus eigenlijk, als jij niet zulke fluctuaties heb vanwege doping gebruik. Dan zou bij jou de lijn voorspelbaar, natuurlijk en geleidelijk binnen een klein bereik van je al huidige waarden?

De UCI heeft zeker nog vast de regel, boven 50, is eruit?
Cannondale Six Carbon 105 2010
Scott Speedster S4 2005 105
Scott Speedster S4 2005 Tiagra (Total Loss) R.I.P.
da carbon rij lekker zeg!

rene1
Forum-lid
Berichten: 2099
Lid geworden op: 12 sep 2005 01:11

rene1 30 dec 2009 09:18

Voor een man is een HB van 11 de bovengrens dit is "grof genomen" omgerekend naar HT inderdaad 55. Daarboven wordt gezien als afwijkend in de medische wereld.
Over het algemeen daalt het hematocriet bij intensief/langdurig sporten. oa door beschadiging van de erythrocyt die door de hogere bloedstroomsnelheid tegen allerlei zaken opbotsts (vaatwand, hartkleppen)
Ook ik snap niet waarom het haematocriet zou veranderen in een buisje. Als het al zo is dan komt het door verdamping van plasma waardoor de hoeveelheid vaste stof toeneemt ten opzichte van het vloeibare deel of door beschadiging van de erytrocyten maar door de laatste zou het hematocriet lager worden.
Als ik er aan denk zal ik het eens op het lab vragen.

Edit; voor de mensen die een hoger HT willen: rokers inhaleren ook koolstofmonoxyde en zorgen zo voor een te laag zuurstofgehalte. Het lichaam compenseert dit door meer HB aan te maken en hierdoor dus een hoger HT. Je hoeft dus niet op hoogtestage te gaan...:D

svensation
Forum-lid
Berichten: 80
Lid geworden op: 28 dec 2009 22:30

svensation 30 dec 2009 11:08

Voor mij is het de eerste keer dat mijn bloed gemeten is. Geen idee dus welke variaties mijn bloedwaarden gaan vertonen. Mijn HB waarde was 10,1.
De UCI heeft nog steeds in de regels staan dat op een HT waarde hoger dan 50 uitsluiting volgt.

@Rene1: Ik hoop dat je er aan denkt het op het lab te vragen. Ben benieuwd wat ze ervan zeggen.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 30 dec 2009 11:50

Je kan gewoon een attest krijgen voor je hematocriet waarde mocht dat je dat nodig hebben.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Plaats reactie