Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

Het grote woon-werk topic

Gebruikersavatar
Kluus
Forum-lid
Berichten: 511
Lid geworden op: 08 aug 2015 14:07

Gebruikersavatar Kluus 03 jan 2024 15:00

Herkenbaar, hier is het fietsen ook gewoon de norm, laatst moest ik met de trein, wat momenteel mijn beste alternatief voor de fiets is omdat parkeren bij mijn werk gewoon niet handig is, en dat was echt onwennig.

Overigens was het ook een wens van mij toen ik naar mijn huidige werkgever ging, op een mooie fietsafstand met als doel alle werkdagen te fietsen. Daarvoor werkte ik in de detachering en ging ik naar de laatste klant ook al regelmatig met de fiets waarbij ik de luxe leaseauto thuis liet staan, maar het vooruitzicht op een nieuwe opdracht die buiten fietsafstand lag zag ik niet zitten.

Nu alweer 5 jaar bij mijn huidige werkgever, lekker 25km enkel, prima te doen, alleen sinds corona zijn we hier ook permanent gehalveerd in het aantal kantoordagen. Ook dat is prima, op de thuiswerkdagen ga ik dan tussen de middag lekker een ontspannen rondje. :-)

Gebruikersavatar
depoldertoerist
Forum-lid
Berichten: 1777
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:57
Locatie: Waddinxveen
Contact

Gebruikersavatar depoldertoerist 09 jan 2024 09:46

Ook vanochtend was het eigenlijk gewoon weer lekker fietsweer. Droge (wel beetje zoute) wegen, maar liever zout dan glad. De extra laagjes deden prima hun werk alles helemaal prima.

Nou ja bijna alles... Want op een gegeven moment voelde ik dat schakelen wat zwaarder ging, totdat de boel vastzat in nog maar 1 versnelling.. straks maar even checken of ik dat kan fixen want het is natuurlijk net niet de versnelling waar je altijd mee uit komt...
BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE

Gebruikersavatar
depoldertoerist
Forum-lid
Berichten: 1777
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:57
Locatie: Waddinxveen
Contact

Gebruikersavatar depoldertoerist 09 jan 2024 22:38

Vanmiddag de Rohloff schakelbox maar ff losgehaald en aan de sllag met een busje slotspray dat ik even leende van de huismeester.. helaas zonder resultaat, dus terug naar huis uit werk, met een nogal ongelukkige cadans, tegen de wind in. Thuis de fiets direct tegen de verwarming gezet. En dat werkte. Kennelijk toch ergens poetswater achtergebleven wat onderweg bevroren is, ik laat de fiets maar een nachtje binnenslapen..
BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE

leon1
Forum-lid
Berichten: 3272
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 10 jan 2024 07:32

Vanmorgen was het lekker verfrissend. Gelukkig 90% van de route wind mee dus dat scheelt behoorlijk! Onderweg naar huis gisteren twee stroken ijs tegengekomen waaronder een redelijk breed bevroren stuk aan de noordzijde van de Benelux-tunnel. Gisteren ben ik er overheen gefietst maar dat was ik vandaag niet van plan. Even van de fiets af en dan maar vasthouden aan de vangrail. Maar schijnbaar heeft de strooidienst goed zijn best gedaan van want vanmorgen was de strook alleen nog maar smeltijs gelukkig. 50 minuten onderweg was al genoeg om de inhoud van mijn bidon in slush puppy te veranderen (ondanks dat ik de sportdrank met warm water had aangemaakt).
Ride bikes, not tanks!

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3702
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 10 jan 2024 07:40

Hier ook prima te doen. 1 ijsplaat (waar niks aan wordt gedaan) die gisteren in de zon half gesmolten is en nu vol sporen staat die hard bevroren zijn. Dus maar afgestapt en langsgelopen. Vent met pedelec die achter me aankwam vloog rechtdoor het gras in, wat waarschijnlijk de juiste keuze was. Mijn alfine 8 naaf schakelde trouwens ook niet echt lekker meer.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Gebruikersavatar
depoldertoerist
Forum-lid
Berichten: 1777
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:57
Locatie: Waddinxveen
Contact

Gebruikersavatar depoldertoerist 10 jan 2024 09:18

leon1 schreef: 10 jan 2024 07:32 (ondanks dat ik de sportdrank met warm water had aangemaakt).
Warm water bevriest eerder dan koud water, dat is het Mpemba effect:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Mpemba-effect
rikkert schreef: 10 jan 2024 07:40 Mijn alfine 8 naaf schakelde trouwens ook niet echt lekker meer.
Een Alfine is vetgesmeerd dus dat zou dikker kunnen worden...
Maar ik had vanochtend ook weer problemen met schakelen trouwens terwijl de fiets de hele nacht verwarmd heeft gestaan.

Bij zit het niet in de Rohloffnaaf maar het zit tussen de versteller en schakelbox. als ik die loshaal van de naaf is er nog steeds geen beweging in te krijgen namelijk. Toch vreemd, want mij MTB heeft ook Rohloff en kent dit probleem helemaal niet. Ik ga maar eens navragen of er verschil in kwaliteit kabels bestaat.

min 5 is wel fris, maar niet dusdanig dat het echte problemen mag geven wat mij betreft.
BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE

leon1
Forum-lid
Berichten: 3272
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 11 jan 2024 08:44

Vanmorgen was het net zo koud als gisteren maar wel merkbaar vochtiger. Eens kijken hoe het weer uitpakt vanmiddag en wat de voorspelling is voor komende nacht en of ik het er op waag nog een ritje te maken. Als het echt vochtig op de weg wordt dan bespaar ik mijn fiets dat liever ;)
Ride bikes, not tanks!

roos1
Forum-lid
Berichten: 636
Lid geworden op: 17 mei 2006 09:24

roos1 12 jan 2024 15:22

@depoldertoerist klinkt een beetje als een gebroken kabeltje die opstroopt in de buitenkabel. Je weet nu al hoe je die moet monteren :)
Gr Roos

Gebruikersavatar
depoldertoerist
Forum-lid
Berichten: 1777
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:57
Locatie: Waddinxveen
Contact

Gebruikersavatar depoldertoerist 12 jan 2024 17:38

Thnx voor de tip @roos1! Alles is nu echt schoon, en dat schakelt al stuk soepeler, komt het toch weer terug ga ik zeker de binnenkabel vervangen!
BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE

Gebruikersavatar
depoldertoerist
Forum-lid
Berichten: 1777
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:57
Locatie: Waddinxveen
Contact

Gebruikersavatar depoldertoerist 15 jan 2024 19:52

Met tegenzin het woonwerken vandaag overgeslagen..
BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5255
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 15 jan 2024 20:45

Vandaag zo'n dag dat spike banden wel nuttig zijn 😎
Vanmorgen alleen nog bijna onderuit gekegeld door scooter die fietser inhaalde (die beetje zwabberde) en toen maar even ging remmen en dus onderuit ging.
Gelukkig breed genoeg fietspad dat ik richting berm kon en de scooter kon ontwijken.

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2144
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 15 jan 2024 21:22

Morgen moet ik weer maar van vorig jaar weet ik nog dat mijn ketting na een paar pekel ritjes helemaal roest is..
Helaas geen auto beschikbaar morgen want anders had ik die deze keer wel gepakt.

Plaats reactie