Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Politiek

Enzzo
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Enzzo 11 jan 2024 19:50

marsman schreef: 11 jan 2024 18:19 Ik denk echt dat een bevolkingskrimp de sleutel tot een beter milieu is. Maar de megagroei zit natuurlijk niet bij ons. India, China, veel landen in Afrika. Daar zit de groei. Er zat zat steden met meer inwoners dat onze 18 mio
Even uw huiswerk doen maat!
China? Ja veel mensen maar euh
China heeft zich met zijn één kind beleid behoorlijk in de vingers gesneden!
Willekeurige bron: https://nos.nl/l/2460783
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 11 jan 2024 20:25

Ja maar we zijn ook aan het zeuren dat de vergrijzing erin hakt.
Bij krimp wordt dat alleen maar erger en zou houden we ons lekker bezig.......

Dan beginnen er vervolgens weer economen te zeuren over een 80 jarige recessie, dus daar is het systeem niet gebaad.

Ik denk dat oorlog ook niet best is voor het miljeu, maar dat terzijde.

lugosi
Forum-lid HC

lugosi 11 jan 2024 22:03

wasbeer2006 schreef: 11 jan 2024 20:25 Ja maar we zijn ook aan het zeuren dat de vergrijzing erin hakt.
Bij krimp wordt dat alleen maar erger en zou houden we ons lekker bezig.......

Dan beginnen er vervolgens weer economen te zeuren over een 80 jarige recessie, dus daar is het systeem niet gebaad.

Ik denk dat oorlog ook niet best is voor het miljeu, maar dat terzijde.
Dat is zo, maar vergrijzing wordt niet weggewerkt door krimp noch door migratie.

De gevolgen voor de vergrijzing van morgen kan je wel aanpakken met een degelijk financieel beleid vandaag en wel per hoofd. Uiteraard impliceert dat dat grenzen noodzakelijk zijn.

lugosi
Forum-lid HC

lugosi 11 jan 2024 22:04

daniel1975 schreef: 11 jan 2024 14:38 Bottom line: XR moet moet de poorten van de pharma blokkeren, want mensen leven te lang :-)
Misschien moet (via de overheidsfinanciën) de gezondheidszorg vanuit een ander oogpunt gezien worden.
Niet perse langer leven, maar beter leven.

lugosi
Forum-lid HC

lugosi 11 jan 2024 22:07

Theo V schreef: 11 jan 2024 15:39
lugosi schreef: 11 jan 2024 13:55 ..... in de ban van de Four Horsemen ;)
Kijk, een verstandige opmerking. ;) :lol: :mrgreen: :winkthumb:
https://www.youtube.com/watch?v=UPnicm3iYV8
Wel, het waren vier andere die ik bedoelde :D , maar niks tegen Metallica, al hebben ze me alleen kunnen boeien op Kill 'em all. Daarna niet meer.

lugosi
Forum-lid HC

lugosi 11 jan 2024 22:11

ColumsbusMJ schreef: 11 jan 2024 15:12 Ik ben wel benieuwd in hoeverre een politieke partij zich durft te wagen aan bevolkingsgroei. Geboortebeperking krijg je er niet zo één twee drie doorheen gefietst lijkt mij. Een krimpende wereldbevolking zal mogelijk wel positieve gevolgen met zich meenemen.
Zoals ik hier al vaker gezegd heb zijn sommige problemen (belangrijke problemen) niet oplosbaar vanuit particratieën. Autocratiën en dictaturen kunnen gewoon veel makkelijker daarop reageren. Tja, elk nadeel heb zijn voordeel (en omgekeerd).

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 11 jan 2024 22:34

Klopt, Putin draagt keurig zijn steentje bij aan het verminderen van de wereldbevolking…. :-(
Less is bore

Enzzo
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Enzzo 11 jan 2024 22:57

lugosi schreef: 11 jan 2024 22:11 ….
Zoals ik hier al vaker gezegd heb zijn sommige problemen (belangrijke problemen) niet oplosbaar vanuit particratieën. Autocratiën en dictaturen kunnen gewoon veel makkelijker daarop reageren. Tja, elk nadeel heb zijn voordeel (en omgekeerd).
Ik ben even hardop aan het meedenken hè: stel men vindt dat een bepaald kenmerk aan mensen, een bepaalde afkomst en/of een typerende stand van de neus niet conform de standaard is die door een dictatuur bepaald wordt.
Dan kun je natuurlijk altijd die groepen mensen via een logistiek systeem naar grote ruimtes leiden en daar met één of ander pesticide de wereld uit helpen. (Zyklon B springs to mind maar het mag ook Glyfosaat zijn hoor)
Hopsakee! Overbevolkingsprobleem opgelost 👍🏼

Ik voorzie wel wat ethische probleempjes maar tegen de tijd dat iedereen zich daar bewust van is heb je toch al een heel grote hap overbevolking opgelost vermoed ik.

Andere optie: je benoemt geheel arbitrair een keizer als autocraat en laat die een leger optrommelen zodat ze samen vervolgens hele en halve continenten kunnen veroveren om daarbinnen alle mensen de keuze te geven om ofwel mee te doen danwel vermoord te worden. Zo los je natuurlijk ook al een hoop op.

Ook hierbij voorzie ik wat hickups maarja: het doel heiligt de middelen toch?

Kan zijn dat die systemen al een keer geprobeerd zijn in het verleden trouwens…
Maar ja lessen uit het verleden zijn zelden een opmaat voor een beter heden toch?
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 12 jan 2024 07:10

Jouw cynische betoog doet niets af aan het feit dat we met teveel zijn op de aarde. Natuurlijk evenwicht is helemaal weg.
Dat selectief afmaken niet de methode is snapt iedereen (hoop ik).
Less is bore

lugosi
Forum-lid HC

lugosi 12 jan 2024 07:30

Enzzo schreef: 11 jan 2024 22:57
lugosi schreef: 11 jan 2024 22:11 ….
Ik ben even hardop aan het meedenken hè: stel men vindt dat een bepaald kenmerk aan mensen, een bepaalde afkomst en/of een typerende stand van de neus niet conform de standaard is die door een dictatuur bepaald wordt.
Dan kun je natuurlijk altijd die groepen mensen via een logistiek systeem naar grote ruimtes leiden en daar met één of ander pesticide de wereld uit helpen. (Zyklon B springs to mind maar het mag ook Glyfosaat zijn hoor)
Hopsakee! Overbevolkingsprobleem opgelost 👍🏼

Ik voorzie wel wat ethische probleempjes maar tegen de tijd dat iedereen zich daar bewust van is heb je toch al een heel grote hap overbevolking opgelost vermoed ik.

Andere optie: je benoemt geheel arbitrair een keizer als autocraat en laat die een leger optrommelen zodat ze samen vervolgens hele en halve continenten kunnen veroveren om daarbinnen alle mensen de keuze te geven om ofwel mee te doen danwel vermoord te worden. Zo los je natuurlijk ook al een hoop op.

Ook hierbij voorzie ik wat hickups maarja: het doel heiligt de middelen toch?

Kan zijn dat die systemen al een keer geprobeerd zijn in het verleden trouwens…
Maar ja lessen uit het verleden zijn zelden een opmaat voor een beter heden toch?
Je gaat het nu ver zoeken en dat mag hoor.
Maar een realistisch eenvoudig voorbeeld;
Wat als een overheid zijn bevolking een maximum aantal kinderen wil opleggen bijvoorbeeld 1 of 2. Wanneer dit goed onderbouwd is (wat bij China maar beperkt het geval is) kan je aantonen dat dit voor een bepaalde periode de best mogelijke gevolgen heeft op economisch, sociaal, samenlevingsvlak etc.... en dit voor een periode tot er een bijsturing (naar boven of beneden mogelijk is).
Een autocratie kan zo iets realiseren, een dictatuur kan zoiets realiseren.
Een Westerse particratie kan zoiets nooit realiseren (zonder uit alle conventies, EU etc te stappen). Dat gaat dus echt niet gebeuren.
Zoals ik dus al zei elk nadeel heeft zijn voordeel.
(verwar dit dus allemaal niet met mijn persoonlijke opinie, het is een vaststelling)

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 12 jan 2024 07:36

Geen kindertoeslag vanaf het 2de kind en gratis anticonceptie.
Campagnolo Ultra Dork

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 12 jan 2024 07:36

daniel1975 schreef: 12 jan 2024 07:10 Jouw cynische betoog doet niets af aan het feit dat we met teveel zijn op de aarde. Natuurlijk evenwicht is helemaal weg.
Dat selectief afmaken niet de methode is snapt iedereen (hoop ik).
Als je het tempo ziet waarin partijen die andere bevolkingsgroepen als minderwaardig beschouwen, gezien worden als serieuze optie worden om te gaan regeren, vrees ik dat dat laatste stapje ook zo gezet is.
Campagnolo Ultra Dork

Gesloten