Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Het dopingtopic 2.0

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 6080
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 12 jan 2024 08:07

Waar haalt eigenlijk de Franse doping autoriteit de kennis vandaan om te kunnen beweren dat de gevonden substantie niet intentioneel was? Hoe kunnen ze daar iets over zeggen?

Een beetje de categorie: We zagen dat u door rood reed. We zagen ook dat het niet intentioneel was (hoe dan precies?) Maar door rood rijden mag niet en daarom krijgt u een boete.
Live fast; die young. mijn blog

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5506
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 12 jan 2024 08:16

Nou ja het is wel weer verdomde toevallig dat twee sporters die weinig bij elkaar te maken hebben bij hetzelfde evenement op dezelfde stof positief testen.

Dat doet mij juist niet in opzet geloven. Eerder een vervuiling die daar toch daadwerkelijk ergens aanwezig was.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16732
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 12 jan 2024 08:23

rob74 schreef: 12 jan 2024 08:07 Waar haalt eigenlijk de Franse doping autoriteit de kennis vandaan om te kunnen beweren dat de gevonden substantie niet intentioneel was? Hoe kunnen ze daar iets over zeggen?

Een beetje de categorie: We zagen dat u door rood reed. We zagen ook dat het niet intentioneel was (hoe dan precies?) Maar door rood rijden mag niet en daarom krijgt u een boete.
Controleren of een stoplicht op rood staat is "iets" makkelijker dan controleren welke moleculen er precies in je eten zitten.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5506
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 12 jan 2024 08:24

Vicenza schreef: 11 jan 2024 20:44 Ja natuurlijk moet je dan doorzoeken en doorgraven. Maar dat is aan de verdedigende partij, niet de aanklagende.
De UCI/WADA heeft er geen belang bij dat bijvoorbeeld een boer die zijn vee volpompt met vanalles en nogwat ontmaskerd wordt.
Ik blijf dit type tuchtrecht idioot vinden. Een gemiddelde mens heeft de middelen niet, laat staan de rechten, om dit tot de bodem uit te zoeken.

Stel dat ik als renner het al kon betalen om bij alle zuivelboeren in de omgeving monsters te laten afnemen. Dan nog zullen boeren dit simpelweg gewoon weigeren, want ik ben als burger totaal niet gerechtigd om huiszoekingen en metingen te verrichten.

Daar heb je dus overheidsinstanties zoals de NVWA voor nodig, met gecertificeerde controleurs en gecertificeerde labs.

Sorry maar om op deze manier te verwachten dat een burgers zijn onschuld bewijst is echt totaal onmogelijk. Laat staan het feit dat er al tijd overheen gegaan is ondertussen.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1233
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 12 jan 2024 09:43

thestudent schreef: 12 jan 2024 08:16 Nou ja het is wel weer verdomde toevallig dat twee sporters die weinig bij elkaar te maken hebben bij hetzelfde evenement op dezelfde stof positief testen.

Dat doet mij juist niet in opzet geloven. Eerder een vervuiling die daar toch daadwerkelijk ergens aanwezig was.
Zonder iemand te willen beschuldigen, ze hebben wel allebei dezelfde manager.
Het was ook niet op dezelfde wedstrijd en dezelfde tijd dat ze positief bevonden zijn.
Er zullen waarschijnlijk nog wel sporters gecontroleerd zijn tijdens dezelfde wedstrijden en bij hun hebben ze dan niks gevonden.

Ergens begrijp ik wel dat men het excuus van de vervuilde voeding/supplementen niet aanvaard. Dan maakt men een juridisch precedent en gaat elke betrapte sporter dat inroepen.

https://www.wielerkrant.be/nieuws/2023- ... dopingtest

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16732
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 12 jan 2024 12:58

Of zou die manager iets ongemerkt aan Shari gegeven kunnen om Aerts vrij te pleiten?
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
Kiekeboe
Forum-lid
Berichten: 2510
Lid geworden op: 31 mar 2010 11:03
Locatie: West-Vlaanderen (B)

Gebruikersavatar Kiekeboe 12 jan 2024 13:36

ja, dat zal het zijn.
Voila zaak opgelost, case closed ...

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16732
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 12 jan 2024 14:04

Hij ziet eruit als een louche autoverkoper... :mrgreen:
Campagnolo Ultra Dork

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5804
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 12 jan 2024 17:32

Voor ongewild dopinggebruik 2 jaar schorsing opleggen is echt van de pot gerukt! Dat is hetzelfde als dezelfde straf opleggen voor terroristische moord en een passionele doodslag ( of door een autoongeluk veroorzaakte doodslag ) in een opwelling. Maximum een 6 maand schorsing was al voldoende geweest als er dan toch geschorst moet worden
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Gebruikersavatar
nespresso
Forum-lid
Berichten: 588
Lid geworden op: 06 dec 2008 23:52

Gebruikersavatar nespresso 12 jan 2024 17:53

Ik heb inmiddels al zoveel onzin-ontkenningen van positief bevonden coureurs gehoord, dat ik daar helemaal niet meer in geloof. Als ze een beetje ploeg hebben dan moet die maar in de bres springen om de onderste steen boven te krijgen.

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 6080
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 12 jan 2024 17:56

Ik vraag me nog steeds af waar dat niet-met-opzet verhaal vandaan komt. Waar is dat op gebaseerd??
Live fast; die young. mijn blog

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5804
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 12 jan 2024 18:18

Hoe dikwijls zijn er al geen ongewilde of zelfs giftige stoffen in onze voedselketen geraakt met de gekende voedselcrisissen tot gevolg? Hoeveel hormonale stoffen krijgen we binnen via ons vlees? Als de hoeveelheid zogezegd stimulerende middelen onbetekenend is moet de straf ook navenant zijn. Je kunt toch niet voor bewezen toediening van epo of bloeddoping dezelfde straf geven als een eventuele accidentele minimaal ingenomen stof die zo goed als geen stimulerende werking heeft? Antwoord: de Uci blijkbaar wel.
Laatst gewijzigd door fiedoo op 12 jan 2024 19:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Plaats reactie