Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Aanlopen Avid Elixir R schijfremmen

nvz
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 26 okt 2009 15:06

nvz 28 dec 2009 18:59

Hi,

Ik heb een nieuwe scalpel 2010 met mooie Avid Elixir R schijfremmen. Nu ben ik al een x met de fiets terug geweest. De remblokken blijven aanlopen op de schijf. Bij de winkel geven ze eerst aan dat het niet goed is en ze hebben ze weer opnieuw afgesteld. Na 1x 30 KM (niet door het bos, maar over asvalt) te hebben gefiets lopen de blokken weer tegen de schijf. Is dit nou gebruikelijk bij schijfremmen of moeten de schijven helemaal vrij lopen. Bij de winkel zeggen ze dat het normaal is bij schijfremmen.
Niels v Zon

robbies
Forum-lid
Berichten: 64
Lid geworden op: 20 jun 2009 19:47

robbies 28 dec 2009 19:06

Een foto van je aanlopende remblok zou nuttiger zijn dan de foto van de cannondalesite.

Waarschijnlijk moet je frame gevlakt worden. Standaardklusje voor een goeie FM...

foosho
Forum-lid
Berichten: 3597
Lid geworden op: 02 jan 2008 00:32

foosho 28 dec 2009 19:06

Een schijf hoort niet aan te lopen, hoogstens wat piepen bij nattigheid/troep. Dat half nederland met piepende remmen rijdt is een ander verhaal ;)
Misschien es een andere FM proberen, het afstellen is een zeer secuur werkje..
Heb je je remmen ingeremd trouwens?

reinr
Forum-lid
Berichten: 319
Lid geworden op: 31 dec 2006 16:30
Locatie: Lelystad
Contact

reinr 29 dec 2009 08:23

is echt niet nodig dat schijfremmen aanlopen. Het stelblokje zit vast met dezelfde boutjes waar je velgremmen mee vast zet dus richten en kantelen kan op de mm nauwekurig:
boutjes iets los draaien, remmen aanknijpen en tegelijk boutjes vastdraaien en klaar is kees.
verder zit er volgens mij in de elixer een klein imbusboutje om de afstand blokje - schijf iets te vergroten. als dit niet werkt dan werken de cilinders misschien door deze kou niet goed? dat moet dan een productiefout zijn die ik me niet kan vooorstellen. Eerst maar eens goed afstellen en dit moet lukken en kan worden opgelost. En wellicht is zelf doen beter, je wilt toch niet elke keer voor zoiets naar de fm?
veel plezier met je scalpel.
De Moerasruiter uit het Paradijs http://www.mtblelystad.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie