Belt drive racefiets
Het kunnen schakelen bij stilstand vind ik wel een voordeel van een Rohloff. Belangrijker dan minder schakelen bij druk. Heel vervelend vind ik het geluid bij sommige versnellingen omhoog. Juist op zuigende klimmen.(beetje afhankelijk van onderhoudstoestand, maar meestal aanwezig)
Niet zijken maar reiden !
6000 euro voor een fiets met velgremmen. Ciao!
Met achterspatbord ga ik net beweren dat er meer rommel op de aandrijving komt. Het spat namelijk niet weg maar van onder het spatbord op de aandrijving.
Jijzelf blijft natuurlijk wel properder en dat vind ik een top voordeel.
En dan ofwel een wat dikkere olie; het blijft draaien maar is vuiler; en wat ik doe; met wat blijft het ook gaan en wordt niet zo vuil (of geraakt relatief eenvoudig proper).
-
- Forum-lid
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 17 okt 2022 22:38
Ik kan inmiddels een update plaatsen. Heb mijn belt-drive racefiets voor woon-werk verkeer en winter ritten inmiddels opgebouwd. Zoals vermeld heb ik als basis de Booda Bike genomen, welke ik heb omgebouwd naar Di2 en drop-bar. Was voor mij een leuk project, waarin ik weer nieuwe dingen heb geleerd, zoals het omspaken van het achterwiel.IVS schreef: ↑08 nov 2023 16:15 Ik ben recent dezelfde zoektocht gestart als jij. Ook ik ben op zoek naar een racefiets met belt-drive en naafversnelling voor mijn woon-werk verkeer en ritjes in de herfst en winter. Bij mij geniet een zelf op of om te bouwen fiets ook de voorkeur. Ik ben inmiddels (tweedehands) onderdelen aan het verzamelen om een fiets op te kunnen bouwen met een Shimano Alfine Di2 group. Het voordeel van Alfine Di2 tegenover de gewone Alfine 11 is dat het veel makkelijker te combineren is met hydraulische drop-bar shifters. Daarnaast is het zoeken naar tweedehands onderdelen en het uitdokteren van de ultieme fiets voor mij het halve plezier.
Ik heb de knoop nog niet helemaal doorgehakt, maar ik denk dat ik de Booda Bike Tailor (https://boodabike.com/product/booda-bike-tailor/) als uitgangsbasis ga gebruiken. Het is een vrij onbekend merk uit Hongarije, wat misschien een gok is, maar ik heb wel goede ervaringen met relatief kleine fietsmerken. Booda Bikes biedt stalen frames aan geschikt voor een naafversnelling met eccentrisch bottom-bracket, zowel als los frame, drop-bar en met recht stuur. Ik heb het oog op een volledige fiets met naafdynamo en spatborden als uitgangsbasis, ook omdat dit vanwege een bruto-netto regeling vanuit mijn werk gunstiger is dan een los frame. Deze zal ik dan ombouwen tot fiets met drop-bar met hydraulische ultegra Di2 shifters en remmen en alfine Di2 naaf. Ze bieden echter ook losse frames aan voor een scherpe prijs (€540,-).
Een aantal opties die ik ben tegengekomen naast die van Locabikes en Booda bike:
- Priority Apollo (https://www.prioritybicycles.com/produc ... ity-apollo)
- Shand leveret (https://www.shandcycles.com/shop/shand-leveret/)
Het voordeel van een Booda Bikes frame tegenover die van Locabikes, Priority of Shand lijkt me de interne kabel doorvoer in het frame, wat ombouw tot Di2 wat makkelijker maakt. Mocht ik verder zijn in mijn project laat ik het je weten. Ben benieuwd of jij de sprong ook gaat maken!
Ivo
Globale opbouw is:
- Alfine 11 Di2 + Ultegra shifters en remklauwen
- Gates CDX riemaandrijving 46-22
- Shutter Precision naafdynamo met Supernova voor en achterlicht.
Eerste ervaringen met de fiets, Alfine Di2 en riemaandrijving zijn positief. Over de duurzaamheid van de riem kan ik natuurlijk nog niets melden, maar als ik daar meer inzicht in heb meld ik me natuurlijk graag. Plaatje bij het praatje:
- depoldertoerist
- Forum-lid
- Berichten: 1796
- Lid geworden op: 28 mei 2009 21:57
- Locatie: Waddinxveen
- Contact
Wat betreft de duurzaamheid, Zowel van de riem als de Alfine wordt beweerd dat ze ongeveer 30.000km mee gaan.ivostuldreher schreef: ↑14 jan 2024 16:23
Eerste ervaringen met de fiets, Alfine Di2 en riemaandrijving zijn positief. Over de duurzaamheid van de riem kan ik natuurlijk nog niets melden, maar als ik daar meer inzicht in heb meld ik me natuurlijk graag. Plaatje bij het praatje:
Maar nette fiets geworden hoor, veel plezier ermee!
BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE
Ik hoop het, maar waag het te betwijfelen. Mooie fiets trouwens. Vooral de combi van racefiets met naafdynamo lijkt me ideaal voor woonwerk.depoldertoerist schreef: ↑14 jan 2024 22:00 Wat betreft de duurzaamheid, Zowel van de riem als de Alfine wordt beweerd dat ze ongeveer 30.000km mee gaan.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.
Een naaf lijkt mij dan weer niks voor woon-werk. Tenminste niet in ons vlakke land. Ok,.... het wordt niet vuil en je hebt geen onderhoud. Maar, je heb veertien versnellingen waarvan er 12 totaal onbruikbaar zijn. En die andere 2 zijn net te groot en net te klein. Ik denk dat je in Nederland beter af met met een 1x setup en 10 speed. Een 12-23 cassette en elke winter cassette en ketting vervangen. Goedkoper, meer bruikbare verzetten en minder weerstand. Niet minder duurzaam.
Live fast; die young. mijn blog
Mooi ding zeg, dat is ook ongeveer wat ik in gedachten had.
Uit interesse een vraag, hoe wordt de Afline naaf voorzien van stroom? Ja via een batterij, maar hoe loopt dat draadje dan?
Uit interesse een vraag, hoe wordt de Afline naaf voorzien van stroom? Ja via een batterij, maar hoe loopt dat draadje dan?