Hoe Shimano bleeding kit bewaren voor hergebruik?
Vandaag de remolie van mijn Shimano disc brakes vervangen, leuk klusje. Wat ik me nu afvraag: hoe bewaar je spuit, slangetje en trechter om ze later opnieuw te kunnen gebruiken?
Kun je alles gewoon wegleggen, met nog wat schijfrem olieresten her en der? Of spuit je alles eerst door met water en laat je het drogen voordat je alles opbergt?
Kun je alles gewoon wegleggen, met nog wat schijfrem olieresten her en der? Of spuit je alles eerst door met water en laat je het drogen voordat je alles opbergt?
Ik spoel ze wel door, heb met minerale olie al eens gehad dat een setje comleet wit uitgeslagen was nadat ik die had opgeslagen met de olie er in. Maar dat was wel een ali setje (welbekende ezMTB setje). Maar voor je hem weer kan gebruiken moet het echt 100% goed droog zijn natuurlijk, dus het klopt wel wat rene zegt, dus als je hem regelmatig gebruikt of op kortere termijn na gebruik nog een keer verwacht nodig te hebben zou ik nog even geen water gebruiken.
Alles schoonspoelen en goed laten drogen. Tenmiste, dat doe ik. De olie zelf trekt water aan, dus het kookpunt gaat rap omlaag als je het bewaart. Voor een woon-werk fiets in de polder niet zo'n probleem, voor serieuze afdalingen wil ik nieuwe olie.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Uit laten druppelen, even schoonpoetsen met een keukenrolletje en dan weer in 't doosje.
Dus als de leidingen gesloten zijn kan er alsnog water bij kunnen komen? Hoe dan? Het lijkt mij wat overdreven om elke keer voor je naar de bergen gaat de olie te vervangen. Misschien ga ik dat 1x per jaar in de winter doen (als de fiets paar maanden niet wordt gebruikt).
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13889
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Nee dat gebeurt niet.
(Niet elk systeem is compleet gesloten)
Er zit in het membraan vaak een soort "overdruk ventiel" dat stel er lekt iets olie op welke manier ook, komt die extra olie uit het reservoir.
Als dat bijna leeg is zou je menbraan kunnen scheuren en meestal trekt het dan iets lucht aan.
Ik heb met remmen met dot olie de ervaring dat olie verversen of bijvullen nagenoeg niet nodig is, zeker niet elk jaar.
Eens in de vijf is prima, als het goed voelt, gaan ze wat minder aanvloelen kan je het doen.
Met minerale olie vind ik het ook wel meevallen, enige is dat ze iets minder consistent zijn en er wat vaker een rem bij zit waar je dit wel periodiek mee moet doen, maarja vaak is dan de trechter bovenop schroeven beetje olie er in en remmen voldoende om het te ontluchten en vullen en de minerale olie is wel wat fijner werken
Er wordt altijd iets olie gebruikt door de rem, als de zuiger beweegt smeert de olie het rubber.
Probleem zit hem er vaak in dat mensen te lang met blokken doorrijden.
Bij sram zijn nieuwe blokken 3.96mm en moet je ze uiterlijk vervangen bij 3mm (Hope hetzelde en Hope zijn galfer blokken).
Ik denk dat shimano hier niet veel vanaf zit.
als je langer doorrijd moet het rubber meer vervormen en kan het gaan lekker en zit een vierkant rubber in de klauw die de blokken door die vervorming ook weer terugtrekt.
(Niet elk systeem is compleet gesloten)
Er zit in het membraan vaak een soort "overdruk ventiel" dat stel er lekt iets olie op welke manier ook, komt die extra olie uit het reservoir.
Als dat bijna leeg is zou je menbraan kunnen scheuren en meestal trekt het dan iets lucht aan.
Ik heb met remmen met dot olie de ervaring dat olie verversen of bijvullen nagenoeg niet nodig is, zeker niet elk jaar.
Eens in de vijf is prima, als het goed voelt, gaan ze wat minder aanvloelen kan je het doen.
Met minerale olie vind ik het ook wel meevallen, enige is dat ze iets minder consistent zijn en er wat vaker een rem bij zit waar je dit wel periodiek mee moet doen, maarja vaak is dan de trechter bovenop schroeven beetje olie er in en remmen voldoende om het te ontluchten en vullen en de minerale olie is wel wat fijner werken
Er wordt altijd iets olie gebruikt door de rem, als de zuiger beweegt smeert de olie het rubber.
Probleem zit hem er vaak in dat mensen te lang met blokken doorrijden.
Bij sram zijn nieuwe blokken 3.96mm en moet je ze uiterlijk vervangen bij 3mm (Hope hetzelde en Hope zijn galfer blokken).
Ik denk dat shimano hier niet veel vanaf zit.
als je langer doorrijd moet het rubber meer vervormen en kan het gaan lekker en zit een vierkant rubber in de klauw die de blokken door die vervorming ook weer terugtrekt.
Schijfremmen zijn toch zelf alignerend waardoor de afstand die de zuigers bewegen bij het remmen onfhankelijk is van de dikte (en dus slijtage) van de remblokken? Na een onderhoud waarbij je de zuigers even terug indrukt om je wiel te plaatsen moet je toch enkele keren 'pompen' om de remblokken dichter tegen de schijf te brengen. Dat effect gebeurt toch ook bij het dunner worden van de remblokken.wasbeer2006 schreef: ↑16 jan 2024 11:16 Als je langer doorrijd moet het rubber meer vervormen en kan het gaan lekker en zit een vierkant rubber in de klauw die de blokken door die vervorming ook weer terugtrekt.
In tegenstelling tot velgremmen moet je de remhendels niet verder inknijpen bij versleten (=dunnere) remblokken.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13889
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Dat klopt.
Echter als ze heel dun worden ga je die grens wel opzoeken en moet er zoveel extra olie uit het reservoir naar je klauw dat het sneller problemen kan geven.
Echter als ze heel dun worden ga je die grens wel opzoeken en moet er zoveel extra olie uit het reservoir naar je klauw dat het sneller problemen kan geven.
Dit ging met name over het bewaren van dot vloeistof in de verpakking.NuitKor schreef: ↑16 jan 2024 10:46Dus als de leidingen gesloten zijn kan er alsnog water bij kunnen komen? Hoe dan? Het lijkt mij wat overdreven om elke keer voor je naar de bergen gaat de olie te vervangen. Misschien ga ik dat 1x per jaar in de winter doen (als de fiets paar maanden niet wordt gebruikt).
Maar dot trekt wel degelijk water aan als het in de leidingen zit, dat dan vervolgens oplost in de dot vloeistof. De kwaliteit van de vloeistof gaat dus ook langzaam achteruit.
Daar is de vloeistof ook op ontworpen. Als er namelijk kleine druppeltjes water in de leiding zouden ontstaan, dan taken die snel aan de kook (namelijk bij 100 graden) en ontstaan er gasbellen. Gas is itt vloeistof samendrukbaar, en dat remt dus niet...
Maar 1x/ jaar bleeden is echt vaak genoeg hoor!
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?