Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubeless

BTL
Forum-lid
Berichten: 36
Lid geworden op: 07 mar 2018 09:18

BTL 06 jan 2024 09:01

Vraagje;
Op m'n mtb heb ik tubeless banden. Nu ben ik geblesseerd en ga ik tot de zomer de mtb niet gebruiken.
Wat kan ik het beste doen om ervoor te zorgen dat de tubeless niet hard gaat worden?
Behalve elke week aan de wielen gaan draaien :)

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2404
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 06 jan 2024 09:04

Het simpelste is denk ik om de sealant er via het ventiel uit te zuigen met een spuit en dan straks nieuwe erin.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 9064
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 06 jan 2024 09:42

Iemand al ervaring met het toevoegen van korrels van een kunstgrasveld in de band en daarna de sealant erbij ?
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5304
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 06 jan 2024 10:02

Kluus schreef: 05 jan 2024 09:46 Ik kijk niet zo heel vaak op de frontpage maar de resultaten van deze poll verbaasde mij wel een beetje:
https://www.fiets.nl/techniek/met-welke ... racefiets/

Geen wonder dat er zo veel mensen problemen met tubeless hebben...
Verbaas me ook over de keus, 4 bar als minimum geven...

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13740
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 06 jan 2024 11:08

@BTL, als ik zeker weet het een half jaar niet te gebruiken, dan haal ik het eruit (en gooi het weg) dat scheelt straks en in de toekomst ellende mocht het opdrogen. Hangt ook wel weer af van het merk sealant.

@Nijkie geen ervaring, maar ik weet dat het gedaan wordt. Ik zou dat in je racer niet doen. Hooguit gravel of MTB banden, maar dan moet je ook wel echt 90 - 150ml vloeistof gebruiken, dan kan het wat grotere gaten dichten. Wat ook wel wordt gedaan is glitters toevoegen.

Ik heb het zelf nooit gedaan. Een doorentje of klein steentje dicht de vloeistof prima, maar grotere gaten heb ik en om mij heen nog nooit gedicht zien worden (zeg even groter dan 3 a 4mm. Wel met bv een notubes raceseaalant, maar doe moet je dan echt wel elke 3 a 4 weken vervangen als je dat resultaat wilt halen.

Op de race is het bij mij puur voor het dichtmaken van de banden en misschien een heel klein lek, vooral de veiligheid in een afdaling dat je band wat trager afloopt. Voor de rest moet je er op de racer gewoon niet veel van verwachten. voor de duidelijkheid ik vind het met de huidige stand der techniek prima werken op de racert.

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2403
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 11 jan 2024 20:19

Welke latex is aan te bevelen?
Al lang gebruik ik docblue maar die bevalt steeds minder goed. Lekken dichten niet goed, banden staan bij enkele dagen rust altijd te blinken van de latex die ontsnapt.
Gravelbike.
Schwalbe G-one 37mm
2,5-3bar.
82kg rijder gewicht.
80% verharde wegen.

Vroeger met de mtb gebruikte ik NoZisch. En dat lekte echt nooit. 1x over een stuk vuursteen, snee van 5cm. Daar hielp de NoZisch niet bij. Proppen nooit nodig. Vroeger was alles beter ;)

Silca Ultimate lijkt qua beschrijving wel op NoZisch, bevat ook langere/grotere vezels.
Laatst gewijzigd door Ramon73 op 11 jan 2024 20:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Dogma F

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2403
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 11 jan 2024 20:33

BTL schreef: 06 jan 2024 09:01 Vraagje;
Op m'n mtb heb ik tubeless banden. Nu ben ik geblesseerd en ga ik tot de zomer de mtb niet gebruiken.
Wat kan ik het beste doen om ervoor te zorgen dat de tubeless niet hard gaat worden?
Behalve elke week aan de wielen gaan draaien :)
Band aan 1 zijde van de velg. Latex wegvegen met doek (keukenpapier).
Mijn gravelbike gebruik ik in hoogzomer heel zelden, die hang ik aan het plafond met banden aan 1 kant naast de velg en schoon gemaakt.
Banden laat ik eraf, makkelijk met opnieuw vullen.
Dogma F

Gebruikersavatar
Se7en
Forum-lid
Berichten: 928
Lid geworden op: 10 jun 2020 20:19
Locatie: Kop van Drenthe

Gebruikersavatar Se7en 12 jan 2024 06:00

Se7en schreef: 06 jan 2024 07:50 Ik ga het gewoon proberen met de SKS. Wil dat niet, kan ik altijd nog een booster aanschaffen.
Via mp goedkoop een booster kunnen kopen, nu nog wachten op m’n banden :lol:
Cannondale CAAD10 | 2015
Scott Addict 30 | 2023
Orbea Terra H30 | 2021

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 40102
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 12 jan 2024 08:56

Pfft, ik gebruik de mtb soms ook maaaanden niet. Ga dan niet elke keer de latex eruit halen of banden schoon maken van binnen. Als ik nog iets hoor klotsen als ik hem pak is het goed, en anders vul ik 30-40ml bij. Niet te moeilijk maken bevalt mij prima.
Less is bore

roelw
Forum-lid
Berichten: 544
Lid geworden op: 27 jul 2010 12:20

roelw 17 jan 2024 10:40

Enkele tubeless-newbie vragen:

Wat is de blauwe lijn:
Afbeelding
Is dat velglint, deel van de band of een speciale verbining tussen velg en band om lekken te voorkomen?

Kan je tubeless banden op tubeless velgen monteren zonder sealant? Is de afdichting tussen band en velg dan voldoende?

Situatieschets:
Ik rijd op de gravelfiets met 40mm banden maar met een binnenband.
In totaal meer als 3000km gereden (op alle soorten gravel waaronder ook heel slechte rotsen) en slechts 1 lekke band gehad bij ongeveer 3 bar bandendruk.
Ik wil overschakelen naar 47mm banden.
Tubeless zou dan meer in aanmerking komen maar als ik de verhalen over slecht dichtende sealant lees, het geknoei ermee, het feit dat deze sealant regelamtig vernieuwd moet worden en ventielen die verstoppen stel ik me vragen waarom ik niet gewoon met binnenbanden zou blijven rijden en af en toe een band vervangen of repareren.
Een tussenoplossing zou een tubeless set-up zijn zonder sealant. Bij een lekke band zou ik dan gewoon een binnenband monteren en thuis de buitenband repareren. Heeft iemand deze opstelling al geprobeerd?

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5257
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 17 jan 2024 11:15

Ik zou niet echt weten waarom je zonder sealant zou willen rijden, omdat dat juist ervoor zorgt dat je minder snel stil komt te staan met een lekke band. Wanneer je op het internet gaat zoeken naar reviews en ervaringen zul je vaker negatieve berichten dan positieve berichten tegen komen. Dit geldt voor alles. Iemand die tevreden is zal geen moeite nemen om daar uitgebreid over te schrijven. Iemand die probelemen heeft en een oplossing zoekt of zijn ongenoegen wil uiten, zal eerder de moeite nemen om dit op het internet te zetten.

Wij rijden al jaren Tubeless en sindsdien niet meer lek gereden. Verstopte ventielkernen komt ook amper voor en als het zo is dan is het vervangen van de kern nog geen 1minuut werk. Die dingen kan je per 20 stuks ofzo kopen op Ali voor een paar euro.

De meeste mensen die geklooi hebben met tubeless hebben hun fiets compleet gekocht bij een FM en hebben hem zo hup tubeless afgemonteerd gekregen, ze hebben geen flauw idee hoe het werkt en pompen de band lekker op naar 7 bar. Die types brengen ook hun fiets naar de FM om een ketting te vervangen. Als ze dan problemen hebben met tubeless weten ze niet wat ze moeten doen en ligt het dus aan de tubeless setup.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5540
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 17 jan 2024 11:16

De blauwe lijn is gewoon een blauwe lijn trouwens. Niets meer niets minder.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Plaats reactie