Tubeless
Vraagje;
Op m'n mtb heb ik tubeless banden. Nu ben ik geblesseerd en ga ik tot de zomer de mtb niet gebruiken.
Wat kan ik het beste doen om ervoor te zorgen dat de tubeless niet hard gaat worden?
Behalve elke week aan de wielen gaan draaien
Op m'n mtb heb ik tubeless banden. Nu ben ik geblesseerd en ga ik tot de zomer de mtb niet gebruiken.
Wat kan ik het beste doen om ervoor te zorgen dat de tubeless niet hard gaat worden?
Behalve elke week aan de wielen gaan draaien
Verbaas me ook over de keus, 4 bar als minimum geven...Kluus schreef: ↑05 jan 2024 09:46 Ik kijk niet zo heel vaak op de frontpage maar de resultaten van deze poll verbaasde mij wel een beetje:
https://www.fiets.nl/techniek/met-welke ... racefiets/
Geen wonder dat er zo veel mensen problemen met tubeless hebben...
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13740
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
@BTL, als ik zeker weet het een half jaar niet te gebruiken, dan haal ik het eruit (en gooi het weg) dat scheelt straks en in de toekomst ellende mocht het opdrogen. Hangt ook wel weer af van het merk sealant.
@Nijkie geen ervaring, maar ik weet dat het gedaan wordt. Ik zou dat in je racer niet doen. Hooguit gravel of MTB banden, maar dan moet je ook wel echt 90 - 150ml vloeistof gebruiken, dan kan het wat grotere gaten dichten. Wat ook wel wordt gedaan is glitters toevoegen.
Ik heb het zelf nooit gedaan. Een doorentje of klein steentje dicht de vloeistof prima, maar grotere gaten heb ik en om mij heen nog nooit gedicht zien worden (zeg even groter dan 3 a 4mm. Wel met bv een notubes raceseaalant, maar doe moet je dan echt wel elke 3 a 4 weken vervangen als je dat resultaat wilt halen.
Op de race is het bij mij puur voor het dichtmaken van de banden en misschien een heel klein lek, vooral de veiligheid in een afdaling dat je band wat trager afloopt. Voor de rest moet je er op de racer gewoon niet veel van verwachten. voor de duidelijkheid ik vind het met de huidige stand der techniek prima werken op de racert.
@Nijkie geen ervaring, maar ik weet dat het gedaan wordt. Ik zou dat in je racer niet doen. Hooguit gravel of MTB banden, maar dan moet je ook wel echt 90 - 150ml vloeistof gebruiken, dan kan het wat grotere gaten dichten. Wat ook wel wordt gedaan is glitters toevoegen.
Ik heb het zelf nooit gedaan. Een doorentje of klein steentje dicht de vloeistof prima, maar grotere gaten heb ik en om mij heen nog nooit gedicht zien worden (zeg even groter dan 3 a 4mm. Wel met bv een notubes raceseaalant, maar doe moet je dan echt wel elke 3 a 4 weken vervangen als je dat resultaat wilt halen.
Op de race is het bij mij puur voor het dichtmaken van de banden en misschien een heel klein lek, vooral de veiligheid in een afdaling dat je band wat trager afloopt. Voor de rest moet je er op de racer gewoon niet veel van verwachten. voor de duidelijkheid ik vind het met de huidige stand der techniek prima werken op de racert.
Welke latex is aan te bevelen?
Al lang gebruik ik docblue maar die bevalt steeds minder goed. Lekken dichten niet goed, banden staan bij enkele dagen rust altijd te blinken van de latex die ontsnapt.
Gravelbike.
Schwalbe G-one 37mm
2,5-3bar.
82kg rijder gewicht.
80% verharde wegen.
Vroeger met de mtb gebruikte ik NoZisch. En dat lekte echt nooit. 1x over een stuk vuursteen, snee van 5cm. Daar hielp de NoZisch niet bij. Proppen nooit nodig. Vroeger was alles beter
Silca Ultimate lijkt qua beschrijving wel op NoZisch, bevat ook langere/grotere vezels.
Al lang gebruik ik docblue maar die bevalt steeds minder goed. Lekken dichten niet goed, banden staan bij enkele dagen rust altijd te blinken van de latex die ontsnapt.
Gravelbike.
Schwalbe G-one 37mm
2,5-3bar.
82kg rijder gewicht.
80% verharde wegen.
Vroeger met de mtb gebruikte ik NoZisch. En dat lekte echt nooit. 1x over een stuk vuursteen, snee van 5cm. Daar hielp de NoZisch niet bij. Proppen nooit nodig. Vroeger was alles beter
Silca Ultimate lijkt qua beschrijving wel op NoZisch, bevat ook langere/grotere vezels.
Laatst gewijzigd door Ramon73 op 11 jan 2024 20:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Dogma F
Band aan 1 zijde van de velg. Latex wegvegen met doek (keukenpapier).
Mijn gravelbike gebruik ik in hoogzomer heel zelden, die hang ik aan het plafond met banden aan 1 kant naast de velg en schoon gemaakt.
Banden laat ik eraf, makkelijk met opnieuw vullen.
Dogma F
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40102
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Pfft, ik gebruik de mtb soms ook maaaanden niet. Ga dan niet elke keer de latex eruit halen of banden schoon maken van binnen. Als ik nog iets hoor klotsen als ik hem pak is het goed, en anders vul ik 30-40ml bij. Niet te moeilijk maken bevalt mij prima.
Less is bore
Enkele tubeless-newbie vragen:
Wat is de blauwe lijn:
Is dat velglint, deel van de band of een speciale verbining tussen velg en band om lekken te voorkomen?
Kan je tubeless banden op tubeless velgen monteren zonder sealant? Is de afdichting tussen band en velg dan voldoende?
Situatieschets:
Ik rijd op de gravelfiets met 40mm banden maar met een binnenband.
In totaal meer als 3000km gereden (op alle soorten gravel waaronder ook heel slechte rotsen) en slechts 1 lekke band gehad bij ongeveer 3 bar bandendruk.
Ik wil overschakelen naar 47mm banden.
Tubeless zou dan meer in aanmerking komen maar als ik de verhalen over slecht dichtende sealant lees, het geknoei ermee, het feit dat deze sealant regelamtig vernieuwd moet worden en ventielen die verstoppen stel ik me vragen waarom ik niet gewoon met binnenbanden zou blijven rijden en af en toe een band vervangen of repareren.
Een tussenoplossing zou een tubeless set-up zijn zonder sealant. Bij een lekke band zou ik dan gewoon een binnenband monteren en thuis de buitenband repareren. Heeft iemand deze opstelling al geprobeerd?
Wat is de blauwe lijn:
Is dat velglint, deel van de band of een speciale verbining tussen velg en band om lekken te voorkomen?
Kan je tubeless banden op tubeless velgen monteren zonder sealant? Is de afdichting tussen band en velg dan voldoende?
Situatieschets:
Ik rijd op de gravelfiets met 40mm banden maar met een binnenband.
In totaal meer als 3000km gereden (op alle soorten gravel waaronder ook heel slechte rotsen) en slechts 1 lekke band gehad bij ongeveer 3 bar bandendruk.
Ik wil overschakelen naar 47mm banden.
Tubeless zou dan meer in aanmerking komen maar als ik de verhalen over slecht dichtende sealant lees, het geknoei ermee, het feit dat deze sealant regelamtig vernieuwd moet worden en ventielen die verstoppen stel ik me vragen waarom ik niet gewoon met binnenbanden zou blijven rijden en af en toe een band vervangen of repareren.
Een tussenoplossing zou een tubeless set-up zijn zonder sealant. Bij een lekke band zou ik dan gewoon een binnenband monteren en thuis de buitenband repareren. Heeft iemand deze opstelling al geprobeerd?
Ik zou niet echt weten waarom je zonder sealant zou willen rijden, omdat dat juist ervoor zorgt dat je minder snel stil komt te staan met een lekke band. Wanneer je op het internet gaat zoeken naar reviews en ervaringen zul je vaker negatieve berichten dan positieve berichten tegen komen. Dit geldt voor alles. Iemand die tevreden is zal geen moeite nemen om daar uitgebreid over te schrijven. Iemand die probelemen heeft en een oplossing zoekt of zijn ongenoegen wil uiten, zal eerder de moeite nemen om dit op het internet te zetten.
Wij rijden al jaren Tubeless en sindsdien niet meer lek gereden. Verstopte ventielkernen komt ook amper voor en als het zo is dan is het vervangen van de kern nog geen 1minuut werk. Die dingen kan je per 20 stuks ofzo kopen op Ali voor een paar euro.
De meeste mensen die geklooi hebben met tubeless hebben hun fiets compleet gekocht bij een FM en hebben hem zo hup tubeless afgemonteerd gekregen, ze hebben geen flauw idee hoe het werkt en pompen de band lekker op naar 7 bar. Die types brengen ook hun fiets naar de FM om een ketting te vervangen. Als ze dan problemen hebben met tubeless weten ze niet wat ze moeten doen en ligt het dus aan de tubeless setup.
Wij rijden al jaren Tubeless en sindsdien niet meer lek gereden. Verstopte ventielkernen komt ook amper voor en als het zo is dan is het vervangen van de kern nog geen 1minuut werk. Die dingen kan je per 20 stuks ofzo kopen op Ali voor een paar euro.
De meeste mensen die geklooi hebben met tubeless hebben hun fiets compleet gekocht bij een FM en hebben hem zo hup tubeless afgemonteerd gekregen, ze hebben geen flauw idee hoe het werkt en pompen de band lekker op naar 7 bar. Die types brengen ook hun fiets naar de FM om een ketting te vervangen. Als ze dan problemen hebben met tubeless weten ze niet wat ze moeten doen en ligt het dus aan de tubeless setup.
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5540
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
De blauwe lijn is gewoon een blauwe lijn trouwens. Niets meer niets minder.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!