Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubeless

roelw
Forum-lid
Berichten: 545
Lid geworden op: 27 jul 2010 12:20

roelw 17 jan 2024 13:10

NuitKor schreef: 17 jan 2024 11:15 Ik zou niet echt weten waarom je zonder sealant zou willen rijden, omdat dat juist ervoor zorgt dat je minder snel stil komt te staan met een lekke band. Wanneer je op het internet gaat zoeken naar reviews en ervaringen zul je vaker negatieve berichten dan positieve berichten tegen komen. Dit geldt voor alles. Iemand die tevreden is zal geen moeite nemen om daar uitgebreid over te schrijven. Iemand die probelemen heeft en een oplossing zoekt of zijn ongenoegen wil uiten, zal eerder de moeite nemen om dit op het internet te zetten.
Zoals aangegeven heb ik op ongeveer 3 jaren en 3000km 1 keer lek gereden op de gravelfiets.
Dat koste me enkele minuten om een binnenband te repareren.
Als ik tubeless zou gereden hebben dan zou ik iedere 4 maanden = 9 keren nieuwe sealant bijgevuld moeten hebben en enkele keren de oude sealant vervangen.
In dat geval zou tubeless me meer geknoei, tijd en kosten dan voordeel opgeleverd hebben.

Ik dacht dat een tussenoplossing zonder sealant het beste van beide werelden kon verenigen.

Ik lees de reviews maar ook de ervaringen op dit forum en in dit onderwerp en artikels op sites als Bikeradar, Escape Collective,...

abdr
Forum-lid
Berichten: 639
Lid geworden op: 09 mar 2019 14:16

abdr 17 jan 2024 14:19

roelw schreef: 17 jan 2024 10:40 Enkele tubeless-newbie vragen:

Wat is de blauwe lijn:
Geen idee. Als het deel is van de band, dan is dat versiering. Als dat velglint is, dan is het veel te breed. Er hoort niets tussen de band en de opstaande rand van de velg te zitten.

roelw schreef: 17 jan 2024 10:40 Kan je tubeless banden op tubeless velgen monteren zonder sealant? Is de afdichting tussen band en velg dan voldoende?
Ja dat kan als de band als Tubeless verkocht wordt. Een Tubeless Ready band heeft sealant nodig om te dichten. Dat gezegd zijnde, zie ik geen enkel voordeel om de sealant weg te laten, alleen maar nadelen. Je kan je zelf de moeite van de tubeless-setup besparen als je toch niet van het voordeel van een zelfdichtende band wil genieten.

roelw schreef: 17 jan 2024 10:40 Ik wil overschakelen naar 47mm banden.
Tubeless zou dan meer in aanmerking komen maar als ik de verhalen over slecht dichtende sealant lees, het geknoei ermee, het feit dat deze sealant regelamtig vernieuwd moet worden en ventielen die verstoppen stel ik me vragen waarom ik niet gewoon met binnenbanden zou blijven rijden en af en toe een band vervangen of repareren.
Je moet je niet teveel bang laten maken door verhalen. Er zijn vragen te stellen bij het nut van tubeless voor een racefiets met smalle banden en hoge druk, maar voor een 47mm band vind ik het een no-brainer.

De twee voornaamste oorzaken om plat te rijden met zo'n dikke banden zijn: a) lek wegens dorens of andere scherpe plantenresten of b) stootlek wegens een kei of wortel die plots op je pad opduikt. Voor beide is tubeless een adequate oplossing.

(Als het niet de bedoeling is om off-road te rijden zou ik geen 47mm banden monteren, dan is 40mm meer dan genoeg. 3bar is overigens veel te veel voor 47mm banden, dan stuiter je alle richtingen op, ik zou onder 2 bar gaan)

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13765
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 17 jan 2024 15:18

Wat lelijk dat blauwe maar dat terzijde :-)

Het zijn geen TL banden, die zijn (bijna) niet meer verkrijgbaar.
Het zijn TLR banden en daar moet je nou eenmaal vloeistof indoen.

Zelf rijd ik op de racer in NL ook niet voor lekbescherming alleen voor het dichtmaken van de band. Ik doe er 30ml in en ik vul dat ook niet of maar 1 keer bij in het seizoen. Mocht ik de bergen ingaan gaat er 50ml in, wel voor lekbescherming, puur vanwege de veiligheid. Ik heb ook de laatste vijf a ze jaar niet lek gereden op de racer.

croix
Forum-lid
Berichten: 86
Lid geworden op: 25 feb 2015 10:45

croix 17 jan 2024 15:25

roelw schreef: 17 jan 2024 13:10
Als ik tubeless zou gereden hebben dan zou ik iedere 4 maanden = 9 keren nieuwe sealant bijgevuld moeten hebben en enkele keren de oude sealant vervangen.
In dat geval zou tubeless me meer geknoei, tijd en kosten dan voordeel opgeleverd hebben.
Vraag me toch af wie dat echt zo doet. Hier ook al een paar jaar tevreden met tubeless.

Sealant bijvullen: 1 keer per jaar of na een serieus lek. Geen geknoei: band leeg laten lopen, ventielkern er uit, sealant er in door het ventiel, ventielkern er weer in, oppompen, klaar. 0,0 geknoei als je je ventiel op 8 of 4 uur zet.

Band wisselen: 1 kant van de velg halen, met spuitje de sealant onderaan opzuigen, even met een doekje door de band. Band er af, nieuwe band er op, band ploppen, ventielkern er uit, oude sealant er weer in en wat nieuwe om aan te vullen, ventielkern er weer in, oppompen, klaar. 0,0 geknoei als je niet te werk gaat als een gorilla :lol:

Als je iedere 4 maanden sealant zou bijvullen rijd je na een jaar met volle banden :roll:

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 9076
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 17 jan 2024 16:42

3 bar? Rij je op de weg alleen maar.
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.

Gebruikersavatar
Se7en
Forum-lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 10 jun 2020 20:19
Locatie: Kop van Drenthe

Gebruikersavatar Se7en 17 jan 2024 17:02

Is deze velglint geschikt voor tubeless? Er lijkt al wat latexrestanten in de velgrand te zitten overigens.

Afbeelding
Cannondale CAAD10 | 2015
Scott Addict 30 | 2023
Orbea Terra H30 | 2021

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2407
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 17 jan 2024 17:08

Ziet er niet uit als plaklint, dus ik zou zeggen nee.

esmeew
Forum-lid
Berichten: 402
Lid geworden op: 28 sep 2021 09:12

esmeew 17 jan 2024 17:33

Hier zijn we inmiddels 4-5 maanden verder met tubeless op de weg en ik heb enkele hele positieve verhalen en 1 “raar” negatief verhaal:
- ik denk dat de tubeless banden zeker 3 lekken hebben voorkomen. Bij thuiskomst banden geïnspecteerd en kleine schelpjes / glasjes gevonden die al helemaal “door” waren. Hier deed het sealant uiteraard zijn werk, en had ik anders een lekke biba gehad.
- 1x tijdens de rit afgelopen weekend had ik “bingo”! Mijn sealant vloog alle kanten op. Ik reed rustig door; het resultaat. Gaatje vulde zichzelf, al twijfelde ik wel of ik moest pluggen of niet. Ook had wat extra lucht bijvullen gekund. Ik was echter 10km van thuis, en vond het prima om met +- 2 bar de rit af te maken. Ik heb in al mijn jaren op de fiets nog nooit zo’n scheur/gat in mijn band gehad. Ik heb normaal enkel alleen kleine schelpjes / vuiltjes die door de band heen prikken. Ik ga er dus vanuit dat ik echt door iets lelijks ben gereden. Door tubeless kon ik gewoon doorrijden. Wel bij thuiskomst m’n fiets goed moeten wassen… wat de sealant zat dus echt overal.
- 1x (afgelopen zondag) een helemaal lege band gehad. Toevallig 40 meter voor mijn huis. Niet doorgehad hoe dit is gebeurd. Geen sealant op de velg, geen gat in de band. Band opnieuw opgepompt en deze behoud al de hele week zijn lucht. Heel vreemd. Zou ik met te lage bandenspanning ergens een gat hebben geraakt waardoor er lucht uit is gegaan? Ik snap er zelf niets van eigenlijk. Bandenspanning was naar mijn weten ook gewoon goed (4 bar 30mm 60kg)
Hopelijk dit weekend zonder problemen!

Gebruikersavatar
Se7en
Forum-lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 10 jun 2020 20:19
Locatie: Kop van Drenthe

Gebruikersavatar Se7en 17 jan 2024 17:42

Woefdram schreef: 17 jan 2024 17:08 Ziet er niet uit als plaklint, dus ik zou zeggen nee.
Moet dat plaklint hier overheen of moet ik dit eruit pulken?
Cannondale CAAD10 | 2015
Scott Addict 30 | 2023
Orbea Terra H30 | 2021

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5258
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 17 jan 2024 18:02

Se7en schreef: 17 jan 2024 17:42
Woefdram schreef: 17 jan 2024 17:08 Ziet er niet uit als plaklint, dus ik zou zeggen nee.
Moet dat plaklint hier overheen of moet ik dit eruit pulken?
Eruit

Gebruikersavatar
Se7en
Forum-lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 10 jun 2020 20:19
Locatie: Kop van Drenthe

Gebruikersavatar Se7en 17 jan 2024 18:09

Dank, heb ik wat te doen dit weekend.
Cannondale CAAD10 | 2015
Scott Addict 30 | 2023
Orbea Terra H30 | 2021

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2406
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 17 jan 2024 18:24

roelw schreef: 17 jan 2024 10:40 Enkele tubeless-newbie vragen:

Kan je tubeless banden op tubeless velgen monteren zonder sealant? Is de afdichting tussen band en velg dan voldoende?

Situatieschets:
Ik rijd op de gravelfiets met 40mm banden maar met een binnenband.
In totaal meer als 3000km gereden (op alle soorten gravel waaronder ook heel slechte rotsen) en slechts 1 lekke band gehad bij ongeveer 3 bar bandendruk.
Ik wil overschakelen naar 47mm banden.
Tubeless zou dan meer in aanmerking komen maar als ik de verhalen over slecht dichtende sealant lees, het geknoei ermee, het feit dat deze sealant regelamtig vernieuwd moet worden en ventielen die verstoppen stel ik me vragen waarom ik niet gewoon met binnenbanden zou blijven rijden en af en toe een band vervangen of repareren.
Een tussenoplossing zou een tubeless set-up zijn zonder sealant. Bij een lekke band zou ik dan gewoon een binnenband monteren en thuis de buitenband repareren. Heeft iemand deze opstelling al geprobeerd?
Met 1000km per jaar en in 3 jaar slechts 1x lek zou ik fijn bij binnenbanden blijven. Tubeless biedt bij 3 bar weinig voordelen, eerder nadelen doordat latex bij dergelijke hoge bandenspanning niet zo goed dicht.
Tubeless gaat zelden lek, en latex dicht de meeste lekken. Heb je echter een lek dat niet gedicht wordt en je moet onverhoopt een binnenband erin leggen dan is dat niet altijd een succes. De tubeless buitenband vangt toch behoorlijk wat doorns, scherven etc op en die blijven zitten en prikken de reserve binnenband lek.
Tubeless zonder latex is kolder, niet doen.

Kortom: met 1000km per jaar, overwegend asfalt, hoge druk, is binnenbanden de beste keuze.
Dogma F

Plaats reactie