Het grote schijfremmentopic
En zo kom ik steeds weer iets tegen bij de opbouw van mijn fiets: er zit geen lockring voor de schijven bij zowel de wielset (DT Swiss GR 1600 spline) als de schijfremmen (Ekar). Is dit gebruikelijk?
Als ik ze los koop, moet ik dan nog ergens op letten of passen alle center-lock lockringen voor remschijven, of het nu Shimano, Jagwire of Campagnolo is?
Enige waar ik dan wel op moet letten is dat het gereedschap om de lockring te monteren kan verschillen per type (intern/extern, Campa heeft weer eigen passing), correct?
Edit: volgens mij moet ik een AFS-lockring hebben… ik kan niet goed achterhalen of AFS compatibel is met alle andere centerlockringen. Bomen-bos.
Als ik ze los koop, moet ik dan nog ergens op letten of passen alle center-lock lockringen voor remschijven, of het nu Shimano, Jagwire of Campagnolo is?
Enige waar ik dan wel op moet letten is dat het gereedschap om de lockring te monteren kan verschillen per type (intern/extern, Campa heeft weer eigen passing), correct?
Edit: volgens mij moet ik een AFS-lockring hebben… ik kan niet goed achterhalen of AFS compatibel is met alle andere centerlockringen. Bomen-bos.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13791
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Persoonlijk zou voor de zekerheid altijd een lockring nemen met uitwendige vertanding (brackettool)
En niet degene met de interne cassette tool.
Bij bv (en dat worden er steeds meer) naven met afstemogelijkheid, past de ring met interne vertanding er niet overheen.
Dit zijn de juiste, je kan elk merk kopen, dat maakt niet uit.
https://www.bike-components.de/en/Shima ... zwQAvD_BwE
En niet degene met de interne cassette tool.
Bij bv (en dat worden er steeds meer) naven met afstemogelijkheid, past de ring met interne vertanding er niet overheen.
Dit zijn de juiste, je kan elk merk kopen, dat maakt niet uit.
https://www.bike-components.de/en/Shima ... zwQAvD_BwE
In mijn ervaring maakt het wel uit welke lockring met uitwendige vertanding je gebruikt.
Het is sowieso een handigheidje om je tool op de juiste wijze te gebruiken zodat je niet uitschiet en de vertanding van je lockring (of nog erger; de lak van je frame) beschadigt.
De ringen van Shimano uit de link van Wasbeer2006 zijn wat dat betreft fijner in gebruik dan die van SRAM(ZIPP) omdat ze dikker zijn bij de vertanding en je dus meer grip hebt. Maar daar zit ook een nadeel aan. In sommige frames komt die Shimano ring dan (letterlijk) op een haar na tegen de vork.
Het is sowieso een handigheidje om je tool op de juiste wijze te gebruiken zodat je niet uitschiet en de vertanding van je lockring (of nog erger; de lak van je frame) beschadigt.
De ringen van Shimano uit de link van Wasbeer2006 zijn wat dat betreft fijner in gebruik dan die van SRAM(ZIPP) omdat ze dikker zijn bij de vertanding en je dus meer grip hebt. Maar daar zit ook een nadeel aan. In sommige frames komt die Shimano ring dan (letterlijk) op een haar na tegen de vork.
Past een ring met interne vertanding op een 350-naaf? Want ik heb wel de cassettetool voor Shimano. Ik heb niet zo’n zin er een Hollowtech-tool bij te moeten kopen die ik nooit meer ga gebruiken.wasbeer2006 schreef: ↑17 jan 2024 20:06 Persoonlijk zou voor de zekerheid altijd een lockring nemen met uitwendige vertanding (brackettool)
En niet degene met de interne cassette tool.
Bij bv (en dat worden er steeds meer) naven met afstemogelijkheid, past de ring met interne vertanding er niet overheen.
Dit zijn de juiste, je kan elk merk kopen, dat maakt niet uit.
https://www.bike-components.de/en/Shima ... zwQAvD_BwE
Of zou de UT-BB-130 ook moeten passen?
https://www.bike24.nl/producten/7784
Die heb ik namelijk wel.
Ik heb trouwens 12mm steekassen, maakt dat nog uit?
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13791
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Volgens mij heeft DT geen stelmogelijkheid en dan past een ring met vertanding aan de binnenkant.
Maar ook weer niet elke tool past dan.
Steekas maakt uit, maar met 12mm kan het. Groter werkt soweiso niet maar dat ben ik nog nooit tegengekomen op de racefiets.
Soms een verdwaalde gravel vork maar het gros is daar ook 12mm.
Maar ook weer niet elke tool past dan.
Steekas maakt uit, maar met 12mm kan het. Groter werkt soweiso niet maar dat ben ik nog nooit tegengekomen op de racefiets.
Soms een verdwaalde gravel vork maar het gros is daar ook 12mm.
Ik heb ringen met externe tanden besteld en inmiddels gemonteerd met een Campa UT BB-tool. Omdat de ring dun is ten opzichte van de tool (die eigenlijk bedoeld is voor dikkere cups die dieper in de tool komen) moet je het wel een beetje met beleid doen, je draait ‘m makkelijk vast in je tool.
De ring past nét in de voorvork, ik heb ca. 1 mm speling. Dus ik ga later wellicht op zoek naar een iets dunnere ring, voor nu vind ik het prima.
De ring past nét in de voorvork, ik heb ca. 1 mm speling. Dus ik ga later wellicht op zoek naar een iets dunnere ring, voor nu vind ik het prima.
De Capgo is binnen, remkabel gaat er soepel in en het materiaal lijkt me rammelbestendiger dan het materiaal van de Jagwire-sleeve. Goede tip dus!
Ik lijk genoeg over te hebben om er ook de derailleurkabel mee te doen dus ik denk dat de Jagwire-sleeves in de prullenbak gaan…
Vanavond maar weer eens prutsen.
Ik snap iets niet (meer nieuwsgierigheid dan een probleem). Dit staat er in de handleiding van de groep:
Hoe komt dit?
Als ik het goed lees zit er dus al olie in de remleiding (en als ik de remleidingen wil omwisselen zoals hierboven voorbij kwam zal ik het systeem moeten bleeden/hervullen?). Maar een paar stappen verder moet ik de remleiding op maat knippen. Dan zou je denken dat er olie uitkomt, maar daar staat niks over in de handleiding.From the EPS 12s disc brake groupset onwards, there is oil in the Ergopower controls, or more specifically, in the master cylin-
der and in the hose that is connected to it.
The caliper that is in the Ergopower controls package but is not connected to the hose is also filled with oil. Do not separate the
pads, in order to prevent the oil in the caliper from leaking.
Hoe komt dit?
Waarom niet? Dat spul wil toch gewoon weg?
En kan ik dus wel degelijk de kabel van de remgreep verwijderen zonder dat er olie wegloopt?
Het zou in theorie niet hoeven aangezien alles prefilled is. Maar inderdaad niet verkeerd misschien.In jouw geval zal je inderdaad moeten bleeden, maar ik zou dat zowieso doen na montage van hydraulische remmen.