Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Muziek - Een streling voor het oor ...

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16736
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 17 jan 2024 20:41

Het is dat je bij Eurosport wordt doodgegooid met die DHL reclame, anders zou ik mij geen enkel deuntje vsn Coldplay voor de geest kunnen halen.
Taylor Swift valt in dezelfde categorie.
Ze zullen vast iets goed kunnen, maar hebben volgens mij vooral de commercie mee.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39518
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 17 jan 2024 20:58

Ik denk dat geen mens ter wereld binnen FM bereik nog nooit iets van CP of Swift heeft gehoord. Commercie ten top.
Binnen hun categorie doen ze iets enorm goed en zeker Swift snapt donders goed hoe ze fans moet boeien en binden (zonder direct de pikante hoek op te zoeken).
Niet mijn type muziek (ook geen hekel aan), maar de bedrijfsmatige kant er achter vind ik fascinerend.
Less is bore

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 5157
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 17 jan 2024 22:37

daniel1975 schreef: 17 jan 2024 20:58 Ik denk dat geen mens ter wereld binnen FM bereik nog nooit iets van CP of Swift heeft gehoord. Commercie ten top.
Binnen hun categorie doen ze iets enorm goed en zeker Swift snapt donders goed hoe ze fans moet boeien en binden (zonder direct de pikante hoek op te zoeken).
Niet mijn type muziek (ook geen hekel aan), maar de bedrijfsmatige kant er achter vind ik fascinerend.
Wel, omdat de laatste twee weken de pers vol stond met artikels over het wonder Swift, over haar financieel succes en blijkbaar Shakespeare-waardige teksten heb ik me vorig weekend de moeite genomen om eens wat muziek van de dame in kwestie op te zoeken op youtube.
Met de hand op het hart kan ik zeggen dat voordien nog nooit ook maar één noot van mevrouw Swift gehoord had. De eerlijkheid gebied me toe te geven dat buiten mijn eigen collectie (+50000 items op mijn nas) ik alleen naar klassieke zenders luister. (met uitzondering van de metal top 100 Staalhard op Willy met Kerst)
Ik was niet meteen onder de indruk van mevrouw Swift, ik weet nu niet waarom dit moet doorgaan voor een groot muzikaal talent. Het klimt allemaal erg banaal, niet zich onderscheidend van andere commerciële rommel. Het stemgeluid dat ze produceert lijkt me vooral nuttig in een Stalag of iets dergelijks. En de leerkracht die het de nieuwe Shakespeare vindt die moet misschien eerst eens een stukje Shakespeare lezen.
Naast dit alles had ik wel verwacht (gezien haar grote commerciële succes) dat ze op zijn minst haar erotische kapitaal in de strijd zou gooien, maar ook daar kwam ik bedrogen uit. Niks erotiek, niks boeiend en de uitstraling van een bezeke.

Dus hoe ze 'goed weet hoe ze fans moet boeien en binden', ik zou het begot niet weten.


Is CP Coldplay? Die ken ik wel, die hebben een aantal jaren geleden een hit gehad met een song waar ze de melodie gepikt hadden uit een plaat van Kraftwerk (moet Computerworld geweest zijn).

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 5157
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 17 jan 2024 22:43

Ernie C. schreef: 17 jan 2024 20:41 Het is dat je bij Eurosport wordt doodgegooid met die DHL reclame, anders zou ik mij geen enkel deuntje vsn Coldplay voor de geest kunnen halen.
Taylor Swift valt in dezelfde categorie.
Ze zullen vast iets goed kunnen, maar hebben volgens mij vooral de commercie mee.
Bij reclame zap ik, of ik sta op en ga naar de keuken, daar is altijd wel iets te zien of te vinden. Nu kies ik op Eurosport wel altijd voor de reclamevrije uitzending als die er is.
'Ze zullen vast iets goed kunnen'? Dan moet ik aan Deepthroat denken ofzo.....

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 8687
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 17 jan 2024 23:35

daniel1975 schreef: 17 jan 2024 20:58 Ik denk dat geen mens ter wereld binnen FM bereik nog nooit iets van CP of Swift heeft gehoord. Commercie ten top.
Binnen hun categorie doen ze iets enorm goed en zeker Swift snapt donders goed hoe ze fans moet boeien en binden (zonder direct de pikante hoek op te zoeken).
Niet mijn type muziek (ook geen hekel aan), maar de bedrijfsmatige kant er achter vind ik fascinerend.
Fascinerend zeker. Maar haal het commerciële randje er van af en je houdt een gedreven en bekwame artiest over. Zelfde geldt voor meer van die “grote namen”
Het zijn meestal stuk voor stuk briljante muzikanten maar zitten stevig verankerd in de klauwen van de managers en platenmaatschappij (of streamingdiensten tegenwoordig)

Cold play vond ik in de vroege jaren ‘00 met hun debuut album best interessant. Daarna ging mijn interesse bergafwaarts.

Rond dezelfde tijd of even later had je Elbow en Editors. Die konden mij veel langer blijven boeien. Vooral Elbow lijkt zich te blijven vernieuwen.
Van cold play kan ik dat niet echt zeggen..
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6566
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 18 jan 2024 09:25

Ernie C. schreef: 17 jan 2024 20:41 Ze zullen vast iets goed kunnen, maar hebben volgens mij vooral de commercie mee.
Dat is denk ik toch te makkelijk. Nagenoeg mijn hele fysieke muziekcollectie bestaat uit minder toegankelijke muziek maar ook die is gewoon gemaakt om geld te verdienen.

Coldplay en Taylor Swift maken muziek die bij een breed publiek toegankelijk is.
Daarom noem ik dat PPP muziek.
Van Swift heb ik twee albums (die ik hierboven noem) die heel Folky zijn in de collectie. Alleen als muziek aficionado is het natuurlijk niet hip om te zeggen dat je Swift in de kast hebt staan.
Albums zijn een donaties van onze dochter maar 1 had ik er zelf zeker gekocht.
Ik ga zo koffie bij haar drinken en muziek is - na de katten - standaard een onderwerp. Zij reikt mij moderne artiesten aan en ik haar klassiekers die niet verloren mogen gaan. Ze heeft net als ik een enorm brede muzieksmaak en nu hebben we al pret wat er volgende maand in de auto op weg naar wintersport voor playlist moet zijn. Dat gaat echt van mega easy tot heel stevig :mrgreen: Ze is nogal fan van Green Day en dat werk :mrgreen: Ik dan weer van Led Zeppelin :winkthumb:

Ik zeg altijd van ABBA tot Zappa kan de moeite zijn en laat je imago (of wat je zou willen dat het is) niet bepalend zijn in een verkenning door de vele mooie, boeiende, gekke, interessante muziek die er is.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16736
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 18 jan 2024 09:57

Ik bedoel ik niet zozeer dat ze het zelf uitbuiten. Het is eerder dat het voor de "critici" simpelweg loont om lovend over dit soort artiesten te schrijven. Koppel dat aan goede muzikanten, hitwaardige melodieën, een meezingrefrein, de juiste benadering op social media en de daaropvolgende steun van algoritmes en je komt in een flow terecht waarin je de eerste 4 a 5 jaar eigenlijk niks meer fout kunt doen.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6566
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 18 jan 2024 10:11

A zo. Ja dat klopt.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39518
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 18 jan 2024 10:17

Enzzo schreef: 17 jan 2024 23:35
Fascinerend zeker. Maar haal het commerciële randje er van af en je houdt een gedreven en bekwame artiest over. Zelfde geldt voor meer van die “grote namen”
Het zijn meestal stuk voor stuk briljante muzikanten maar zitten stevig verankerd in de klauwen van de managers en platenmaatschappij (of streamingdiensten tegenwoordig)
Heb niet het idee dat Swift in de klauwen van management etc zit. Komt mij over als een behoorlijk self-made type die bijv juist de strijd is aangegaan met Spotify omdat ze het bizar vond dat Spotify meer aan haar muziek verdiende dan zijzelf.
Bij iemand als Swift krijg ik altijd nog wel het idee dat ze leuk vindt wat ze doet, net als bij oude rockers zoals de Stones of Springsteen.
Bij een Beyonce of Madonna vraag ik mij echt af of ze nog plezier hebben in het artiest zijn of gewoon voor heel veel geld een volledig vooraf overgeregisseerd riedeltje staan af te draaien.

Gastheerg schreef: 18 jan 2024 09:25 Ik zeg altijd van ABBA tot Zappa kan de moeite zijn en laat je imago (of wat je zou willen dat het is) niet bepalend zijn in een verkenning door de vele mooie, boeiende, gekke, interessante muziek die er is.
ZZTop erbij is nog breder ;-)
Less is bore

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39518
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 18 jan 2024 10:20

lugosi schreef: 17 jan 2024 22:37 Naast dit alles had ik wel verwacht (gezien haar grote commerciële succes) dat ze op zijn minst haar erotische kapitaal in de strijd zou gooien, maar ook daar kwam ik bedrogen uit. Niks erotiek, niks boeiend en de uitstraling van een bezeke.
Zijn wel de enige benen die een beetje in de schaduw van die van Tina Turner mogen staan ;-)

Dat een vrouwelijke artiest dat anno nu NIET doet is wat mij betreft een hele dikke plus :winkthumb:
De dames rollen op de socials over elkaar heen met nog kleinere bikini's en zie-net-niks badkamershots, triest.
Less is bore

uninvitedguest
Forum-lid
Berichten: 1713
Lid geworden op: 05 aug 2007 14:19
Locatie: Omg. Eindhoven

uninvitedguest 18 jan 2024 11:04

Verschil met artiesten vroeger en nu is in mijn optiek ook dat artiesten "vroeger" lokaal begonnen en bij bewezen kwaliteiten steeds groter werden.

Heb tegenwoordig het idee dat het meer vooraf bedachte marketingconcepten zijn, waar een leuk uitziend (groepje) artiesten incl. de bijbehorende merchandise gezocht wordt. Daarna wordt het enorm gepusht.

Gruw helemaal van die infloewensersers die door iets stompzinnings miljoenen volgers verzamelen en die dan in eens commercieeel interessant worden en overal hun "kunsten" moeten gaat vertonen. Geldt overigens ook voor de kinderen van BN'ers.
U begrijpt dan ook, ik heb niks met het fenomeen Puck, BackstreetBoys, One Direction enz.. Commercieel waarschijnlijk erg interressant en het zal ook goed opleveren, maar ik vind het maar zielig.
Doe alles wat je doet met hart en ziel.

uninvitedguest
Forum-lid
Berichten: 1713
Lid geworden op: 05 aug 2007 14:19
Locatie: Omg. Eindhoven

uninvitedguest 18 jan 2024 11:05

daniel1975 schreef: 18 jan 2024 10:20
Dat een vrouwelijke artiest dat anno nu NIET doet is wat mij betreft een hele dikke plus :winkthumb:
De dames rollen op de socials over elkaar heen met nog kleinere bikini's en zie-net-niks badkamershots, triest.
+1. En dan ook nog mekkeren dat ze alleen maar op hun uiterlijk beoordeeld worden.
Doe alles wat je doet met hart en ziel.

Plaats reactie