Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Ik ben er klaar mee, laat het voorjaar maar komen

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39852
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 18 jan 2024 12:29

Zomerbanden bij echte sneeuw en gladheid is een no-go. Winterband kan echt dan heel veel verschil maken. Ik werd 2jr geleden nog aangereden door iemand op zomerbandjes die van een licht glooiende brugafrit niet kon remmen. Ik stond gewoon keurig stil met winterbanden. Ging echt heel langzaam daar maar ze kon niks.
Less is bore

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16810
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 18 jan 2024 14:15

Die mensen met zomerbanden rijden dus tegen de mensen met winterbanden aan. Zo krijg je die balans :mrgreen: .
Campagnolo Ultra Dork

Fietsgenieter
Forum-lid
Berichten: 362
Lid geworden op: 12 jul 2017 10:26

Fietsgenieter 18 jan 2024 14:34

Ik heb zomerbanden. Als remmen lastig gaat, gewoon in de achteruit en volgas 😄, als een boot.

Winterbanden. Ik ben er klaar mee, laat het voorjaar maar komen.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8901
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 18 jan 2024 15:04

Is dit niet hetzelfde? Mensen met zomerbanden zijn voorzichtiger dus niets aan de hand. Zoiets was toch ook het verhaal van een helm? Mensen met helm zouden toch veel roekelozer zijn?

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 6381
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 18 jan 2024 15:13

Dat zelfde geldt voor mensen die hun gordel dragen in de auto 🚙.. wegpiraten zijn het !!
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5897
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 18 jan 2024 15:29

Nu durf ik voor mezelf te zeggen dat ik in dit weer, met mijn zomerbanden, echt voorzichtiger rij en meer ruimte hou.
Helaas zijn er legio medeweggebruikers die ruimte graag opvult waardoor de ruimte juist kleiner wordt.
Trouwens, ook met winterbanden zou ik dit doen. ;)

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8901
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 18 jan 2024 16:23

Theo V schreef: 18 jan 2024 15:29 Nu durf ik voor mezelf te zeggen dat ik in dit weer, met mijn zomerbanden, echt voorzichtiger rij en meer ruimte hou.
Helaas zijn er legio medeweggebruikers die ruimte graag opvult waardoor de ruimte juist kleiner wordt.
Trouwens, ook met winterbanden zou ik dit doen. ;)
En wat als er net voor jou een fietser onderuit schuift? Vanochtend een filmpje gezien hoe een aantal fietsers in Den Bosch onderuit gingen. Geen idee hoe je daar mee om kunt gaan (Ook winterbanden zullen er niet voor zorgen dat je je auto direct kunt stoppen.)

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13609
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 18 jan 2024 16:58

Ik rijd zelf met winterbanden van eind nov tot eerste week maart en ga dat steeds korter doen
Maar 90% van de tijd is dat juist gevaarlijk. Je hebt zoveel minder grip als met je zomerband en dan heb ik nog de best geteste winterband op droog en nat. In NL zou de 4 season de winterband moeten zijn.

Als je kijkt naar remweg en grip gaat een winterband pas vanaf -5 beter presteren ook in nat. Dat 7 graden verhaal is allang achterhaalt.
Met sneeuw is een winterband superieur uiteraard! Maar ik heb de afgelopen dagen gewoon een paar keer met de Mini van mijn vrouw op sport zomerbanden gereden, echt geen probleem als je gewoon in de stad en snelweg rijd in het westen. Er moet geen 10cm sneeuw liggen natuurlijjk.
Dat het voor sommige beter is om dat niet te doen ben ik het uiteraard mee eens. Het is net als met afdalen op een fiets als je het eng vind doe het dan gewoon niet.

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 8687
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 19 jan 2024 00:18

Theo V schreef: ↑
Nu durf ik voor mezelf te zeggen dat ik in dit weer, met mijn zomerbanden, echt voorzichtiger rij en meer ruimte hou.
Helaas zijn er legio medeweggebruikers die ruimte graag opvult waardoor de ruimte juist kleiner wordt.
Trouwens, ook met winterbanden zou ik dit doen. ;)
Jans schreef: En wat als er…


Ik heb onlangs all season banden onder mijn auto laten leggen. Winterbanden ben ik hard van terug gekomen na slechte ervaringen in notabene verse sneeuw!
Maar ik rij zo’n 20.000 km snelweg per jaar en hoofdzakelijk van NL naar FR door de Belgische Ardennen. ZOAB doen ze daar niet aan dus regen is een ramp! En in de winter is het elk jaar prijs qua sneeuw op de Baraque Fraiture. En anders is het wel ijzel of hagel in die hoek.
Deftige all seasons doen dan prima hun werk en geen gezeik met bandenwissels en opslag.
Kost een paar centen (!!!) maar dan heb je ook wat.
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind

bartdr
Forum-lid
Berichten: 1493
Lid geworden op: 18 jun 2019 13:29

bartdr 19 jan 2024 09:16

Volgende week +-10graden en regen, zou dat het voorjaar al zijn? :shock:

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39852
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 19 jan 2024 09:41

Gloeiende, gloeiende, gloeiende...... vandaag zon en +5, weinig wind voorspeld hier, fietsplannen in de agenda gezet, valt er in de nanacht weer een laagje met sneeuw-korrelhagelellende. Zijn alle wegen weer opnieuw wit en glad. Hoop dat het vanmiddag is weggedooid.
Morgen alweer meer bewolking en richting 5bft.

@bartdr: ik heb meer associaties met herfst gezien ook de windverwachting.....
Less is bore

leon1
Forum-lid
Berichten: 3298
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 19 jan 2024 10:01

Ja, dat dus inderdaad. Lijkt het erop dat het weer kan komt er weer een fikse hagelbui over....
Ride bikes, not tanks!

Plaats reactie