Te grote sprongen in cassette
Ik sta op het punt een nieuwe fiets te kopen. Het wordt er (waarschijnlijk) één met Shimano 105. Wat ik zie is dat je dan altijd een 11-34 cassette krijgt (met een compact 50/34). Ik rijd nu met een 13/25-cassette (van Ultegra), ook met een compact.
Mijn probleem met die 11-34 cassette is dat ik bepaalde kransjes mis. Bijvoorbeeld de 16 en de 18. Ik rijd in het voorjaar graag op 50-18, maar dat kan dan niet meer.
Dura Ace heeft een 11-30 cassette, die heeft wel de 16, maar mist ook de 18. Ik weet ook niet of die past op 105.
Hebben jullie dit probleem ook? Is dit op te lossen?
Mijn probleem met die 11-34 cassette is dat ik bepaalde kransjes mis. Bijvoorbeeld de 16 en de 18. Ik rijd in het voorjaar graag op 50-18, maar dat kan dan niet meer.
Dura Ace heeft een 11-30 cassette, die heeft wel de 16, maar mist ook de 18. Ik weet ook niet of die past op 105.
Hebben jullie dit probleem ook? Is dit op te lossen?
Je kunt er een andere cassette opzetten en dan is je “probleem” opgelost.
Een 12-25 heeft de 16 en 18 en heet ook wel een polder cassette.
De 11-34 is een mooie cassette voor als je gaat fietsen in de heuvels.
Als je een afnemer en kettingzweep hebt dan is het omzetten een simpel werkje van een paar minuten.
Een 12-25 heeft de 16 en 18 en heet ook wel een polder cassette.
De 11-34 is een mooie cassette voor als je gaat fietsen in de heuvels.
Als je een afnemer en kettingzweep hebt dan is het omzetten een simpel werkje van een paar minuten.
Ik herken het probleem. En voor 11 speed kan ik ook makkelijk nog 'polder' cassettes vinden. Bij 12 speed lijken die verdwenen. Ik kan zo rap niks vinden. Gatenkaas lijkt de nieuwe standaard te worden.
Live fast; die young. mijn blog
-
- Forum-lid
Er is geen 12-25 voor de nieuwe 12 speed groepen, ook niet bij Ultegra of Dura-ace.
Er zijn op dit forum verschillende topics over dit euvel, waarbij de een het semi-werkend heeft gekregen met een alternatieve cassette (ander merk) en de ander dit niet werkend krijgt.
Er zijn op dit forum verschillende topics over dit euvel, waarbij de een het semi-werkend heeft gekregen met een alternatieve cassette (ander merk) en de ander dit niet werkend krijgt.
Niet naar tevredenheid in ieder geval. Ik doe het voorlopig maar met de Ultegra 11-30, voordeel is dat dit voor mij overal voldoende is, ook in de heuvels en bergen dus nooit meer cassettes wisselen. Ik mis de 18 ook wel maar daar heb ik aan kunnen wennen, hopelijk komt Shimano ooit nog met een eigen poldercassette voor deze groepen.
12-28 nog idealer,kan mij niet voorstellen qua ontwikkeling als ze al een 12-25 11 speed in het assortiment hebben.
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.
Canyon cf sl8.