Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Join app - ervaringen met training

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5191
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 21 jan 2024 18:51

derxx schreef: 21 jan 2024 17:13 FTP stond goed, zelfde als TP, Garmin en Zwift, en RPE vul ik altijd in. Ben dat gewend op m'n Garmin, dus deed dat ook in Join.
Ik denk dat het grootste probleem van Join is dat hij niet kijkt naar de trainingen die je in het verleden gedaan hebt, en daar "conclusies" uit trekt. Ik denk ook dat het daardoor wellicht beter werkt voor mensen die net beginnen, of misschien nooit gestructureerd getraind hebben. Misschien is het juist het groot aantal uren dat ik opgaf de issue... Geen idee. Iig was mijn ervaring dusdanig dat ik niet de behoefte heb om ermee verder te gaan, en dat ik liever diegene die 1x p/jr m'n sport medische test afneemt weer een paar maanden betaal voor een goed trainings programma. Dat heeft in '21 en '22 ook goed geholpen. Ja het is wat (best wel veel zelfs) duurder, maar sluit wel meer aan bij mijn behoefte.
Ik heb je een DM gestuurd, maar volgens mij zijn die momenteel niet te raadplegen via het forum..

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13435
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 21 jan 2024 19:49

Waar denk jij dat het door komt @nuitkor, vind het toch een raar verhaal. Hartslagzones misschien?
In die zin. Ik geloof het uiteraard. Maar mijn ervaring is echt dat ik vrij rustig aan moet doen.

Vorig jaar heb ik gemerkt dat ik in de zomer echt beter ben, veel minder vermoeid.

Waar ik persoonlijk wel wat vragen bij heb. Ik zit aan de anearobe kant, niet extreem.
Gisteren moest ik 30/30 (2 sets van 5) doen die liggen dan 100watt boven ftp. Dat voelt voor mij licht aan, als ik dat zwaar maak moet ik 175 tot 200watt boven ftp gaan zitten of 20 sets doen. Ik had bv gisteren echt veel harder gereden zelf.

Ik snap wel dat je stopt met join hoor. Begin mei stop ik ook en ik doen af en toe ook gewoon waar ik zin in heb.
Ga bv de mtb niet laten staan om me aan en join training te houden. Plezier komt op plaats 1

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5191
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 21 jan 2024 20:02

wasbeer2006 schreef: 21 jan 2024 19:49 Waar denk jij dat het door komt @nuitkor, vind het toch een raar verhaal. Hartslagzones misschien?
In die zin. Ik geloof het uiteraard. Maar mijn ervaring is echt dat ik vrij rustig aan moet doen.

Vorig jaar heb ik gemerkt dat ik in de zomer echt beter ben, veel minder vermoeid.

Waar ik persoonlijk wel wat vragen bij heb. Ik zit aan de anearobe kant, niet extreem.
Gisteren moest ik 30/30 (2 sets van 5) doen die liggen dan 100watt boven ftp. Dat voelt voor mij licht aan, als ik dat zwaar maak moet ik 175 tot 200watt boven ftp gaan zitten of 20 sets doen. Ik had bv gisteren echt veel harder gereden zelf.

Ik snap wel dat je stopt met join hoor. Begin mei stop ik ook en ik doen af en toe ook gewoon waar ik zin in heb.
Ga bv de mtb niet laten staan om me aan en join training te houden. Plezier komt op plaats 1
Lastig te zeggen. Ik denk niet dat hartslag er een invloed op heeft. Wel als je steeds RPE te laag invult dan je het eigenlijk hebt ervaren, dan denkt JOIN dat je meer aan kunt. Door de week doe ik wat kortere ritten op Zwift en die zijn ook intensiever, maar tussen de blokken toch nog wel veel Z2. Bijvoorbeeld a.s. vrijdag 5x1min kracht en 3x5min tempo en de rest is Z2. Zaterdag 3u met 50min D3, maar 120min Z2. Zondag 3u Z2 met 2x20min bovenkant Z2. Dus voor mij ook best veel rustige duur.

Ik weet wat ik doe en als ik een week teveel intensiteit krijg, dan doe ik gewoon 1 of 2 dagen waar ik aan toe ben. Van inside informatie weet ik ook dat ze bezig zijn met readiness. Dan kan je voor de rit (of ochtends) aangeven of je er klaar voor bent, ben je nog moe of drukke dag gehad op werk dan krijg je een andere training. Dit vind ik een mooie en belangrijke toevoeging, want je als je goed wil trainen moet je echt naar je lichaam luisteren en daarna handelen.

Wat die 30/30 betreft zou ik niet kijken naar je vermogen daar. Gewoon die 30s voluit dat je net 30s kan volhouden en ook 5x dezelfde intensiteit. Join houdt geen rekening met je profiel. Bijvoorbeeld WKO5 werkt met geïndividualiseerde zones. Tot FTP zijn de zones op basis van % van FTP, maar daarboven is het op basis van wat max inputs. Hierdoor krijgt een meer anaerobe renner de vo2max blokjes wat hoger qua vermogen dan een meer aerobe renner.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13435
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 21 jan 2024 20:55

Thanks! Het zou ook een mooie toevoeging zijn je powerprofile erin te verwerken.
Waar ik met de 30/30 aan twijfelde was of het dan voluit moet of juist die waarde.

Ik zit nu ook in de opbouw na een lange periode bijna niets gedaan te hebben.
Dan merk ik dat mijn anearobe profiel extremer is dan dat ik straks weer mijn normale zomer waarde heb.

Ik ben vroeger inmiddels 30 jaar terug met MTB gestart en dat merk ik nogsteeds, mijn 20 seconde tot 2 a 3 minuten waarde zijn relatief wat hoger. Dat past natuurlijk ook wel binnen dat profiel.

Garmin geeft mijn ftp op 238, nou dat klopt niet is wel iest hoger, ramp test kom ik op 273, dat is na 4 maanden bijna niets doen ook wat overdreven. Heb hem nu op 255 gezet.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5191
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 21 jan 2024 21:35

Ja anaerobe renners die krijgen bij ramp tests vaak te maken met overschatting. Daarom kan een anaerobe renner ook beter bijv een 30min test doen ipv 20min wat voor een aerobe renner vaak genoeg is.

derxx
Forum-lid
Berichten: 1048
Lid geworden op: 16 dec 2020 12:34

derxx 21 jan 2024 23:58

NuitKor schreef: 21 jan 2024 21:35 Ja anaerobe renners die krijgen bij ramp tests vaak te maken met overschatting. Daarom kan een anaerobe renner ook beter bijv een 30min test doen ipv 20min wat voor een aerobe renner vaak genoeg is.
Of een iets lagere vermenigvuldigings factor gebruiken. Ik zit zelf ook meer aan de anaerobe kant, en als ik een ramp doe tov een 20min dan zit ik vaak zo'n 10-15w hoger. Zwift gebruikt volgens mij 75% van het hoogste gemiddelde dat je over 1 min getrapt hebt. Als ik ong 72% pak, dan is het vergelijkbaar met de 95% over 20min.

Ik doe liever de ramp test dan de 20min test. Ik heb het gevoel dat ik dieper kan gaan in een ramp test. Bij een 20min test ben ik altijd bang dat ik te hard wegga, en dat ik het niet volhou (wat ook al een paar keer gebeurt is :D ). Bij een ramp test heb je dat niet, daar ga je gewoon door totdat je erbij neervalt, en het is wat het is.
Afbeelding

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6187
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 22 jan 2024 09:03

Die 30 seconden sprints voluit doen... Als je de training in zwift hebt staan, moet je dan de erg-Modus even uitzetten (companion app)?
Anders gaat zwift alsnog proberen die doelwaarde aan weerstand te geven toch?
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3531
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 22 jan 2024 09:08

Ik zou zo korte intervals niet in ERG mode doen (gebruik trouwens nooit ERG mode) - vooraleer alles stabiliseert moet je alweer bijna het nieuwe interval in.
Afbeelding

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5191
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 22 jan 2024 09:11

MarkVeenstra schreef: 22 jan 2024 09:03 Die 30 seconden sprints voluit doen... Als je de training in zwift hebt staan, moet je dan de erg-Modus even uitzetten (companion app)?
Anders gaat zwift alsnog proberen die doelwaarde aan weerstand te geven toch?
Ja dat zou ik wel doen, Je kan dat ook met de cursor onder in het scherm doen en met de +/- knop op het toetsenbord kan je de weerstand aanpassen als je een training doet. Ik doe altijd net voor de 30s sprint even de weerstand wat omhoog.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5191
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 22 jan 2024 09:13

derxx schreef: 21 jan 2024 23:58
NuitKor schreef: 21 jan 2024 21:35 Ja anaerobe renners die krijgen bij ramp tests vaak te maken met overschatting. Daarom kan een anaerobe renner ook beter bijv een 30min test doen ipv 20min wat voor een aerobe renner vaak genoeg is.
Of een iets lagere vermenigvuldigings factor gebruiken. Ik zit zelf ook meer aan de anaerobe kant, en als ik een ramp doe tov een 20min dan zit ik vaak zo'n 10-15w hoger. Zwift gebruikt volgens mij 75% van het hoogste gemiddelde dat je over 1 min getrapt hebt. Als ik ong 72% pak, dan is het vergelijkbaar met de 95% over 20min.

Ik doe liever de ramp test dan de 20min test. Ik heb het gevoel dat ik dieper kan gaan in een ramp test. Bij een 20min test ben ik altijd bang dat ik te hard wegga, en dat ik het niet volhou (wat ook al een paar keer gebeurt is :D ). Bij een ramp test heb je dat niet, daar ga je gewoon door totdat je erbij neervalt, en het is wat het is.
Je zou eens kunnen testen of je het ingestelde FTP wel 40-45min kunt volhouden, als dat niet het geval is heb je waarschijnlijk je FTP te hoog en daardoor loop je ook leeg op het programma van Zwift. Het kan dan zijn dat wanneer je in Z2 moet fietsen dat je dan steeds wat hoog in Z2 zit en wanneer het dan Z3 moet zijn je eigenlijk al dichter bij je Z4 zit dan je zou willen.

Een te hoog FTP heeft meer gevolgen dan een te laag FTP.

derxx
Forum-lid
Berichten: 1048
Lid geworden op: 16 dec 2020 12:34

derxx 22 jan 2024 09:16

Paar weken geleden nog een Zwift race gedaan waarin ik mn ftp gemiddeld trapte, dus dat zat wel goed
Afbeelding

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13435
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 22 jan 2024 09:33

Dat zijn wel een paar goede tips. om zelf een omreken factor te maken. Ik zal nog eens een paar keer testen een ramp test kan je redelijk vaak uitvoeren mbt vermoeidheid. Met 20 of 30 minuten licht dat anders.

@Mark Veenstra. Ik doe op zwift het "Cape Epic" programma, daar zitten ook 20s of 30s voluit in. De trainer gaat dan op eens soort halve ERG lijkt het wel. Hij gokt een soort getal lijkt het en met op en afschakelen kan je het dan aanpassen.

Ik reed bv 180 3 minuten en toen gaf zwift die 20s met zo snel mogelijke cadans. In dat verzet kon ik dan tot een 550 watt.
Daarna viel ie weer terug in ERG. Heel apart, eerste jaar dat ie dat deed.

@Nuitkor, wat ik wel lastig vind aan FTP. Bergop op windtegen haal ik behoorlijk hoger waarder dan vlak met weinig of geen wind. Dat heeft waarschijnlijk ook te maken dat je automatisch je houding gaat optimaliseren voor de snelheid. Maar daarom kijk ik ook niet op de laatste 10watt.
Afgelopen zomer reed ik op de weg ineens 20minuten 314watt op de MTB. Tuurlijk wist ik dat ik hard ging, maar ik was niet perse met die 20minuten bezig. Goeie dag, net een buitje geweest en 18graden, dus veel zuurstof. Ik had er denk ik ook 330 van kunnen maken als ik me bewust had geweest.

Plaats reactie