Uiteraard! 54 is tegenwoordig de norm.
Te grote sprongen in cassette
Ik heb hier nog een keer mijn dilemma, uitgelegd met de 'Bicycle Gear Calculator'.
Mijn huidige fiets heeft 50/34 en 14/25. Er is over nagedacht, het is een mooi opvolgend rijtje met verzetten, zonder overlap. Zie gear-calculator:
https://www.gear-calculator.com/?GR=DER ... H&DV=teeth
Mijn 'groene zone' (waarmee ik het liefst fiets, ligt rond de 6 m, van 50x20 t/m 50x15, zowel in de polder als op korte heuveltjes).
Kleiner voorblad is het makkelijkst, bijv SRAM (48/35):
https://www.gear-calculator.com/?GR=DER ... H&DV=teeth
Mijn 50x18 ≈ 48x17.
Met Shimano kun je ook een 46/36 voorblad nemen, schijnt:
https://www.gear-calculator.com/?GR=DER ... H&DV=teeth
SRAM komt het dichtst in de buurt van wat ik wil, al heb ik wel verzetten die ik in NL nooit zal gebruiken.
Mijn huidige fiets heeft 50/34 en 14/25. Er is over nagedacht, het is een mooi opvolgend rijtje met verzetten, zonder overlap. Zie gear-calculator:
https://www.gear-calculator.com/?GR=DER ... H&DV=teeth
Mijn 'groene zone' (waarmee ik het liefst fiets, ligt rond de 6 m, van 50x20 t/m 50x15, zowel in de polder als op korte heuveltjes).
Kleiner voorblad is het makkelijkst, bijv SRAM (48/35):
https://www.gear-calculator.com/?GR=DER ... H&DV=teeth
Mijn 50x18 ≈ 48x17.
Met Shimano kun je ook een 46/36 voorblad nemen, schijnt:
https://www.gear-calculator.com/?GR=DER ... H&DV=teeth
SRAM komt het dichtst in de buurt van wat ik wil, al heb ik wel verzetten die ik in NL nooit zal gebruiken.
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6210
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Met je huidige setup zit je vooral buitenblad te rijden tussen de 30 en 40 km/u (cadans 90, klopt dat?)
Met de SRAM setup, rijd je dan tot 35 a 36 km/u binnenblad (met kleine stapjes), en schakel je dan naar buitenblad en wederom in datzelfde bereik. Dat je op buitenblad zo lang door kan rijden komt mede door de 10. Niet dat je die gebruikt, maar daardoor kan je wel tot 35*12 of 35*11 rijden als je wilt.
Eventueel
Het lijkt me dat je met die 46/36 shimano setup niet veel wint.., behalve meer overlap.
Misschien 46/30 of 48/31 grx crank van shimano? Als dat uitwisselbaar is tenminste? Met de gedachte dat je vooral tussen de 30 en 40 km/u fietst, wat jij aangaf. Zul je zeker met de 46 voor, vanaf 30 km/u wel op de 46*17 zitten.., en van dat het dan harder gaat, heb je allemaal stapjes van 1 tandje. Op binnenblad pak je die kleine stapjes juist tot aan een km of 32/u https://www.gear-calculator.com/?GR=DER ... H&DV=teeth
Met de SRAM setup, rijd je dan tot 35 a 36 km/u binnenblad (met kleine stapjes), en schakel je dan naar buitenblad en wederom in datzelfde bereik. Dat je op buitenblad zo lang door kan rijden komt mede door de 10. Niet dat je die gebruikt, maar daardoor kan je wel tot 35*12 of 35*11 rijden als je wilt.
Eventueel
Het lijkt me dat je met die 46/36 shimano setup niet veel wint.., behalve meer overlap.
Misschien 46/30 of 48/31 grx crank van shimano? Als dat uitwisselbaar is tenminste? Met de gedachte dat je vooral tussen de 30 en 40 km/u fietst, wat jij aangaf. Zul je zeker met de 46 voor, vanaf 30 km/u wel op de 46*17 zitten.., en van dat het dan harder gaat, heb je allemaal stapjes van 1 tandje. Op binnenblad pak je die kleine stapjes juist tot aan een km of 32/u https://www.gear-calculator.com/?GR=DER ... H&DV=teeth
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Aangezien er geen poldercassette meer bestaat voor Shimano 12 speed. Is het geen optie om dan een 39 binnenblad te steken hier in het vlakke land.
Bijvb een Rotor 39, zou compatibel moeten zijn met Shimano 12 speed. Deze bijvb: https://www.rotor-shop.nl/product/rotor ... dcf429c679
Dan krijg je dit in de gear calculator:
https://www.gear-calculator.com/?GR=DER ... H&DV=teeth
Ga hier eens over nadenken.
In mijn campagnolo tijd, reed ik in België ook meestal met een 39, en de 34 was voor het meer heuvelachtige.
Bijvb een Rotor 39, zou compatibel moeten zijn met Shimano 12 speed. Deze bijvb: https://www.rotor-shop.nl/product/rotor ... dcf429c679
Dan krijg je dit in de gear calculator:
https://www.gear-calculator.com/?GR=DER ... H&DV=teeth
Ga hier eens over nadenken.
In mijn campagnolo tijd, reed ik in België ook meestal met een 39, en de 34 was voor het meer heuvelachtige.
Je kan ook overstappen naar een 52/36 crank ; dat verschuift de verhouding misschien net zodat het wel weer bij je snelheden past.
Walter
Ik rijd naar tevredenheid met een 12-29 (12 sp) van Edco.
Was inderdaad behoorlijk gepruts om het werkend te krijgen, maar het is gelukt. De maker van deze cassettes (Recon) biedt ook nog een 11-26 aan.
Was inderdaad behoorlijk gepruts om het werkend te krijgen, maar het is gelukt. De maker van deze cassettes (Recon) biedt ook nog een 11-26 aan.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13662
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ik rijd 50/40 11 speed. Maar met 33 a 34km/h wil je gewoon naar het grote blad. Licht er een beetje aan waar je rijd.Kiekeboe schreef: ↑23 jan 2024 15:23 Aangezien er geen poldercassette meer bestaat voor Shimano 12 speed. Is het geen optie om dan een 39 binnenblad te steken hier in het vlakke land.
Bijvb een Rotor 39, zou compatibel moeten zijn met Shimano 12 speed. Deze bijvb: https://www.rotor-shop.nl/product/rotor ... dcf429c679
Dan krijg je dit in de gear calculator:
https://www.gear-calculator.com/?GR=DER ... H&DV=teeth
Ga hier eens over nadenken.
In mijn campagnolo tijd, reed ik in België ook meestal met een 39, en de 34 was voor het meer heuvelachtige.
Maar hier is het veel wind, duinen, viaductje waar je regelmatig ook even een stuk harder gaat. dat blijf je voor schakelen.
Ik zou als je geen edco of ryet ed. cassette wilt rijden gewoon een 50, 48 of 46 monteren en je cadans of vermogen gewoon aanpassen, niets mis mee om een keer even een lage of hoge cadans te rijden. Doe er ook niet te moeilijk over, nog goed voor je ook. Zou ook het liefst een 11/25 12speed hebben met 18 en 20. Kan je gewoon met 1x gaan rijden en een 48 voor. Heerlijk lijkt me dat.
Indien een 46-30 GRX-crank i.c.m. 11-28 cassette (technisch) mogelijk is, zou je daar zowel in de polder als in het hooggebergte – zonder enige aanpassing – prima mee uit de voeten kunnen, lijkt me. Althans, ik wel.
Zie Gear-Calculator met navolgende set-up...
Zie Gear-Calculator met navolgende set-up...
- Shimano GRX: 46 - 30
- Shimano DA 12-speed: 11 - 12 -13 - 14 -15 - 16 -17 - 18 -19 - 21 -24 - 28
Ja en nee. Is ooit wel geleverd maar daarna ineens verdwenen. Niemand weet waarom.