Te grote sprongen in cassette
Binnenkort hoor je bij de "elite - de crème de la crème - the cog18 club" als je een 18 hebt op je Shimano 12 speed. De rest is "plebs".
Laatst gewijzigd door Kiekeboe op 24 jan 2024 10:06, 1 keer totaal gewijzigd.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 39965
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Yesss!!
Probeer Philippos eens via PB, die heeft mij ook geholpen met een Recon. Ben erg blij met het verloop, schakelen is klein beetje minder perfect dan Shimano original.
Probeer Philippos eens via PB, die heeft mij ook geholpen met een Recon. Ben erg blij met het verloop, schakelen is klein beetje minder perfect dan Shimano original.
Less is bore
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6210
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Nee, hij verplaatst de oplossing
Behalve als jij met andere voorbladen ineens ook hele andere snelheid gaat rijden, dan heb je gelijk.
Miche maakt prima cassettes met veel eigen keuze. starten met 11/12 (of met 14).. eindigen met 27/30 of met 30/34.,. en daartussen mag je het zelf allemaal kiezen. Compatible met shimano. Prijs geen idee.
een kleiner blad voor zal zorgen dat je sneller op de 17 en 16 zit ipv de 18 bij dezelfde snelheid, dus dat verschuift je probleem niet. Je kunt ook opteren voor een groter binnenblad zodat je veel langer daarop door kunt rijden terwijl je achter op de 12,13,14,15 zit (of evt 11).
Een cassette die met een 10 begint lijkt ook onzinnig. enige voordeel is dat die de nuttige kransjes allemaal naar links duwt. Dus dat je wederom een stapje langer op het binnenblad uit de voeten kunt. Je kunt dan binnenblad met de 11 rijden en je hebt dus een hele range binnenblad met kleine stapjes achter.
Dus voorbladen aanpassen kan op 2 manieren. Groter binnenblad (zie maar wat je dan met je buitenblad wilt). Of kleiner buitenblad (zie maar wat je met je binnenblad wilt).
Dat je je te goed voelt om een cassette met 14 te laten beginnen, zie ik als een persoonlijk probleem . Als je er sprintjes aan 60 in t uur mee moet winnen zul je snel te kort komen inderdaad. Voor de gemiddelde toerfietser zal het prima zijn. Zelfs met een 48 voor, 14 achter. kan je tot 50 in t uur meetrappen, mits je enigszins hoge cadans aan kunt. Maar met veel vermogen gaat de cadans over het algemeen al automatisch mee omhoog.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Met probleem verplaatsen bedoel ik uiteraard dat je met een ander voorblad inderdaad de 18t wel hebt (door dezelfde ratio die je creëert), maar dan heb je de 17 bijvoorbeeld niet meer. Het is maar hoe je 't bekijkt en beredeneerd. En uiteraard gaat het over een persoonlijk probleem dat ik met een 14t beginnende cassette niet toe kom, maar in mijn omgeving ken ik toch wel een boel mensen (echt niet allemaal renners) die daar ook niet mee zouden toekomen. Een alleenstaand geval ben ik dus zeker niet! 50 per uur trappen met een 50/14 is een cadans van 109. De max. cadans van 110 in onderstaand voorbeeld is gelijk aan een 50/12. Die 11 is welkom, maar doorgaans kom ik wel toe met een 12.
Laatst gewijzigd door jakkel op 25 jan 2024 08:51, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13675
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Een 14 is voor het gros geen goed plan. Het gaat niet om je bereik, maar ook om je kettinglijn.
met een 14 in het begin kom je in de polder nooit meer op je kleine blad want dan staat je ketting bijna dwars, dus moet je ook je grote aanpassen.
Ik zou er niet te moeilijk over doen, koop een ryet of recon ed. of gewoon een 10/28 of 11/30.
met een 14 in het begin kom je in de polder nooit meer op je kleine blad want dan staat je ketting bijna dwars, dus moet je ook je grote aanpassen.
Ik zou er niet te moeilijk over doen, koop een ryet of recon ed. of gewoon een 10/28 of 11/30.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13675
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Met dat idee speel ik ook al.
Ik rijd polder en 1x per jaar 3 weken bergen.
Enige is dan moet je wel je derrie aanpassen. Of je moet xlpr gaan rijden.
Bij shimano werkt dat nog niet echt lekker sram axs wel.
Ik rijd polder en 1x per jaar 3 weken bergen.
Enige is dan moet je wel je derrie aanpassen. Of je moet xlpr gaan rijden.
Bij shimano werkt dat nog niet echt lekker sram axs wel.
Met een GRX derailleur zou het toch kunnen?wasbeer2006 schreef: ↑24 jan 2024 20:57 Met dat idee speel ik ook al.
Ik rijd polder en 1x per jaar 3 weken bergen.
Enige is dan moet je wel je derrie aanpassen. Of je moet xlpr gaan rijden.
Bij shimano werkt dat nog niet echt lekker sram axs wel.
Ik heb die setup al meermaals gebruikt, maar dan 1x11. Op mijn gravelbike. Rijd met een 40T voorblad. In Nederland met een 11-28. In het buitenland (met wegbandjes erop) met een 11-42 of zelfs een 11-46.
Cassettes wisselen, in de wereld van 12 en zelfs 13-speed zou dat niet meer mogen. Hoe je 't draait of keert, de 'ontbrekende'
18t krans is voor velen een gemis, eender welk voorblad je monteert. Maar... ik rijd al jaren zonder, dus dat gaat.
18t krans is voor velen een gemis, eender welk voorblad je monteert. Maar... ik rijd al jaren zonder, dus dat gaat.
Tuurlijk gaat dat, ik rijd al 42 jaar op een stadsfiets met maar 1 versnelling. Gaat ook prima.