Het grote schijfremmentopic
Ja, je hebt natuurlijk gelijk.
Oké, laatste vraag: blijft de olie gewoon in de remgreep zitten als ik de kabel met die banjofitting verwijder? Is dat gewoon hetzelfde principe?
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 6329
- Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
- Locatie: Omgeving Eindhoven
Yep, zolang je de remgreep niet inknijpt blijft de olie gewoon zitten.
Hetzelfde bij je remleiding zolang je de leiding maar aan 1 zijde losmaakt.
Voor de zekerheid een klein parkertje in de leiding schroeven wanneer je de leiding ergens door moet voeren, kun je ook een vislijntje aan vast knopen zodat je via dat lijntje de remleiding door bv het stuur kan trekken.
Daarna leiding inkorten en monteren.
Hetzelfde bij je remleiding zolang je de leiding maar aan 1 zijde losmaakt.
Voor de zekerheid een klein parkertje in de leiding schroeven wanneer je de leiding ergens door moet voeren, kun je ook een vislijntje aan vast knopen zodat je via dat lijntje de remleiding door bv het stuur kan trekken.
Daarna leiding inkorten en monteren.
Thanks, gelukt! Het was wel nog even spannend; de kabel heeft in een bepaalde hoek gezeten bij de shifter. Als je de kabels links en rechts verwisselt willen ze niet lekker de goede kant op en even tegendruk, terwijl het schroefje onder een wat gekke hoek de shifter in moet. Ik was bang de schroef er scheef in te draaien en het schroefdraad te beschadigen met alle gevolgen van dien, maar het is gelukt!scottpch schreef: ↑20 jan 2024 09:28 Yep, zolang je de remgreep niet inknijpt blijft de olie gewoon zitten.
Hetzelfde bij je remleiding zolang je de leiding maar aan 1 zijde losmaakt.
Voor de zekerheid een klein parkertje in de leiding schroeven wanneer je de leiding ergens door moet voeren, kun je ook een vislijntje aan vast knopen zodat je via dat lijntje de remleiding door bv het stuur kan trekken.
Daarna leiding inkorten en monteren.
Schijven kunnen breken/scheuren onder een bepaalde dikte. Die 1,5mm zal mss een veiligheidsmarge op zitten, er is best kans dat de schijf bij 1,45 of 1,4mm nog voldoende sterk is.
Wil je nou echt voor ongeveer €50 het risico lopen dat je in een afdaling ineens zonder rem(men) zit???? Verkeerde zuinigheid, maar het is jouw beslissing.
Dogma F
Bij een vriend van mij lekt dat witte dingetje wat tegen het remblokje drukt. (Is dat de zuiger?)
Het gaat om de voorrem, is een oudere shimano 105 Br- rs505.
Waarom zijn die "zuigers" niet los te verkrijgen? (Wel op ali zie ik?!)
Zou je het daarmee op kunnen lossen?
Of is er een reden dat die dingen niet te verkrijgen zijn?
Ik kan namelijk geen nieuwe set vinden.
Wel een Shimano 105 BR-R7070, past dat?
Het gaat om de voorrem, is een oudere shimano 105 Br- rs505.
Waarom zijn die "zuigers" niet los te verkrijgen? (Wel op ali zie ik?!)
Zou je het daarmee op kunnen lossen?
Of is er een reden dat die dingen niet te verkrijgen zijn?
Ik kan namelijk geen nieuwe set vinden.
Wel een Shimano 105 BR-R7070, past dat?
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13791
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Van de goedkopere remmen is vaak niets te vinden omdat de onderdelen dan duurder zijn dan een losse remklauw.
Ik heb een setje zuigers voor mijn red remmen gekocht en die waren 35 euro, dat kost een 105 klauw ook denk ik.
Als de leiding nog hetzelfde is past het gewoon. Wellicht heeft shimano een keer van olijf gewisseld.
Enige risico kan de olieverplaatsing zijn maar dat risico is klein.
Ik heb een setje zuigers voor mijn red remmen gekocht en die waren 35 euro, dat kost een 105 klauw ook denk ik.
Als de leiding nog hetzelfde is past het gewoon. Wellicht heeft shimano een keer van olijf gewisseld.
Enige risico kan de olieverplaatsing zijn maar dat risico is klein.