Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Politiek

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 8687
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 29 jan 2024 08:54

kxlight schreef: 29 jan 2024 08:10 Ah, ASML mag ook bij t verderfelijke rijtje van grote bedrijven…

Het lijkt wel alsof succes afgestraft moet worden. De 6-jes cultuur en doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg wordt steeds dominanter… tot we op t niveau van zuid europa zitten.
Wat wil je hiermee zeggen?
Ik zou willen dat we qua fatsoen, familie gevoel en eetcultuur juist wat meer op niveau van zuid Europese landen gaan zitten!
Bijvoorbeeld een jaarwisseling vieren omdat het een feest is ipv een burger oorlog
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39520
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 29 jan 2024 09:04

Enzzo schreef: 29 jan 2024 08:54 Wat wil je hiermee zeggen?
Ik zou willen dat we qua fatsoen, familie gevoel en eetcultuur juist wat meer op niveau van zuid Europese landen gaan zitten!
Bijvoorbeeld een jaarwisseling vieren omdat het een feest is ipv een burger oorlog
En dan graag de oude hollandse ondernemingsdrang en een beetje Japans fatsoen en respect toevoegen.
Tis allemaal niet zo moeilijk :mrgreen:
Less is bore

kxlight
Forum-lid HC
Berichten: 4998
Lid geworden op: 16 nov 2005 22:05

kxlight 29 jan 2024 09:49

Griekenland, Italie waren/zijn zowat failliet.

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4928
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 29 jan 2024 10:00

Enzzo schreef: 29 jan 2024 08:50
mao schreef: 28 jan 2024 22:40 ASML is een behoorlijke toegevoegde waarde voor de Nederlandse economie, daar mogen we alleen trots op wezen.
Het zou dom wezen om ASML weg te jagen.
Mee eens. Maar dan moet je ook wel in ogenschouw nemen dat er een enorme stroom arbeidsmigranten op dat succes meevaart.
Arbeidsmigranten die weinig belasting betalen en allemaal woonruimte nodig hebben.
Hoog opgeleide buitenlandse werknemers die de eigenbroek kunnen ophalen en die waarschijnlijk hier tijdelijk komen werken daar is helemaal niets op tegen.
Het zal wel netjes wezen als ze even veel inkomsten belasting betalen , dat dan wel.

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4928
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 29 jan 2024 10:04

kxlight schreef: 29 jan 2024 08:10 Ah, ASML mag ook bij t verderfelijke rijtje van grote bedrijven…

Het lijkt wel alsof succes afgestraft moet worden. De 6-jes cultuur en doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg wordt steeds dominanter… tot we op t niveau van zuid europa zitten.
De bedrijfstakken glastuinbouw en vleesverwerkende industrie moeten er ook aan gaan geloven volgens Klaas Knot.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13443
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 29 jan 2024 13:46

Het ASML verhaal ligt wel wat genuanceerder.

Zeker een super mooi bedrijf waar ik iig trots op ben als Nederlander.
Maar hoe het in de omgeving alles opvreet gaat wel wat ver.

Dus de reacties van mensen uit de omgeving snap ik wel en een aanvulling op het verhaal van de universiteiten.
Meer nederlanders op onze eigen universiteiten, twee vliegen in een klap.

Ligt ook dicht bij Belgie, ook die kunnen leveren, kost het iig geen voorzieningen en houd je dat binnen het land.

kxlight
Forum-lid HC
Berichten: 4998
Lid geworden op: 16 nov 2005 22:05

kxlight 29 jan 2024 13:54

mao schreef: 29 jan 2024 10:00
Enzzo schreef: 29 jan 2024 08:50
mao schreef: 28 jan 2024 22:40 ASML is een behoorlijke toegevoegde waarde voor de Nederlandse economie, daar mogen we alleen trots op wezen.
Het zou dom wezen om ASML weg te jagen.
Mee eens. Maar dan moet je ook wel in ogenschouw nemen dat er een enorme stroom arbeidsmigranten op dat succes meevaart.
Arbeidsmigranten die weinig belasting betalen en allemaal woonruimte nodig hebben.
Hoog opgeleide buitenlandse werknemers die de eigenbroek kunnen ophalen en die waarschijnlijk hier tijdelijk komen werken daar is helemaal niets op tegen.
Het zal wel netjes wezen als ze even veel inkomsten belasting betalen , dat dan wel.
Expatregeling zou best herzien mogen worden. Maar ik sluit niet uit dat door die expatregeling het uitgavenpatroon van de betreffende mensen wat hoger zal zijn en daardoor de middenstand rondom eindhoven daar toch ook van profiteert.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8827
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 29 jan 2024 14:53

daniel1975 schreef: 29 jan 2024 09:04
Enzzo schreef: 29 jan 2024 08:54 Wat wil je hiermee zeggen?
Ik zou willen dat we qua fatsoen, familie gevoel en eetcultuur juist wat meer op niveau van zuid Europese landen gaan zitten!
Bijvoorbeeld een jaarwisseling vieren omdat het een feest is ipv een burger oorlog
En dan graag de oude hollandse ondernemingsdrang en een beetje Japans fatsoen en respect toevoegen.
Tis allemaal niet zo moeilijk :mrgreen:
Nou dat laatste wil ik dan weer niet zeggen, het lijkt soms heel moeilijk te zijn. Trouwens familiegevoel? in Zuid-Frankrijk? Fatsoen? Je laat gewoon het landbouwplastic liggen totdat het wegwaait? Duurt even, maar komt gewoon in de oceanen uit.
Een dag voordat de buurvrouw gecremeerd werd (afstand tot buren 100m) kom je toevallig de buurman en zijn dochters in supermarkt tegen. Dan wordt verteld dat ze overleden is. Dit zijn mensen waar je in de zomer gewoon een praatje mee maakte.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16738
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 29 jan 2024 16:15

Als het land letterlijk te klein is voor meer vluchtelingen, is het dat ook voor uitbreiding van ASML. Voor beiden is natuurlijk nog wel plaats, we maken politieke keuzes en de ruimte ligt niet voor het oprapen.

Zomaar landbouwgrond opgeven is ook niet echt slim. De boeren hebben wel gelijk als ze zeggen dat ze voor ons eten zorgen. Die overvloed die ze momenteel gesubsidieerd voor de export produceren, heeft ook zijn nut. T/m de tweede wereldoorlog was hongersnood in West-Europa ook iets dat zomaar kon gebeuren. Dat we dat hebben weten te stoppen is een groot gedeelte van de langdurige vrede die we hier hebben. Ik zou niet te lichtzinnig over boeren en landbouwsubsidies denken. Juist als we naar een meer duurzame manier van boeren willen, kunnen we niet zonder subsidies. Iets meer betalen in de supermarkt, doen we liever niet. Dan liever wat meer belasting betalen, want dan kunne we zo lekker zeuren over de "roverheid".
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 8687
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 29 jan 2024 22:32

Jans schreef: 29 jan 2024 14:53
daniel1975 schreef: 29 jan 2024 09:04
Enzzo schreef: 29 jan 2024 08:54 Wat wil je hiermee zeggen?
Ik zou willen dat we qua fatsoen, familie gevoel en eetcultuur juist wat meer op niveau van zuid Europese landen gaan zitten!
Bijvoorbeeld een jaarwisseling vieren omdat het een feest is ipv een burger oorlog
En dan graag de oude hollandse ondernemingsdrang en een beetje Japans fatsoen en respect toevoegen.
Tis allemaal niet zo moeilijk :mrgreen:
Nou dat laatste wil ik dan weer niet zeggen, het lijkt soms heel moeilijk te zijn. Trouwens familiegevoel? in Zuid-Frankrijk? Fatsoen? Je laat gewoon het landbouwplastic liggen totdat het wegwaait? Duurt even, maar komt gewoon in de oceanen uit.
Een dag voordat de buurvrouw gecremeerd werd (afstand tot buren 100m) kom je toevallig de buurman en zijn dochters in supermarkt tegen. Dan wordt verteld dat ze overleden is. Dit zijn mensen waar je in de zomer gewoon een praatje mee maakte.

Ik denk toch echt dat zoiets meer met jouzelf te maken heeft hoor Jans!
Als er hier bij ons in Frankrijk iets gaande is hoor ik dat meteen.
De dorpsgenoten lopen gewoon bij ons binnen om te melden wat er gaande is. Ze lopen ook regelmatig binnen om vers geschoten duiven of zelfgemaakte worst van wildzwijn te brengen.
Wij organiseren dan weer een etentje bij ons om het contact warm te houden.

En onze echte Franse vrienden waarmee we lief en leed delen, die we elke kerst en oud en nieuw uitnodigen voor een heerlijk Repas zijn heel familiair! Ze beschouwen ons ook deel van de familie!
En de boeren hier in het dorp gaan juist heel bewust om met de omgeving. Tuurlijk zijn er excessen! Maar die zijn marginaal en worden door vrijwel iedereen ook als zodanig beschouwd.

Blijkbaar staan we ietwat anders in het leven hier. En zijn we wellicht iets meer geïntegreerd.
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8827
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 29 jan 2024 23:09

Ja hoor Enzzo, het ligt aan mij. Gelukkig kan ik nog meer verhalen vertellen van wat anderen meemaken. Toch maar doen. Een stel, zij oorspronkelijk Frans, na haar jeugd naar Canada gegaan. Is daar een met Canadees getrouwd. Sinds een aantal jaar wonen ze in Malaucene. Ieder jaar met Oud en Nieuw een instuif met mensen van de fietsvereniging, dorpsgenoten en noem maar op. Afgelopen zomer is hij aangereden met als gevolg een lelijke breuk in zijn schouderblad. Juist die mensen die zo gezellig op die Oudejaarsavonden kwamen hebben niets, maar dan ook niets van zich laten horen. Gelukkig weet je mij te vertellen dat Fransen niet zo zijn.
Je vertelt me nu dat ik hier aan het liegen ben over plastic dat overal op het land blijft liggen. Nou ja, het zouden volgens jou excessen zijn. Plastic kassen, van die halve metalen karkassen met plastic omhulsel. Is het kapot aan het gaan, geen probleem, je laat het er gewoon zitten totdat het wegwaait. Ben je er ook vanaf zonder dat je bij de decheterie er voor hoeft te betalen.
Nee, lang niet alle boeren zijn zo maar wel te veel.
Maar gelukkig ben jij één met je dorpsgenoten. Houden zo.

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 5157
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 30 jan 2024 07:15

Misschien zijn er wel regionale verschillen. Andere identiteiten, ander gedrag, andere instituties.

Als toerist merk ik dat toch op. Dat is natuurlijk niet hetzelfde als ergens wonen.

Gesloten