Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Join app - ervaringen met training

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 26 jan 2024 15:17

Wist ik ook niet, ga ik eens proberen, thanks!

roger68
Forum-lid

Gebruikersavatar roger68 27 jan 2024 18:00

Gebruik sinds een weekje Join. Eerste ervaring is positief.
Heb alleen een klein probleempje icm Garmin Connect / Tacx Training Desktop App. Training exporteren van Join naar Garmin Connect is geen issue. Training is vervolgens ook zichtbaar in de Tacx Training Desktop App. Fietsen op de Neo gaat ook prima. Ben ik klaar met de rit, wordt eea automatisch geupload naar Garmin Connect en Strava. Daar komen echter absurd hoge afstanden te staan (42000 km voor 1 rit). Iemand een idee wat hier mis gaat?
Exporteer ik de training van Join naar Zwift en fiets op de Neo via Zwift, werkt eea wel helemaal correct.

jappiex
Forum-lid

jappiex 28 jan 2024 19:01

Ik loop inmiddels toch wel tegen een behoorlijke Join ergernis aan. Ik train voor een doel in het voorjaar en heb een aantal crossjes meegepakt in de winter. Ik train alleen buiten en alleen op hartslag. Dankzij de crossjes word mijn omslagpunt op 185 gezet maar in trainingen haal ik dat bij lange na niet. Heb het al wat lager gezet maar zelfs dat haal ik niet. Gevolg is dat een Vo2 max training volgens de app niet goed afwerk en weer opnieuw een Vo2 max training moet doen. Terwijl er initieel in het schema een langere duurtraining stond. Ik train nu volgens mij juist teveel Vo2 max. Als ik mijn omslagpunt nog lager zet train ik juist geen duur meer maar zit ik de hele tijd in mijn herstelzones.

SupersixIvo
Forum-lid

SupersixIvo 28 jan 2024 20:55

jappiex schreef: 28 jan 2024 19:01 Ik loop inmiddels toch wel tegen een behoorlijke Join ergernis aan. Ik train voor een doel in het voorjaar en heb een aantal crossjes meegepakt in de winter. Ik train alleen buiten en alleen op hartslag. Dankzij de crossjes word mijn omslagpunt op 185 gezet maar in trainingen haal ik dat bij lange na niet. Heb het al wat lager gezet maar zelfs dat haal ik niet. Gevolg is dat een Vo2 max training volgens de app niet goed afwerk en weer opnieuw een Vo2 max training moet doen. Terwijl er initieel in het schema een langere duurtraining stond. Ik train nu volgens mij juist teveel Vo2 max. Als ik mijn omslagpunt nog lager zet train ik juist geen duur meer maar zit ik de hele tijd in mijn herstelzones.
Sorry, maar volgens mij werkt Join alleen goed met power.

bakboord1
Forum-lid

bakboord1 28 jan 2024 21:10

Met een powermeter is VO2max ook echt max.
Afgelopen week een blokje gedaan en daarna was ik gewoon een beetje misselijk van de inspanning.

Volgens mij kent Join ook de mogelijkheid dat je zelf aangeeft dat je de training hebt gedaan. Dan negeer je je training en voer je handmatig in dat je getraind hebt met de waarden die Join graag ziet.

jappiex
Forum-lid

jappiex 29 jan 2024 04:00

Ah, goede tip Bakboord1. Ik verwijder de Strava rit uit Join en geef dan handmatig aan dat ik getraind heb. Nu blijf ik het voorgestelde schema houden.

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 29 jan 2024 13:33

Maar als je omslagpunt op 185 wordt gezet is ie dat toch ook. Je max is dan waarschijnlijk 200 geweest of iets in die buurt.
Daar kan toch niet zoveel mis aan gaan of ligt dat aan mij?

Ik gebruik een combo vermogen en hartslag, beide zijn niet zaligmakend een combo werkt het beste.

1094
Forum-lid

1094 29 jan 2024 14:53

wasbeer2006 schreef: 29 jan 2024 13:33 Maar als je omslagpunt op 185 wordt gezet is ie dat toch ook. Je max is dan waarschijnlijk 200 geweest of iets in die buurt.
Daar kan toch niet zoveel mis aan gaan of ligt dat aan mij?

Ik gebruik een combo vermogen en hartslag, beide zijn niet zaligmakend een combo werkt het beste.
Dat is waarschijnlijk wel juist maar als de training aangeeft dat je 10x 40/20 moet doen boven je omslagpunt dan ga je dit nooit halen wan je start niet gelijk boven je omslag en tijdens de rust zakt je hartslag de eerste herhalingen er zeker onder

MarkVeenstra
Forum-lid HC

Gebruikersavatar MarkVeenstra 29 jan 2024 15:36

Dat laatste had ik ook.., al ben ik ook pas net met join begonnen.
Het waren 3x13, 30/15 ... maar het idee is hetzelfde. In die oefeningen gaat het niet om hartslag, maar echt om je vermogen.
Je kan volgens mij best ervanuit gaan dat je je vermogens boven omslagpunt getrapt hebt als je aan het einde van de serie net aan de laatste herhaling kunt doen.

Dat je hartslag in de korte inspanningen niet mee komt, hangt een beetje af van he type atleet dat je bent, maar ook vooral op tijdsduur.
En volgens mij is dit ook 1 van de redenen waarom je liever op vermogen traint dan op hartslag. je hartslag reageert vertraagd, en is meer variabel (vermoeidheid/stress ed).

Via je RPE geef je nog altijd aan dat het voelde als verwacht, als het goed is werd je er wel heul moe van namelijk.

Bij mij kwam er niet direct weer een vo2 max training, maargoed bij mij stonden de vermogens er dan ook naast. en niet alleen een hartslag.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 29 jan 2024 15:56

Ik was niet helemaal volledig. Ik exporteer hem op vermogen voor de intensieve blokken.
Onthoud de hartslag voor de D1/D2 blokken en doe die lange blokken op HR.

Daarnaast is mijn hartslag niet zo variabel. zeker na het eerste kwartier tot twee en half uur wijkt de mijne echt amper af. Misschien 2 of 3 slagen max. Uitzondering als ik drie dagen achter elkaar meer dan 3 a 4 uur per rit maak.

SupersixIvo
Forum-lid

SupersixIvo 29 jan 2024 17:47

wasbeer2006 schreef: 29 jan 2024 15:56 Ik was niet helemaal volledig. Ik exporteer hem op vermogen voor de intensieve blokken.
Onthoud de hartslag voor de D1/D2 blokken en doe die lange blokken op HR.

Daarnaast is mijn hartslag niet zo variabel. zeker na het eerste kwartier tot twee en half uur wijkt de mijne echt amper af. Misschien 2 of 3 slagen max. Uitzondering als ik drie dagen achter elkaar meer dan 3 a 4 uur per rit maak.
Dit is al beter. HR is niet heel betrouwbaar. Wel een goede graadmeter voor d2, hrv, vermoeidheid en frisheid. Ik doe er niet veel meer mee sinds ik op PM fiets en train. Sowieso niet tijdens het fietsen.

Kornuit
Forum-lid HC

Kornuit 30 jan 2024 08:53

Join schrijft mij regelmatig kracht blokken voor op de fiets. Hoe voeren jullie die buiten uit? Op Zwift lukt het wel, maar buiten ga ik vaak al snel sneller dan 60 RPM. Vooral als het niet hard waait. Ik heb hier alleen een viaduct waar ik in 1min boven ben. Ik doe ook krachttraining in de (home)gym dus die kracht blokken zijn sowieso al wat discutabel. Het zou mooi zijn als ik bijv op dinsdag een krachttraining heb gedaan (ook aangegeven in join) dat hij mij dan niet op woensdag weer krachtblokken laat doen.

Plaats reactie