Yep. Is een powermeter van 4iiii ...
Canyon
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40120
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Verschil is 275gr, jij vergelijkt met DuraAce.Basv.L. schreef: ↑30 jan 2024 22:12Ultegra scheelt bijna vijfhonderd grammetjes volgens een video van GC performance. Dat zijn goedkope grammetjes in vergelijking met andere onderdelen. Als je bedenkt dat 105 ongeveer 1000,- euro kost en Ultegra 1500,-daniel1975 schreef: ↑29 jan 2024 15:49 105 vs Ultegra is imho een no-brainer: net zo goed alleen is het zwart van de 105 mooier vs iets minder gewicht Ultegra.
Een 105 fiets die verder ineens helemaal goed te maken is zou mijn voorkeur hebben.
Daarnaast zijn de cranks van 105 minder stijf omdat ze niet met dezelfde verlijmde constructie zijn gemaakt als Dura Ace en Ultegra. maar deels gesmeed. De voorderailleur is beduidend minder snel. En de shifters missen de knop op de bovenkant waarmee je je Garmin of Wahoo kan bedienen. Ook geen poort voor sprint of klim shifters. 105 wint het alleen op de looks, in mijn mening.
Crankstijfheid merk een gewone sterveling niet. Ouderwetse schroef-bb’s waren ook slapen toch kon Sky heel veel winnen met zo’n ouderwets BB.
Hoeveel mensen gebruiken daadwerkelijk die extra poorten? Enige wat ik inderdaad in de winter met handschoenen mis is die knopjes om je Garmin te scrollen. Dat overleef ik wel.
Spijkers op laag water zoeken dus imho.
Less is bore
Met minder dan Ultratec durf je je toch niet buiten te vertonen ?
(psst, in de opruiming weer 2 cassettes met een 18 gevonden)
(psst, in de opruiming weer 2 cassettes met een 18 gevonden)
Laatst gewijzigd door pino op 30 jan 2024 22:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Niet zijken maar reiden !
Zinloze discussie. Iedereen heeft toch zijn eigen overwegingen en overtuigingen om iets wel/niet te kopen.daniel1975 schreef: ↑30 jan 2024 22:38Verschil is 275gr, jij vergelijkt met DuraAce.Basv.L. schreef: ↑30 jan 2024 22:12Ultegra scheelt bijna vijfhonderd grammetjes volgens een video van GC performance. Dat zijn goedkope grammetjes in vergelijking met andere onderdelen. Als je bedenkt dat 105 ongeveer 1000,- euro kost en Ultegra 1500,-daniel1975 schreef: ↑29 jan 2024 15:49 105 vs Ultegra is imho een no-brainer: net zo goed alleen is het zwart van de 105 mooier vs iets minder gewicht Ultegra.
Een 105 fiets die verder ineens helemaal goed te maken is zou mijn voorkeur hebben.
Daarnaast zijn de cranks van 105 minder stijf omdat ze niet met dezelfde verlijmde constructie zijn gemaakt als Dura Ace en Ultegra. maar deels gesmeed. De voorderailleur is beduidend minder snel. En de shifters missen de knop op de bovenkant waarmee je je Garmin of Wahoo kan bedienen. Ook geen poort voor sprint of klim shifters. 105 wint het alleen op de looks, in mijn mening.
Crankstijfheid merk een gewone sterveling niet. Ouderwetse schroef-bb’s waren ook slapen toch kon Sky heel veel winnen met zo’n ouderwets BB.
Hoeveel mensen gebruiken daadwerkelijk die extra poorten? Enige wat ik inderdaad in de winter met handschoenen mis is die knopjes om je Garmin te scrollen. Dat overleef ik wel.
Spijkers op laag water zoeken dus imho.
Oke mijn fout, alsnog een nette gewichtsbesparing. Het ging erij vooral om dat Ultegra werd weg gezet als een slechte deal wat het zeker niet is.daniel1975 schreef: ↑30 jan 2024 22:38Verschil is 275gr, jij vergelijkt met DuraAce.Basv.L. schreef: ↑30 jan 2024 22:12Ultegra scheelt bijna vijfhonderd grammetjes volgens een video van GC performance. Dat zijn goedkope grammetjes in vergelijking met andere onderdelen. Als je bedenkt dat 105 ongeveer 1000,- euro kost en Ultegra 1500,-daniel1975 schreef: ↑29 jan 2024 15:49 105 vs Ultegra is imho een no-brainer: net zo goed alleen is het zwart van de 105 mooier vs iets minder gewicht Ultegra.
Een 105 fiets die verder ineens helemaal goed te maken is zou mijn voorkeur hebben.
Daarnaast zijn de cranks van 105 minder stijf omdat ze niet met dezelfde verlijmde constructie zijn gemaakt als Dura Ace en Ultegra. maar deels gesmeed. De voorderailleur is beduidend minder snel. En de shifters missen de knop op de bovenkant waarmee je je Garmin of Wahoo kan bedienen. Ook geen poort voor sprint of klim shifters. 105 wint het alleen op de looks, in mijn mening.
Crankstijfheid merk een gewone sterveling niet. Ouderwetse schroef-bb’s waren ook slapen toch kon Sky heel veel winnen met zo’n ouderwets BB.
Hoeveel mensen gebruiken daadwerkelijk die extra poorten? Enige wat ik inderdaad in de winter met handschoenen mis is die knopjes om je Garmin te scrollen. Dat overleef ik wel.
Spijkers op laag water zoeken dus imho.
Wat betreft de stijfheid, in kan in de sprint een 105 crankstel zover laten flexen dat de kettingbladen aanlopen. De poorten gebruiken ik zelf niet maar de knop voor de Wahoo is erg fijn.
Dat zal dan eerder door een slap frame komen. Onmogelijk dat je zo hard trapt dat het aanloopt door het crankstel. Of ben je Hoogland?Basv.L. schreef: ↑30 jan 2024 22:53Oke mijn fout, alsnog een nette gewichtsbesparing. Het ging erij vooral om dat Ultegra werd weg gezet als een slechte deal wat het zeker niet is.daniel1975 schreef: ↑30 jan 2024 22:38Verschil is 275gr, jij vergelijkt met DuraAce.Basv.L. schreef: ↑30 jan 2024 22:12
Ultegra scheelt bijna vijfhonderd grammetjes volgens een video van GC performance. Dat zijn goedkope grammetjes in vergelijking met andere onderdelen. Als je bedenkt dat 105 ongeveer 1000,- euro kost en Ultegra 1500,-
Daarnaast zijn de cranks van 105 minder stijf omdat ze niet met dezelfde verlijmde constructie zijn gemaakt als Dura Ace en Ultegra. maar deels gesmeed. De voorderailleur is beduidend minder snel. En de shifters missen de knop op de bovenkant waarmee je je Garmin of Wahoo kan bedienen. Ook geen poort voor sprint of klim shifters. 105 wint het alleen op de looks, in mijn mening.
Crankstijfheid merk een gewone sterveling niet. Ouderwetse schroef-bb’s waren ook slapen toch kon Sky heel veel winnen met zo’n ouderwets BB.
Hoeveel mensen gebruiken daadwerkelijk die extra poorten? Enige wat ik inderdaad in de winter met handschoenen mis is die knopjes om je Garmin te scrollen. Dat overleef ik wel.
Spijkers op laag water zoeken dus imho.
Wat betreft de stijfheid, in kan in de sprint een 105 crankstel zover laten flexen dat de kettingbladen aanlopen. De poorten gebruiken ik zelf niet maar de knop voor de Wahoo is erg fijn.
De betreffende fiets was een Merida scultura, nieuwste model.NuitKor schreef: ↑30 jan 2024 23:02Dat zal dan eerder door een slap frame komen. Onmogelijk dat je zo hard trapt dat het aanloopt door het crankstel. Of ben je Hoogland?Basv.L. schreef: ↑30 jan 2024 22:53Oke mijn fout, alsnog een nette gewichtsbesparing. Het ging erij vooral om dat Ultegra werd weg gezet als een slechte deal wat het zeker niet is.daniel1975 schreef: ↑30 jan 2024 22:38
Verschil is 275gr, jij vergelijkt met DuraAce.
Crankstijfheid merk een gewone sterveling niet. Ouderwetse schroef-bb’s waren ook slapen toch kon Sky heel veel winnen met zo’n ouderwets BB.
Hoeveel mensen gebruiken daadwerkelijk die extra poorten? Enige wat ik inderdaad in de winter met handschoenen mis is die knopjes om je Garmin te scrollen. Dat overleef ik wel.
Spijkers op laag water zoeken dus imho.
Wat betreft de stijfheid, in kan in de sprint een 105 crankstel zover laten flexen dat de kettingbladen aanlopen. De poorten gebruiken ik zelf niet maar de knop voor de Wahoo is erg fijn.
-
- Forum-lid
- Berichten: 1482
- Lid geworden op: 22 dec 2022 17:36
Tijd voor een Canyon.Basv.L. schreef: ↑30 jan 2024 23:13De betreffende fiets was een Merida scultura, nieuwste model.NuitKor schreef: ↑30 jan 2024 23:02Dat zal dan eerder door een slap frame komen. Onmogelijk dat je zo hard trapt dat het aanloopt door het crankstel. Of ben je Hoogland?Basv.L. schreef: ↑30 jan 2024 22:53
Oke mijn fout, alsnog een nette gewichtsbesparing. Het ging erij vooral om dat Ultegra werd weg gezet als een slechte deal wat het zeker niet is.
Wat betreft de stijfheid, in kan in de sprint een 105 crankstel zover laten flexen dat de kettingbladen aanlopen. De poorten gebruiken ik zelf niet maar de knop voor de Wahoo is erg fijn.
Qua fiets scheelt het wel 2000€. En de 105 heeft dan nog een powermeter erbij ook. Voor de rest is het hetzelfde frame, wielen op de ultegra zijn iets duurder, maar zeker geen 1500€ duurder. Misschien 500€ als het al zoveel is.Basv.L. schreef: ↑30 jan 2024 22:12Ultegra scheelt bijna vijfhonderd grammetjes volgens een video van GC performance. Dat zijn goedkope grammetjes in vergelijking met andere onderdelen. Als je bedenkt dat 105 ongeveer 1000,- euro kost en Ultegra 1500,-daniel1975 schreef: ↑29 jan 2024 15:49 105 vs Ultegra is imho een no-brainer: net zo goed alleen is het zwart van de 105 mooier vs iets minder gewicht Ultegra.
Een 105 fiets die verder ineens helemaal goed te maken is zou mijn voorkeur hebben.
Daarnaast zijn de cranks van 105 minder stijf omdat ze niet met dezelfde verlijmde constructie zijn gemaakt als Dura Ace en Ultegra. maar deels gesmeed. De voorderailleur is beduidend minder snel. En de shifters missen de knop op de bovenkant waarmee je je Garmin of Wahoo kan bedienen. Ook geen poort voor sprint of klim shifters. 105 wint het alleen op de looks, in mijn mening.
Vandaar snap ik het prijsverschil niet goed en daardoor dus ook niet waarom je een ultegra zou kopen bij de aeroad.
Dat frame hoeft helemaal niet stijf te zijn. Ik lees dat je in een fietsenwinkel werkt, dan zou je toch ook weten dat je het crankstel niet kunt buigen? Of Squat je ook 200kg?Basv.L. schreef: ↑30 jan 2024 23:13De betreffende fiets was een Merida scultura, nieuwste model.NuitKor schreef: ↑30 jan 2024 23:02Dat zal dan eerder door een slap frame komen. Onmogelijk dat je zo hard trapt dat het aanloopt door het crankstel. Of ben je Hoogland?Basv.L. schreef: ↑30 jan 2024 22:53
Oke mijn fout, alsnog een nette gewichtsbesparing. Het ging erij vooral om dat Ultegra werd weg gezet als een slechte deal wat het zeker niet is.
Wat betreft de stijfheid, in kan in de sprint een 105 crankstel zover laten flexen dat de kettingbladen aanlopen. De poorten gebruiken ik zelf niet maar de knop voor de Wahoo is erg fijn.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40120
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Dit dus. 100% dat die flex uit het frame komt.
Denk dat iedereen diep in zijn hart wel DuraAce wil, maar het geld er niet voor over heeft met de huidige prijzen.
En daar waar vroeger ook een functioneel verschil zat tussen de groepsets is dat anno nu echt nihil qua werking. Looks en gewicht is eigenlijk het enige. Die zogenaamde trage 105 voorderrailleur werd tot de introductie van de huidige 12sp nog geroemd om zijn snelheid en accuratesse. En het is van Shimano gewoon een bijzondere keuze dat ze 105 een mooier kleurtje hebben gegeven dan de Ultegra groep. Denk dat velen, ik in elk geval, dan toch gaan voor de looks omdat er verder functioneel weinig verschil is.
Less is bore
Ik ken een elite zonder contract renner die wedstrijden wint, hij rijdt geregeld mee in het groepje waar ik ook in mee rijd. Heeft een 105 groep (omwille van het goedkope... valpartijen). Kerel is haast letterlijk een beer en heeft zelfs een 56 blad (van aliexpress) steken. Vorig jaar was ik met 'm mee in het 'finalleke' dat we op het einde van een training ooit rijden. 20 minuten in z'n wiel gehangen en niet onder de 300W gekomen, dan kan je je wel inbeelden wat hij getrapt moet hebben, hé. Nog nooit horen klagen over een flexend crankstel hoor.
En over de discussie van goedkope groep op een (dure) merkfiets. Het is niet altijd niet kunnen, het is heel dikwijls ook niet willen.