Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Join app - ervaringen met training

1094
Forum-lid
Berichten: 2020
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 30 jan 2024 16:24

Alleen het invullen van RPE bij een rit van 3 uur met 2 VO2max blokjes (2x 10 40/20s bijvoorbeeld) vind ik weer lastig, je gaat flink stuk op die 40/20 maar join vraagt een RPE over de gehele rit

ColumsbusMJ
Forum-lid
Berichten: 1366
Lid geworden op: 22 dec 2022 17:36

ColumsbusMJ 03 feb 2024 09:56

Ik ben nu ook onderdeel van het illustere clubje dat gebruik maakt van Join. Er kwam een aanbieding voorbij en ik wil weer eens wat nieuws proberen. Ik weet niet welk trainingsdoel ik het beste kan kiezen. Ik train niet echt specifiek voor een evenement. Begin juni staat een weekendje weg gepland, maar verder geen grote evenementen op de planning. Beter worden an sich vind ik al prima (hogere watt/kg). Als ik rondkijk op het internet dan is trainen in zone 2 i.c.m. intervaltrainingen de manier om zowel de basisconditie te verbeteren als een snelheidsimpuls te geven. Ik heb nu gekozen voor verbeteren ftp, maar ik zie dat ik dan elke sessie wel aan het intervallen ben. Is er een trainingsdoel dat beter aansluit bij wat ik voor ogen heb? Veel zone 2 en daarnaast de nodige intervallen?

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2144
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 03 feb 2024 11:31

Ik doe conditie verbeteren. Dat is minder intervallen en juist iets meer Sweetspot.
Mijn verwachting was juist duur of VO2max zoals gepolariseerd trainen is maar in de praktijk rijd je ook nog best veel grijs voor mijn gevoel.
Vandaag staat er weer een training met een blokje rondom ftp gepland en die ga ik dus vervangen voor een kort wedstrijdje.

Ik gebruik ook intervals.icu en daar zie je heel makkelijk wat je trainingsbelasting is per week. Dat is voor mij ook een graadmeter.
De eerste stap voor mij is sowieso gestructureerd op de fiets blijven stappen.
Met relatief weinig trainingsuren (6 per week in mijn geval) mag je vaker intensief werk doen.
Dat brede pyramide/fundering verhaal is al weer achterhaald.

ColumsbusMJ
Forum-lid
Berichten: 1366
Lid geworden op: 22 dec 2022 17:36

ColumsbusMJ 04 feb 2024 07:03

bakboord1 schreef: 03 feb 2024 11:31 Ik doe conditie verbeteren. Dat is minder intervallen en juist iets meer Sweetspot.
Mijn verwachting was juist duur of VO2max zoals gepolariseerd trainen is maar in de praktijk rijd je ook nog best veel grijs voor mijn gevoel.
Vandaag staat er weer een training met een blokje rondom ftp gepland en die ga ik dus vervangen voor een kort wedstrijdje.

Ik gebruik ook intervals.icu en daar zie je heel makkelijk wat je trainingsbelasting is per week. Dat is voor mij ook een graadmeter.
De eerste stap voor mij is sowieso gestructureerd op de fiets blijven stappen.
Met relatief weinig trainingsuren (6 per week in mijn geval) mag je vaker intensief werk doen.
Dat brede pyramide/fundering verhaal is al weer achterhaald.
En met brede pyramide/fundering verhaal bedoel je veel fietsen in zone 2 of op mindere intensiteit? Merk je met conditie verbeteren ook dat je ftp toeneemt, of dat je makkelijker langere tijd met meer wattages fiets?

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13442
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 04 feb 2024 10:00

Als je bv in mijn geval wekelijks 1 lange duurtraining doet ga je dat erg merken. Zeker na 3 of 4 maanden ligt mijn wattages is D2 gewoon 30 watt hoger en dat is het hele verhaal. Wat nu D3 is is voor mijn in mei D2 en ja dan ga je natuurlijk behoorlijk harder en belangrijker zonder echt chronisch) moe te worden.

Als je tijd hebt voor minimaal 1x per week 4uur, doen!

ColumsbusMJ
Forum-lid
Berichten: 1366
Lid geworden op: 22 dec 2022 17:36

ColumsbusMJ 04 feb 2024 10:20

wasbeer2006 schreef: 04 feb 2024 10:00 Als je bv in mijn geval wekelijks 1 lange duurtraining doet ga je dat erg merken. Zeker na 3 of 4 maanden ligt mijn wattages is D2 gewoon 30 watt hoger en dat is het hele verhaal. Wat nu D3 is is voor mijn in mei D2 en ja dan ga je natuurlijk behoorlijk harder en belangrijker zonder echt chronisch) moe te worden.

Als je tijd hebt voor minimaal 1x per week 4uur, doen!
Dankjewel. Komen dat soort sessies ook voorbij in Join? Of gewoon zelf toevoegen? De aankomende maanden wel tijd voor zulke ritten, hopelijk werkt het weer ook een beetje mee. Enigszins rustige ritjes van 4 uur onder grauwe en winderige omstandigheden vind ik weinig motiverend. Vrijdag was ik er na 3 uur wel klaar mee.

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2144
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 04 feb 2024 10:36

Vroeger trainde je in de winter alleen je duurconditie om de brede basis te leggen.
Als je weinig tijd hebt dan is het niet fout om relatief veel intensief te doen.
In het voorjaar ga je dan zorgen dat je vanuit daar je conditie uitbouwt door langere trainingen te doen.

De meeste mensen hebben nu de lol niet om langer dan een paar uur te fietsen in de kou of nat of binnen zo lang op de fiets te zitten.
Met duurtrainingen neemt bij mij met name mijn duurconditie toe. Ik kan de inspanning langer volhouden zonder zogenaamde ontkoppeling (stijging hartslag bij gelijke inspanning). Dit effect merk je zonder te meten.
Ook de verhouding wattage/hartslag neemt toe bij mij met 10-20%. Maar dat gaat wat ongemerkter en de ene dag is de andere niet. Maar als ik alle ritjes op deze ratio zet dan is er wel een zichtbaar effect.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13442
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 04 feb 2024 13:19

@columsbus, Als je in join je beschikbaarheid goed opgeeft komt ie met steeds langere ritten.
Bv gisteren had ik 4 uur opgegeven ik kreeg een rit van 3,5u.

Eerste 1u25 Duur toen 1min omslag en 1 min herstel en dat 10x en toen weer het overige duur.
En bv gisteren had ik na 1u25 geen zin in het intensieve, die heb ik later in de training gedaan wanneer ik er zin in had, soms 2min soms 30sec.
Nog kreeg ik,gewoon een 7.8 voor de training.

Negeer sommige zaken in join, ik krijg heel vaak de opmerking dat ik om beter te worden meer beschikbaar moet zijn.
Ik vul nu doordeweeks 2x 1u30 in en in het weekend 4u. Ik vind dat prima. Als het weer langer licht woord doe ik 2x2,5u en 1x 4u
Dat vind ik het en leuk en ik verbeter behoorlijk. Samen met intervals.icu de ideale combo. Ik blijf het hele seizoen fris en het blijft leuk.

ColumsbusMJ
Forum-lid
Berichten: 1366
Lid geworden op: 22 dec 2022 17:36

ColumsbusMJ 04 feb 2024 13:39

wasbeer2006 schreef: 04 feb 2024 13:19 @columsbus, Als je in join je beschikbaarheid goed opgeeft komt ie met steeds langere ritten.
Bv gisteren had ik 4 uur opgegeven ik kreeg een rit van 3,5u.

Eerste 1u25 Duur toen 1min omslag en 1 min herstel en dat 10x en toen weer het overige duur.
En bv gisteren had ik na 1u25 geen zin in het intensieve, die heb ik later in de training gedaan wanneer ik er zin in had, soms 2min soms 30sec.
Nog kreeg ik,gewoon een 7.8 voor de training.

Negeer sommige zaken in join, ik krijg heel vaak de opmerking dat ik om beter te worden meer beschikbaar moet zijn.
Ik vul nu doordeweeks 2x 1u30 in en in het weekend 4u. Ik vind dat prima. Als het weer langer licht woord doe ik 2x2,5u en 1x 4u
Dat vind ik het en leuk en ik verbeter behoorlijk. Samen met intervals.icu de ideale combo. Ik blijf het hele seizoen fris en het blijft leuk.
Ah ja dat zijn wel interessante trainingen. Het is dus geen probleem als je je blokjes iets eerder/later doet dan in de training staat vermeld? Ik zie het al voor mij dat ik vlak voor een stoplicht een vo2 max blokje zou moeten inzetten en op lange stukken wegdek zonder verkeer een rustig blokje moet uitvoeren.

Welk trainingsdoel heb jij aanstaan?

Vraag over Join an sich. Ik heb onlangs een interview met Inigo San Milan op het youtubekanaal van GCN gezien, dit ging over training en ook over training in zone 2 San Milan had het erover dat je lichaam een half uur nodig zou hebben om weer te herstellen van die intensievere blokjes, of dat het lichaam pas na een half uur weer in zone twee terechtkomt. Ik heb het zo begrepen dat in het geval van duurtraining i.c.m. intensieve blokjes, je die intensieve blokjes het best kunt bewaren tot het laatste deel van je training. Join lijkt hier geen rekening mee te houden. Is mijn interpretatie van de lezing van San Milan verkeerd, of houden ze er bij Join een andere kijk op na? Of houden ze bij Join hier ook rekening mee?

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5198
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 04 feb 2024 13:42

Volgens mij maakt dat het niet uit wanneer je de blokjes doet. Gisteren moest ik na 100min 5x5min tempo doen en daarna de duurtraining afmaken. Het kwam mij windtechnisch beter uit om de blokjes al na 30min te doen, ik dacht ik ga een onvoldoende van Jim krijgen, maar kreeg toch een 8.3 en een krul ;)

ColumsbusMJ
Forum-lid
Berichten: 1366
Lid geworden op: 22 dec 2022 17:36

ColumsbusMJ 04 feb 2024 13:42

bakboord1 schreef: 04 feb 2024 10:36 Vroeger trainde je in de winter alleen je duurconditie om de brede basis te leggen.
Als je weinig tijd hebt dan is het niet fout om relatief veel intensief te doen.
In het voorjaar ga je dan zorgen dat je vanuit daar je conditie uitbouwt door langere trainingen te doen.

De meeste mensen hebben nu de lol niet om langer dan een paar uur te fietsen in de kou of nat of binnen zo lang op de fiets te zitten.
Met duurtrainingen neemt bij mij met name mijn duurconditie toe. Ik kan de inspanning langer volhouden zonder zogenaamde ontkoppeling (stijging hartslag bij gelijke inspanning). Dit effect merk je zonder te meten.
Ook de verhouding wattage/hartslag neemt toe bij mij met 10-20%. Maar dat gaat wat ongemerkter en de ene dag is de andere niet. Maar als ik alle ritjes op deze ratio zet dan is er wel een zichtbaar effect.
Ah duidelijk en duurtrainingen zijn voor jou ritjes op middelmatige intensiteit gedurende een periode van minimaal 2,5/3 uur? Of voeg jij hier ook blokjes aan toe?

ColumsbusMJ
Forum-lid
Berichten: 1366
Lid geworden op: 22 dec 2022 17:36

ColumsbusMJ 04 feb 2024 13:44

NuitKor schreef: 04 feb 2024 13:42 Volgens mij maakt dat het niet uit wanneer je de blokjes doet. Gisteren moest ik na 100min 5x5min tempo doen en daarna de duurtraining afmaken. Het kwam mij windtechnisch beter uit om de blokjes al na 30min te doen, ik dacht ik ga een onvoldoende van Jim krijgen, maar kreeg toch een 8.3 en een krul ;)
Lekker bezig en die blokjes haal je terug? Ik ga morgen als de zon schijnt eens een ritje doen met Join en kijk dan wel waar ik tegen aanloop, wellicht handiger dan nu allerlei vragen stellen.

Plaats reactie