Dank. Als gemelde hartslag en geleverd vermogen niet corresponderen met wat Join meldt, is dit dan een indicatie dat mijn geschatte FTP wat te hoog/laag is?Kornuit schreef: ↑07 feb 2024 10:41VermogenColumsbusMJ schreef: ↑07 feb 2024 10:39 Beetje een domme vraag wellicht, maar bij de training die vanmiddag op het programma staat krijg ik zowel een kader voor hartslag als voor vermogen. Wat is in deze leidend? Ik heb zowel een hartslagmeter als vermogensmeter.
Join app - ervaringen met training
-
- Forum-lid
- Berichten: 1482
- Lid geworden op: 22 dec 2022 17:36
mwah dat zo ik niet direct zo stellen, mijn hartslag is ook altijd hoger dan de doelzone op basis van vermogen. Ik heb wel eens een artikel gelezen dat Joe Friel eigenlijk niet zo eens is met de Coggan zones (dat zijn ook de zones in Join).ColumsbusMJ schreef: ↑07 feb 2024 11:36Dank. Als gemelde hartslag en geleverd vermogen niet corresponderen met wat Join meldt, is dit dan een indicatie dat mijn geschatte FTP wat te hoog/laag is?Kornuit schreef: ↑07 feb 2024 10:41VermogenColumsbusMJ schreef: ↑07 feb 2024 10:39 Beetje een domme vraag wellicht, maar bij de training die vanmiddag op het programma staat krijg ik zowel een kader voor hartslag als voor vermogen. Wat is in deze leidend? Ik heb zowel een hartslagmeter als vermogensmeter.
Coggan zones:
Zone 1 Less than 55% of FTPw
Zone 2 55% to 74% of FTPw
Zone 3 75% to 89% of FTPw
Zone 4 90% to 104% of FTPw
Zone 5 105% to 120% of FTPw
Zone 6 More than 120% of FTPw
Joe Friel
Zone 1 Less than 81% of LTHR
Zone 2 81% to 89% of LTHR
Zone 3 90% to 93% of LTHR
Zone 4 94% to 99% of LTHR
Zone 5a 100% to 102% of LTHR
Zone 5b 103% to 106% of LTHR
Zone 5c More than 106% of LTHR
Je ziet dus dat vooral zone 1,2 en 3 hoger liggen en dat past ook veel beter bij mij. Mijn FTP is ongeveer 183hr. Dat zou betekenen dat mijn max hartslag in zone 2 135hr mag zijn en bij Friel tot max 162hr. 135 voelt voor mij echt als herstel. Ik rij zo 4 uren met een gemiddelde hartslag tussen de 140 en 150 en kan daar nog een heel gesprek bij voeren of ademhalen door mijn neus. Ik zou mij dus niet teveel blindstaren op die zones, de ene dag is ook niet de andere dag. In de zomer ligt mijn hartslag (doordat je meer hebt getraind) ook altijd lager dan in de winter.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13740
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
En toch denk ik dat het niet klopt wat je zegt.
Jouw bevinding klopt uiteraard! Maar het effect is niet optimaal.
Ik kan ook makkelijk tussen de 140 en 150 uren rijden en praten.
Maar het trainings effect is echt veel beter bij 135, ook al voelt dat als herstel.
Je moet het alleen durven. Ik dacht ook "niets" te doen met een hr van 130.
Jouw bevinding klopt uiteraard! Maar het effect is niet optimaal.
Ik kan ook makkelijk tussen de 140 en 150 uren rijden en praten.
Maar het trainings effect is echt veel beter bij 135, ook al voelt dat als herstel.
Je moet het alleen durven. Ik dacht ook "niets" te doen met een hr van 130.
Ja ik begrijp wat je zegt en ik ben ook de laatste die zal verkondigen dat je een duurrit hard moet rijden. Ik ben juist voorstander van de rustige duurritten, dus daarmee heb je zeker een punt. Maar als ik met een hartslag van 140 rij is dat echt mijn Z2. Ik weet dat uit jaren ervaring. Met 150 ga al wat meer naar de bovenkant van Z2, true. Voor jouw beeldvorming, het lukt mij met herstel (en dan laat ik echt alleen mijn benen vallen) niet eens om op 130 te rijden.wasbeer2006 schreef: ↑07 feb 2024 13:01 En toch denk ik dat het niet klopt wat je zegt.
Jouw bevinding klopt uiteraard! Maar het effect is niet optimaal.
Ik kan ook makkelijk tussen de 140 en 150 uren rijden en praten.
Maar het trainings effect is echt veel beter bij 135, ook al voelt dat als herstel.
Je moet het alleen durven. Ik dacht ook "niets" te doen met een hr van 130.
Anders bekeken: Mijn FTP is nu ongeveer 280w. Daar hoort Z2 bij van 157-210w. Ik moet onder de 157w rijden wil ik met de hartslag onder de 135 blijven. Zit ik gemiddeld op 180 ofzo dan is mijn avg hartslag 140-145. Die 280w staat zeker niet te hoog, want dat hou ik wel 60min vol (daadwerkelijk gemeten).
-
- Forum-lid
- Berichten: 1482
- Lid geworden op: 22 dec 2022 17:36
Ja precies, ik heb mijn hartslagwaarden ook onlangs aangepast in Garmin. In plaats van percentage maximale hartslag, ga ik nu uit van percentage hartslagreserve. Ik heb het idee dat het percentage op basis van hartslagreserve beter aansluit bij mijn ervaring dan bij een percentage maximale hartslag. Na bijna elke rit kreeg ik de melding dat mijn rit te intensief was. Zo ook na een rit met een gemiddelde hartslag van 135, met een dergelijke hartslag kan ik hele betogen afsteek indien gewenst. Eigenlijk hetzelfde wat jij ook aangeeft. Binnenkort een sportmedische keuring, hopelijk geeft dat ook meer duidelijkheid.Kornuit schreef: ↑07 feb 2024 11:44mwah dat zo ik niet direct zo stellen, mijn hartslag is ook altijd hoger dan de doelzone op basis van vermogen. Ik heb wel eens een artikel gelezen dat Joe Friel eigenlijk niet zo eens is met de Coggan zones (dat zijn ook de zones in Join).ColumsbusMJ schreef: ↑07 feb 2024 11:36Dank. Als gemelde hartslag en geleverd vermogen niet corresponderen met wat Join meldt, is dit dan een indicatie dat mijn geschatte FTP wat te hoog/laag is?
Coggan zones:
Zone 1 Less than 55% of FTPw
Zone 2 55% to 74% of FTPw
Zone 3 75% to 89% of FTPw
Zone 4 90% to 104% of FTPw
Zone 5 105% to 120% of FTPw
Zone 6 More than 120% of FTPw
Joe Friel
Zone 1 Less than 81% of LTHR
Zone 2 81% to 89% of LTHR
Zone 3 90% to 93% of LTHR
Zone 4 94% to 99% of LTHR
Zone 5a 100% to 102% of LTHR
Zone 5b 103% to 106% of LTHR
Zone 5c More than 106% of LTHR
Je ziet dus dat vooral zone 1,2 en 3 hoger liggen en dat past ook veel beter bij mij. Mijn FTP is ongeveer 183hr. Dat zou betekenen dat mijn max hartslag in zone 2 135hr mag zijn en bij Friel tot max 162hr. 135 voelt voor mij echt als herstel. Ik rij zo 4 uren met een gemiddelde hartslag tussen de 140 en 150 en kan daar nog een heel gesprek bij voeren of ademhalen door mijn neus. Ik zou mij dus niet teveel blindstaren op die zones, de ene dag is ook niet de andere dag. In de zomer ligt mijn hartslag (doordat je meer hebt getraind) ook altijd lager dan in de winter.
Nog een tweede vraag:
Zaterdag heb ik een ritje met vrienden gepland staan. De training van zaterdag schrijft drie vo2 max blokken voor (in totaal 45 minuten inclusief kleine warming up en herstel) en verder duur. De vo2 max blokken zijn in het midden gepland, maar ik doe ze liever in mijn eentje na de rit met vrienden. Hoe krijg je die drie blokjes weer teruggehaald op je fietscomputer zodat je ze alsnog kunt uitvoeren? (Is de vraag duidelijk?)
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13740
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Als je een garmin hebt (misschien werk het ook bij andere.
Van onder naar boven swipen en dan op de " terug" drukken.
De training opnieuw starten kan ook en dan op "volgende" drukken
Van onder naar boven swipen en dan op de " terug" drukken.
De training opnieuw starten kan ook en dan op "volgende" drukken
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13740
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
@Kornuit. Ik herken dat wel hoor. Voor mijn voelde 130 in het begin ook als benen laten vallen.
Maar daar zat bij mij ook het probleem, je raakt dan in een cirkel waarbij je altijd maar hoog rijd.
Ik heb een keer (15 jaar terug) een winter 3 maanden 1x per week 4 uur gereden met 125 hr. Best zwaar, lees saai.
Nu gaat het veel beter en rijd ik met 130HR 60% FTP en dan ga je winst boeken.
Per persoon kan dat natuurlijk best een paar slagen schelen, dat jij tegen de 140 aanzit, kan best wel.
Maar daar zat bij mij ook het probleem, je raakt dan in een cirkel waarbij je altijd maar hoog rijd.
Ik heb een keer (15 jaar terug) een winter 3 maanden 1x per week 4 uur gereden met 125 hr. Best zwaar, lees saai.
Nu gaat het veel beter en rijd ik met 130HR 60% FTP en dan ga je winst boeken.
Per persoon kan dat natuurlijk best een paar slagen schelen, dat jij tegen de 140 aanzit, kan best wel.
Ja herkenbaar. Ik heb in de jaren 2015/2016 hele winters met een lage hartslag gefietst omdat mijn hartslag toen nog veel hoger was dan nu. Daar heb ik echt wel vruchten geplukt en doe ik nu nog steeds. Ik denk dat dat voor mij idd eerder rond de 140 is. Fiets ik rond de 150 dan voelt het idd dat ik richting hoog Z2 zit. Bedankt voor de headsup, ik ga de duurritten wekelijks weer eens even wat lager qua vermogen en hartslag zitten.wasbeer2006 schreef: ↑07 feb 2024 13:31 @Kornuit. Ik herken dat wel hoor. Voor mijn voelde 130 in het begin ook als benen laten vallen.
Maar daar zat bij mij ook het probleem, je raakt dan in een cirkel waarbij je altijd maar hoog rijd.
Ik heb een keer (15 jaar terug) een winter 3 maanden 1x per week 4 uur gereden met 125 hr. Best zwaar, lees saai.
Nu gaat het veel beter en rijd ik met 130HR 60% FTP en dan ga je winst boeken.
Per persoon kan dat natuurlijk best een paar slagen schelen, dat jij tegen de 140 aanzit, kan best wel.
Ik rij buiten de trainingen nooit vanaf de Garmin, maar meer vanuit mijn hoofd. Dan kan je ook veel beter inspelen op de omstandigheden mbt verkeer en dorpen.ColumsbusMJ schreef: ↑07 feb 2024 13:12
Nog een tweede vraag:
Zaterdag heb ik een ritje met vrienden gepland staan. De training van zaterdag schrijft drie vo2 max blokken voor (in totaal 45 minuten inclusief kleine warming up en herstel) en verder duur. De vo2 max blokken zijn in het midden gepland, maar ik doe ze liever in mijn eentje na de rit met vrienden. Hoe krijg je die drie blokjes weer teruggehaald op je fietscomputer zodat je ze alsnog kunt uitvoeren? (Is de vraag duidelijk?)
-
- Forum-lid
- Berichten: 1482
- Lid geworden op: 22 dec 2022 17:36
Dat is voor zaterdag wel een goede! Als ik alleen ben denk ik niet dat het nodig is. Ik had vandaag ook 40 x 2 minuten dat ik tussen bepaalde wattages moest fietsen. Ik vermoed dat wanneer ik dit uit mijn hoofd moest doen, ik een keer de tel kwijt zou zijn geraakt.Kornuit schreef: ↑07 feb 2024 15:51Ik rij buiten de trainingen nooit vanaf de Garmin, maar meer vanuit mijn hoofd. Dan kan je ook veel beter inspelen op de omstandigheden mbt verkeer en dorpen.ColumsbusMJ schreef: ↑07 feb 2024 13:12
Nog een tweede vraag:
Zaterdag heb ik een ritje met vrienden gepland staan. De training van zaterdag schrijft drie vo2 max blokken voor (in totaal 45 minuten inclusief kleine warming up en herstel) en verder duur. De vo2 max blokken zijn in het midden gepland, maar ik doe ze liever in mijn eentje na de rit met vrienden. Hoe krijg je die drie blokjes weer teruggehaald op je fietscomputer zodat je ze alsnog kunt uitvoeren? (Is de vraag duidelijk?)
-
- Forum-lid
- Berichten: 1482
- Lid geworden op: 22 dec 2022 17:36
Ah oké, zal dit de volgende keer even uitvogelen tijdens het fietsen. Dank!wasbeer2006 schreef: ↑07 feb 2024 13:23 Als je een garmin hebt (misschien werk het ook bij andere.
Van onder naar boven swipen en dan op de " terug" drukken.
De training opnieuw starten kan ook en dan op "volgende" drukken