Ik heb al een aantal keer gepost in het topic over titanium fietsen maar hierbij een topic over een project van mij. Het gaat om een titanium frameset gemaakt door Waltly Titanium. Foto's en de lijstonderdelen staat onderaan.
De wielerhobby is voor mij ooit begonnen met een Cannondale Topstone Alloy gravelbike, niet lang daarna volgde ook de Cannondale Caad13 voor op het asfalt. Met beide fietsen heb ik veel fijne kilometers gemaakt. Maar toen ik bij een Koga dealer ging werken heb ik de fietsen weggedaan om ver volgens een Koga Kimera Premium en een Koga Colmaro Allroad aan te schaffen. De Colmaro was een fijne fiets, maar op de Kimera kon ik mijn draai nooit echt vinden. De fiets voelde niet zo vertrouwd aan als de Cannondale Caad13 die ik gewend was. Na een val met de Kimera kon ik het vertrouwen niet echt meer vinden in de fiets en werd het besluit genomen. De beide Koga's moesten weg voor een fiets die wat meer allround was.
Ik zocht een fiets voor ritten tussen 1 en 2 uur, met een sportieve geometrie die ook geschikt was voor light gravel of wat grotere banden voor in de winter. Ik wilde fiets het hele jaar door kunnen rijden. Ik kwam uit bij titanium als materiaal omdat dit lichter en stijver is dan aluminium en niet roest in tegenstelling tot staal. Carbon viel voor mij af na de ervaringen met de Kimera.
De fiets die ik graag wilde werd nergens gemaakt. Ik wilde namelijk een geschroefd bottom bracket, de mogelijkheid om banden tot 37mm te monteren. volledig geïntegreerde kabels en lage staande achtervork. Dit werd in Nederland nergens geleverd, dus moest ik uitwijken naar het maatwerk. Het maatwerk uit het Verenigd Koninkrijk lag financieel gezien buiten bereik. Via een video van een van de YouTubers die ik regelmatig kijk kwam ik uit bij Waltly Titanium. Waltly is een bedrijf in China wat framesets maakt op maat voor een redelijke prijs.
Omdat ik geen bikefitter ben besloot ik gewoon de geometrie van de Caad13 aan te houden in maatje 60. met twee kleine aanpassingen. De hoek van de zitbuis heb ik aangepast naar 73 graden zodat ik iets dieper kan zitten. Daarnaast heb ik de achtervork iets hoger laten aansluiten omdat ik dit mooier vond. Het frame heeft double butted buizen, en een Deda DCR balhoofd met interne lagers van 1,5 inch. Voor de derailleurpad wordt er gebruik gemaakt van de SRAM UDH.
Ongeveer 250 e-mails en 7 tekeningen verder was het dan zo ver. Er was een tekening waar ik tevreden mee was en de productie, en daarmee kon het wachten beginnen. Na twee maanden was het dan zover en werd het frame werd bezorgd en het opbouwen kon beginnen. Het frame zag er keurig uit. De beste lasnaden die ik ooit op een fiets heb gezien. De lagers pasten perfect. En het bottom bracktet schroefde er zonder problemen in. Omdat ik ongeduldig ben van aard heb ik de fiets zittend op de keukenvloer opgebouwd, in plaats van een paar dagen later op mijn werk in een professionele werkomgeving. Inmiddels is de fiets al even klaar en heb ik er al ruim 500 kilometer mee gereden. De fiets is stil en comfortabel. Hij voelt net zo vertrouwd als de Caad13 maar dempt de vibraties vanuit het wegdek beter dan de Caad13 die soms best hard kon zijn. Al met al een zeer geslaagd project.
De onderdelen die ik voor de fiets gebruikt heb zijn:
- Waltly Titanium Frameset en voorvork
- Ultegra R8170 met 52-36, 11-36, 170 mm cranks
- FFWD Ryot44 met DT swiss 240 naven
- Deda DCR balhoofdstel.
- Deda vinci stuurpen 120mm
- Deda vinci stuurbocht RHM 440mm
- Selle italia SLR boost Ti316
- Elvedes T47i bottom bracket
- Robert axle project steekassen
- Schwalbe One banden 28-622 voor en 30-622 achter
- RideNow TPU binnenbanden
- Ergon Road stuurlint