Standplaats Oostenrijk
-
- Forum-lid
- Berichten: 33
- Lid geworden op: 20 apr 2010 18:58
Kreeg geen topic gevonden met standplaatsen/routes in het gebied tussen Salzburg, Mayrofen en de Italiaanse grens, vandaar deze poging.
Na eerder al de nodige cols beklommen te hebben in o.a. Franse Alpen, Italiaanse Alpen, Pyreneeën en Dolomieten, hoop ik volgende zomer opnieuw een aantal beklimmingen aan het lijstje toe te kunnen voegen. Momenteel zit ik te denken aan een aantal dagen Dolomieten gecombineerd met een aantal dagen Oostenrijk. In Italië krijg ik het wel bedacht (of het moet zijn dat jullie Cortina d'Ampezzo afraden als uitvalsbasis om Giau&Zoncolan te kunnen doen). Oostenrijk is een ander verhaal.
Geografisch gezien lijken Zell am See en omliggende dorpen Kaprun en Bruck het meest logisch, zodat de Grossglockner in ieder geval vanuit het hotel te doen is en ook de Kitzbuhler Horn (met de auto) goed bereikbaar is. Het vinden van andere routes valt echter niet mee.
Concreet ben ik benieuwd naar:
-Wat zou de beste standplaats in Oostenrijk (en meer specifiek binnen de driehoek Salzburg-Mayrofen-Italiaanse grens) zijn?
-Is het in dit gebied mogelijk om in een rit van ca. 100km meerdere beklimmingen te doen (zonder Grossglockner)?
Ben benieuwd naar jullie tips en ervaringen
Na eerder al de nodige cols beklommen te hebben in o.a. Franse Alpen, Italiaanse Alpen, Pyreneeën en Dolomieten, hoop ik volgende zomer opnieuw een aantal beklimmingen aan het lijstje toe te kunnen voegen. Momenteel zit ik te denken aan een aantal dagen Dolomieten gecombineerd met een aantal dagen Oostenrijk. In Italië krijg ik het wel bedacht (of het moet zijn dat jullie Cortina d'Ampezzo afraden als uitvalsbasis om Giau&Zoncolan te kunnen doen). Oostenrijk is een ander verhaal.
Geografisch gezien lijken Zell am See en omliggende dorpen Kaprun en Bruck het meest logisch, zodat de Grossglockner in ieder geval vanuit het hotel te doen is en ook de Kitzbuhler Horn (met de auto) goed bereikbaar is. Het vinden van andere routes valt echter niet mee.
Concreet ben ik benieuwd naar:
-Wat zou de beste standplaats in Oostenrijk (en meer specifiek binnen de driehoek Salzburg-Mayrofen-Italiaanse grens) zijn?
-Is het in dit gebied mogelijk om in een rit van ca. 100km meerdere beklimmingen te doen (zonder Grossglockner)?
Ben benieuwd naar jullie tips en ervaringen
-
- Forum-lid
- Berichten: 1070
- Lid geworden op: 16 okt 2013 21:44
- Locatie: Alphen aan de Rijn
Hey.
Ik ben een aantal keren in stumm geweest bij peter schrama.
Een hollander die woont daar.
Hij heeft een aantal appartementen.
Haus eddelweiss heet het volgens mij.
Peter weet er de weg en brengt je naar de mooiste plekjes van de omgeving waar je anders niet zou komen.
Ik ben een aantal keren in stumm geweest bij peter schrama.
Een hollander die woont daar.
Hij heeft een aantal appartementen.
Haus eddelweiss heet het volgens mij.
Peter weet er de weg en brengt je naar de mooiste plekjes van de omgeving waar je anders niet zou komen.
Kijk eens naar het parcours van de Marmotte Hochkönig.
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP
Wij hebben deze zomer het Comomeer gecombineerd met 1,5 week Kaprun en ik herken je vraag, er zijn toch voldoende mogelijkheden, maar niet allemaal rondjes.
Kijk eens naar de Tauernmoos Stausee, Raurisertal, Sportgastein, allemaal parallel aan de GG maar met de aantekening dat je dezelfde weg teruggaat. Deze dalen zijn via de Taurernradweg gemakkelijk bereikbaar zonder dat je de provinciale weg (B168/B311) hoeft aan te tikken maar je moet er geen haast hebben.
Voor rondjes, kijk naar de Ironman route, de Gerlingrunde met uitstap naar Maishofen of Dientnerrunde & Rauriserhohe (maar die overlapt met de Ironman).
Ook leuk als familiefietsuitje, naar de Krimmler watervallen met als optie om met de fiets in de trein terug te gaan (of papa fietst een wedstrijdje met de trein).
Kijk eens naar de Tauernmoos Stausee, Raurisertal, Sportgastein, allemaal parallel aan de GG maar met de aantekening dat je dezelfde weg teruggaat. Deze dalen zijn via de Taurernradweg gemakkelijk bereikbaar zonder dat je de provinciale weg (B168/B311) hoeft aan te tikken maar je moet er geen haast hebben.
Voor rondjes, kijk naar de Ironman route, de Gerlingrunde met uitstap naar Maishofen of Dientnerrunde & Rauriserhohe (maar die overlapt met de Ironman).
Ook leuk als familiefietsuitje, naar de Krimmler watervallen met als optie om met de fiets in de trein terug te gaan (of papa fietst een wedstrijdje met de trein).
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Rondom Lienz is een andere optie voor een uitvalsbasis in de driehoek die je noemt. Overigens ligt de Zoncolan niet bepaald in de buurt van Cortina, heel veel andere mooie klimmen wel, dus die zou ik rijden i.p.v. een verplaatsing per auto naar de Zoncolan.
Cortina is een mooie standplaats voor de Dolomieten. Giau, Falzarego en Tre Cime zijn prima te doen vanuit die plaats. De Zoncolan ligt 85 km oostwaarts. Daarvoor is Cortina niet handig.
Leuke alternatieven in de Dolomieten zijn Canazei en Corvara.
Leuke alternatieven in de Dolomieten zijn Canazei en Corvara.
Leef! Fiets!
-
- Forum-lid
- Berichten: 33
- Lid geworden op: 20 apr 2010 18:58
Goeie. Komt er met Rauriser Strasse, Dientner Sattel (vanaf Lend), Arthurhaus,
Dientner Sattel & Filzensattel een ronde van 110km met ca. 3000hm uitrollen.
Corvara zijn we al eens geweest. Nu zoeken we bewust een standplaats meer naar het oosten om toch ook eens de Zoncolan te kunnen doen. Ben erg benieuwd of 'ie enigszins te doen is of dat mijn grens toch bij de Mortirolo ligt. Aangezien ik rond de Zoncolan niet zoveel andere cols tegenkom (en de Giau ook nog niet eerder heb gedaan) kom ik bij Cortina uit. Op enkele dagen een uur in de auto zitten vind ik wel te overzien. Daarmee zijn ook de Fedaia en het Sella rondje nog binnen bereik.
In Nederland haal je die 85 km binnen het uur (buiten de spits) maar van Cortina naar Ovaro is andere koek. Reken maar op een kleine 2 uur enkele reis. Je moet bijv. 2 stevige passen van 1.800 meter over (Tre Croci en Sella Ciampigotto). Maar goed, het is te doen.
Leef! Fiets!
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Wat dacht je van Monte Crostis? Ik vind het persoonlijk zonde om een eind in de auto te rijden, het zijn immers geen Nederlandse snelweg km's, als er meer dan genoeg mooi dichtbij is. Daarnaast zijn er nog een heel aantal mooie rondjes rond de Zoncolan te rijden die zeker niet vlak zijn.
Vanuit Cortina is er natuurlijk ook meer dan enkel de Giau.
Vanuit Cortina is er natuurlijk ook meer dan enkel de Giau.
-
- Forum-lid
- Berichten: 33
- Lid geworden op: 20 apr 2010 18:58
Hmm, heb me inderdaad vergist in de afstand Cortina-Ovaro. Zat met een dik uur in m'n hoofd. Toch maar eens 4/5 dagen Corvara heroverwegen om vervolgens 2-3 nachten naar Ovaro te gaan. Ook omdat ik in Oostenrijk niet echt de routes tegenkom waarop ik had gehoopt.
Tenzij je stopt na deze trip kun je ook een jaar later naar de Zoncolan gaan. Reizen op fietsdagen is een beetje zonde als je daar bentpetervelits schreef: ↑24 sep 2017 12:45 Hmm, heb me inderdaad vergist in de afstand Cortina-Ovaro. Zat met een dik uur in m'n hoofd. Toch maar eens 4/5 dagen Corvara heroverwegen om vervolgens 2-3 nachten naar Ovaro te gaan. Ook omdat ik in Oostenrijk niet echt de routes tegenkom waarop ik had gehoopt.
-
- Forum-lid
- Berichten: 33
- Lid geworden op: 20 apr 2010 18:58
Kwam dit topic tegen door een nieuwe zoektocht naar een standplaats in Oostenrijk. Pas na de laatste post kwam ik erachter dat ik zelf de topicstarter was en dus ook degene die de afstand tussen Cortina en de Zoncolan verkeerd inschatte
Ik kan nog melden dat we destijds inderdaad 2 standplaatsen aan hebben gedaan: eerst 3 nachten Ovaro i.v.m. Zoncolan en daarna nog een aantal dagen Arabba. De combinatie is erg goed bevallen. De 'reisdag' van Ovaro naar Arabba ging ook prima samen met een rit vanuit Arabba. Het enige dat tegenviel was de initiële heenreis naar Ovaro. De laatste 150km over diverse provinciale wegen leek oneindig.
Ik kan nog melden dat we destijds inderdaad 2 standplaatsen aan hebben gedaan: eerst 3 nachten Ovaro i.v.m. Zoncolan en daarna nog een aantal dagen Arabba. De combinatie is erg goed bevallen. De 'reisdag' van Ovaro naar Arabba ging ook prima samen met een rit vanuit Arabba. Het enige dat tegenviel was de initiële heenreis naar Ovaro. De laatste 150km over diverse provinciale wegen leek oneindig.