Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Wielrenners in de Media (Geenstijl)

Theo V
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Theo V 15 feb 2024 11:04

scottwilko schreef: 15 feb 2024 09:47 En toch heeft LCSMET wel een punt.
Hoe groter het aantal deelnemers, hoe meer groepen. En als je in een groep terecht kom, dan moet je wel heel sterk in de schoenen staan om niet door rood te fietsen of voorrang te nemen. Niet op elk kruispunt, maar het gebeurt regelmatig.
Helemaal mee eens. :winkthumb:
Dat is ook de reden dat ik eigenlijk nooit een groep op zoek als ik een toerrit doe.
Moet wel zeggen dat in een ver verleden de forumritjes goed verliepen ondanks de grote van de groep. ;)

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 15 feb 2024 12:33

jandoedel schreef: 14 feb 2024 23:07 .........
Je doet alsof alle deelnemers aan toertochten zich zo gedragen en dat is grote onzin. Een beetje nuanceren mag wel
Niet allemaal maar een heel groot deel vertoond op zo'n momenten toch wel kuddegedrag.
In Vlaanderen worden er heel veel tochten voor wielertoeristen georganiseerd en aan de ene nemen al meer "wannabe's" deel dan aan de andere.
I know myself like no one else
Nothing to defend

dwangarbeider
Forum-lid

dwangarbeider 15 feb 2024 12:47

Het is wel zeker niet zo dat al die groepjes een soort van weghooligans zijn. Het zijn er gewoon te veel tegelijkertijd en op dezelfde wegen.
Ik denk hierbij onder meer aan bevoorradingsplaatsen, door de drukte staat op den duur de hele straat dicht.
Of de gewoonte om boven op een helling te wachten op de tragere clubleden. Als één groepje dat doet is er niks aan de hand maar bij de grote evenementen staat de weg dikwijls ook weer zo goed als geblokkeerd.
Volgwagens zijn ook zo'n dingetje, zo eentje inhalen met dan nog de bijhorende groep fietsers is al niet makkelijk, meerdere van die clubjes zorgen gewoon voor een verkeersopstopping.
Het is allemaal geen kwestie van kwade wil maar de grote aantallen veroorzaken wel behoorlijke problemen.
Ik rij regelmatig ritten in de provincie Luik die nog gewoon door de plaatselijke toeristenclub worden georganiseerd. Hele mooie parcours, pijlen eenvoudig op de weg geverfd, gewoon inschrijven in de plaatselijke voetbalkantine of parochiezaal en fietsen maar....
500 deelnemers is voor dit soort organisaties al een succes, dus niet te vergelijken met de grote evenementen, maar ik ben er wel zeker van dat de meeste mensen die langs het parcours wonen of er met de auto passeren nog niet eens doorhebben dat er een toertocht wordt gereden.

DDX
Forum-lid HC

DDX 15 feb 2024 12:57

Tja dat denk ik ook vaak bij auto's, brommers ed tijdens mijn woon-werk ritten, waarom doe je dat.
Het is gewoon te druk (op bepaalde plekken) in Nederland.

rob74
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar rob74 15 feb 2024 13:17

dwangarbeider schreef: 15 feb 2024 12:47....Het is allemaal geen kwestie van kwade wil maar de grote aantallen veroorzaken wel behoorlijke problemen.....
Dit dus +1
Live fast; die young. mijn blog

BertL
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar BertL 15 feb 2024 15:00

rob74 schreef: 15 feb 2024 13:17
dwangarbeider schreef: 15 feb 2024 12:47....Het is allemaal geen kwestie van kwade wil maar de grote aantallen veroorzaken wel behoorlijke problemen.....
Dit dus +1
+2
Mensen in groepen doen allerlei dingen die ze nooit zouden doen als ze alleen zijn. Of als hun moeder of oma mee zou kijken.
hun fietsen.

Gravelist
Forum-lid

Gravelist 15 feb 2024 15:41

Gravelist schreef: 12 feb 2024 07:34
t2300 schreef: 09 feb 2024 19:49
Ramon73 schreef: 09 feb 2024 19:23
…. Er zijn stemmen geweest in de politiek om bepaalde wegen in het heuvelland in het weekend af te sluiten voor toerisme. Dat voorstel heeft het niet gehaald, reden mij onbekend….
Ook dat was gemeente Vaals. Verschillende wegen rondom Camerig moesten dicht voor (motoren) verkeer.
Leidde tot een juridische conflict met buurgemeente Gulpen-Wittem en is door de rechter van tafel geveegd.
https://knmv.nl/2022/augustus/rechter-p ... -doorgaan/
Nu dat het niet gehaald heeft maar richten op toertochten 🤨
En Gulpen is het in dit geval ook weer niet eens met Vaals.
https://www.1limburg.nl/nieuws/2561781/ ... plan-vaals

Benieuwd of dat nog een staartje krijgt.
Wielerorganisaties uiten zorgen in brandbrief
https://www.1limburg.nl/sport/2563419/w ... brandbrief

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 15 feb 2024 20:03

Ze zouden op de openbare weg groepen van max 4 moeten toelaten.
Een groep komt zeer intimiderend over. Ik ben ook niet bang van een beetje duwen en trekken als ik zelf in de groep rijd.
Maar dat is niet iets voor op de openbare weg. Als je met je jonge kinderen aan het wandelen bent is het echt niet fijn.

En denk na. Als je met goed weer op zondag de duinen ingaat is dat prima, maar pas je dan aan.
Dan als een malle pas op gaan roepen en bellen. Ga lekker ergens anders rijden er zijn nogsteeds zat plekken waar bijna niemand rijd.

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 15 feb 2024 20:17

wasbeer2006 schreef: 15 feb 2024 20:03 Ze zouden op de openbare weg groepen van max 4 moeten toelaten.
.............
Als je met een vriendengroepje van vier deel neemt aan een toertocht en je rijdt een mooi tempo dan hangen er voor je het weet 20 man in je wiel.
Eigen ervaring en niet van horen zeggen.
En velen hier mogen het dan "niet zo erg", "niet van kwade wil" winen, dat odet er niet toe.
Wat er wel toe doet is wat de andere weggebruikers er van vinden.
En de overgrote meerderheid van de "anderen" heeft een al dan niet grote hekel aan het weggedrag van heel wat groepen "wielertoeristen".
Voor alle duidelijkheid, ik ook.
I know myself like no one else
Nothing to defend

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 16 feb 2024 10:41

Eens, Ik doelde niet perse op de tourtochten. daar kom je er niet onderuit.
Dat is soms gewoon een sliert van honderden fietsers.

Maar meer gewoon recreatief met een groep en dan ook weer op de dinsdagavond door de duinen kan dat prima, kom je amper iemand tegen.
Op zondag morgen met 25 graden is het natuurlijk anders, gebruik je verstand. Je zou zeggen zo moeilijk is dat niet.......

ColumsbusMJ
Forum-lid

ColumsbusMJ 16 feb 2024 11:21

Hoe vaak komt het nou voor dat je door asociale wielrenners van de weg wordt gebeukt? Uiteraard gaat er wel eens wat mis en zullen sommige wielrenners het niet zo nauw nemen met de verkeersregels/etiquette. Mensen hebben snel de neiging om het gedrag van de minderheid als een kwaal van de groep te zien. Houd allemaal een beetje meer rekening met elkaar en wees wat liever voor een ander, dan ben je ook niet zo snel geneigd om jezelf op te vreten als iets gebeurt wat niet helemaal naar wens is.

jakkel
Forum-lid

jakkel 16 feb 2024 11:26

De kern van het probleem is dat we met teveel mensen zijn op een te kleine oppervlakte. Mensen die allemaal hun plaatsje op de openbare weg opeisen. Of het nu wandelaars, motorrijders, wielertoeristen, e-bikers, enz... zijn, hun ding beschouwen ze te dikwijls als het enige juiste ding op die welbepaalde plaats op dat welbepaald tijdstip. Het draait allemaal om wat hoffelijkheid en verdraagzaamheid. Spijtig genoeg is dat heden ten dage soms ver te zoeken, bij alle soorten weggebruikers...

Plaats reactie