Wielrenners in de Media (Geenstijl)
Die foto zegt vooral; "als ik met de auto ben, wil ik altijd aan de maximum snelheid rijden; als iemand dat meer dan even verhindert vind ik dat niet gepast".
Als we het niet aankunnen enkele minuten trager te rijden met de auto, is de gemeenschappelijke ruimte delen idd snel een frustratie.
Dat is toch niet anders dan sommige fietsgroepen?walter- schreef: ↑19 feb 2024 10:23Die foto zegt vooral; "als ik met de auto ben, wil ik altijd aan de maximum snelheid rijden; als iemand dat meer dan even verhindert vind ik dat niet gepast".
Als we het niet aankunnen enkele minuten trager te rijden met de auto, is de gemeenschappelijke ruimte delen idd snel een frustratie.
Dat is toch niet anders dan sommige fietsgroepen?
[/quote]
Idd ; die opmerking geldt voor allen.
Al geloof ik zelf dat het in alle groepen uitzonderingen zijn die weinig geduld hebben of de weg voor zichzelf opeisen.
Ik wil maar zeggen dat LCsmet tot die uitzonderingen lijkt te horen.
Ik heb het niet bepaald op u hoor. Maar als ik hier het postgedrag van bepaalde mensen er op nahoud, dan kan je echt wel spreken van bepaalde vormen van verzuring, veralgemenisering en/of polarisering. En ja, het woord polarisering duikt vaak op. Het is dan ook een maatschappelijk (recent) gegeven, dat trouwens nog in volle expansie is en flink gevoed wordt door alle vormen van sociale media.
Wat zie ik dan verkeerd?????walter- schreef: ↑19 feb 2024 10:23Die foto zegt vooral; "als ik met de auto ben, wil ik altijd aan de maximum snelheid rijden; als iemand dat meer dan even verhindert vind ik dat niet gepast".
Als we het niet aankunnen enkele minuten trager te rijden met de auto, is de gemeenschappelijke ruimte delen idd snel een frustratie.
Een hele groep fietsers rijdt niet op het fietspad maar op de hoofdweg.
Daarbij fietsen ze niet netjes twee aan twee aan de rechterkant maar verspreid over de rijbaan, zelfs ver over de middenstreep op de andere rijbaan.
Sorry hoor, maar als fietser vind ik dit een schandelijke wanvertoning van medefietsers.
Met dit soort lui wil ik niet geassioceerd worden.
Wat helaas wel te vaak gebeurt, juist door dit gedrag.
En dat heeft niets te maken met automobilist zijn.
Vooraleerst, fietsers van groepen met minstens 15 personen MOGEN in België op de weg fietsen (foto is Belgisch). En maar al goed ook, of ik had al lang onder de zoden gelegen of in een urne op de kast in de woonkamer gestaan... Kom maar eens fietsen op de Belgische fietspaden, je gaat onmiddellijk weten wat ik bedoel.Theo V schreef: ↑19 feb 2024 12:42
Wat zie ik dan verkeerd?????
Een hele groep fietsers rijdt niet op het fietspad maar op de hoofdweg.
Daarbij fietsen ze niet netjes twee aan twee aan de rechterkant maar verspreid over de rijbaan, zelfs ver over de middenstreep op de andere rijbaan.
Sorry hoor, maar als fietser vind ik dit een schandelijke wanvertoning van medefietsers.
Met dit soort lui wil ik niet geassioceerd worden.
Wat helaas wel te vaak gebeurt, juist door dit gedrag.
En dat heeft niets te maken met automobilist zijn.
Ik probeer die foto door een zo objectief mogelijke bril te bekijken. Wat ik zie is dat ze niet twee aan twee fietsen en dat is verkeerd. Ik rijd ook geregeld mee met een een groep (een trouwens sowieso asociale groep volgens sommigen, want het is een 'snelle groep'), wij rijden twee aan twee rechts van de rijweg, zoals het hoort dus. Maar... soms, door een onvoorziene hindernis van eender welke aard, kan dat soms samentroepen waardoor de groep tijdelijk wat breder wordt. Ik zeg niet dat dat hier het geval was, maar het kan wel. Dat zo'n groep zorgt voor een ergernis kan ik begrijpen. Je kan er niet voorbij, zeker niet op die plaats. Niet doordat ze te breed rijden, gewoon omdat het daar een flink bebouwde omgeving lijkt te zijn (verkeersdrempel, huizen, bushalte,...) en het al een vrij grote groep is. Maar ja, je leeft in een samenleving, hé. Je kan ook eenzaam en alleen in een hut op een alpentop gaan wonen, dan heb je van niemand 'last'. Van waar zou trouwens die foto genomen zijn, van achter het stuur van een wagen? Ik weet het niet, het is maar een bedenking die ik maak.
[/quote]
Die foto zegt vooral; "als ik met de auto ben, wil ik altijd aan de maximum snelheid rijden; als iemand dat meer dan even verhindert vind ik dat niet gepast".
Als we het niet aankunnen enkele minuten trager te rijden met de auto, is de gemeenschappelijke ruimte delen idd snel een frustratie.
[/quote]
Dit is een bekend verschijnsel en er is een naam voor: "Het recht van de snelste". Er is een boek over geschreven door fietsprofessor Te Brömmelstroet.
Het geldt voor alle vervoersvormen. Auto's ten opzichte van fietsers, racefietsers t.o.v. fietser, fietsers t.o.v. wandelaars.
Ik heb wel eens aan een automobilist gevraagd hoe groot z'n schade was door de 5 seconde vertraging die door mij als fietser veroorzaakt was.
Die foto zegt vooral; "als ik met de auto ben, wil ik altijd aan de maximum snelheid rijden; als iemand dat meer dan even verhindert vind ik dat niet gepast".
Als we het niet aankunnen enkele minuten trager te rijden met de auto, is de gemeenschappelijke ruimte delen idd snel een frustratie.
[/quote]
Dit is een bekend verschijnsel en er is een naam voor: "Het recht van de snelste". Er is een boek over geschreven door fietsprofessor Te Brömmelstroet.
Het geldt voor alle vervoersvormen. Auto's ten opzichte van fietsers, racefietsers t.o.v. fietser, fietsers t.o.v. wandelaars.
Ik heb wel eens aan een automobilist gevraagd hoe groot z'n schade was door de 5 seconde vertraging die door mij als fietser veroorzaakt was.
hun fietsen.
Ik zie hier iedere keer het argument terugkomen dat het België is en daarom mag het. Volgens de wet mag het, maar of het daarmee sociaal wenselijk gedrag is? Of het op deze manier veilig is? Dat zijn heel andere zaken.jakkel schreef: ↑19 feb 2024 13:06Vooraleerst, fietsers van groepen met minstens 15 personen MOGEN in België op de weg fietsen (foto is Belgisch). En maar al goed ook, of ik had al lang onder de zoden gelegen of in een urne op de kast in de woonkamer gestaan... Kom maar eens fietsen op de Belgische fietspaden, je gaat onmiddellijk weten wat ik bedoel.Theo V schreef: ↑19 feb 2024 12:42
Wat zie ik dan verkeerd?????
Een hele groep fietsers rijdt niet op het fietspad maar op de hoofdweg.
Daarbij fietsen ze niet netjes twee aan twee aan de rechterkant maar verspreid over de rijbaan, zelfs ver over de middenstreep op de andere rijbaan.
Sorry hoor, maar als fietser vind ik dit een schandelijke wanvertoning van medefietsers.
Met dit soort lui wil ik niet geassioceerd worden.
Wat helaas wel te vaak gebeurt, juist door dit gedrag.
En dat heeft niets te maken met automobilist zijn.
Ik probeer die foto door een zo objectief mogelijke bril te bekijken. Wat ik zie is dat ze niet twee aan twee fietsen en dat is verkeerd. Ik rijd ook geregeld mee met een een groep (een trouwens sowieso asociale groep volgens sommigen, want het is een 'snelle groep'), wij rijden twee aan twee rechts van de rijweg, zoals het hoort dus. Maar... soms, door een onvoorziene hindernis van eender welke aard, kan dat soms samentroepen waardoor de groep tijdelijk wat breder wordt. Ik zeg niet dat dat hier het geval was, maar het kan wel. Dat zo'n groep zorgt voor een ergernis kan ik begrijpen. Je kan er niet voorbij, zeker niet op die plaats. Niet doordat ze te breed rijden, gewoon omdat het daar een flink bebouwde omgeving lijkt te zijn (verkeersdrempel, huizen, bushalte,...) en het al een vrij grote groep is. Maar ja, je leeft in een samenleving, hé. Je kan ook eenzaam en alleen in een hut op een alpentop gaan wonen, dan heb je van niemand 'last'. Van waar zou trouwens die foto genomen zijn, van achter het stuur van een wagen? Ik weet het niet, het is maar een bedenking die ik maak.
Je zou als groep ook rekening kunnen houden met de mogelijke overlast voor het overige verkeer en de groep b.v. opknippen in 3 stukken, waardoor je niet voor ieder obstakel tot 5 man breed uitwaaiert. Dan kunnen die groepjes ook nog een beetje veilig ingehaald worden vanwege de verminderde lengte.
Campagnolo Ultra Dork