Te zware versnellingen
-
- Forum-lid
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 20 feb 2024 23:38
Hallo,
Ik heb recent een 2de hands koersfiets gekocht. Het gaat om een Canyon met een 11x28 cassette en een 10 speed 53/39 crankset. Nu heb ik gemerkt op een serieuze klim dat dat te zwaar is voor mij. Nu vraag ik mij af wat ik het best vervang aan de fiets. Het is niet de bedoeling dat ik vaak in de bergen ga rijden ofzo (ik rij voornamelijk op vlak), maar ik wil toch af en toe eens een serieuze klim/berg oprijden en boven geraken.
Ik heb recent een 2de hands koersfiets gekocht. Het gaat om een Canyon met een 11x28 cassette en een 10 speed 53/39 crankset. Nu heb ik gemerkt op een serieuze klim dat dat te zwaar is voor mij. Nu vraag ik mij af wat ik het best vervang aan de fiets. Het is niet de bedoeling dat ik vaak in de bergen ga rijden ofzo (ik rij voornamelijk op vlak), maar ik wil toch af en toe eens een serieuze klim/berg oprijden en boven geraken.
Ik weet niet welke derailleur er op zit en welk verzet die aankan, maar probeer of een 11-32 cassette past (misschien heeft iemand een wielsetje met zo’n cassette om te testen?)
En/of overweeg een compact crank (50-34). Is voor de gemiddelde toerist ook prima oplossing.
En/of overweeg een compact crank (50-34). Is voor de gemiddelde toerist ook prima oplossing.
Weightweenie in de dop ter compensatie van gebrek aan talent
-
- Forum-lid
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 20 feb 2024 23:38
Ik heb een sram red achterderailleur, ik weet niet of je daar genoeg mee weet. Bedankt voor uw reactie!
"...Het is niet de bedoeling dat ik vaak in de bergen ga rijden ofzo (ik rij voornamelijk op vlak),..."
Koop op Marktplaats een compact crank met 50/34 bladen. Zelf zou ik het nog wel aandurven om dezelfde ketting te laten zitten voor die sporadische ritjes in de bergen.
Koop op Marktplaats een compact crank met 50/34 bladen. Zelf zou ik het nog wel aandurven om dezelfde ketting te laten zitten voor die sporadische ritjes in de bergen.
WiND - 56 - / Waltly - Expedition Overlander
Oplossing is afhankelijk van de BCD als deze 110 mm (compact) is zou ik een 50 buiten blad en een 34 binnenblad kopen of inderdaad een compleet crankstel. Dat is waarschijnlijk net zo duur...
Als je een normaal crank hebt met een BCD van 130 mm dan sowieso de cranks vervangen voor de 50/34. Cassette met 11-32 en dan kom je overal boven!
Als je een normaal crank hebt met een BCD van 130 mm dan sowieso de cranks vervangen voor de 50/34. Cassette met 11-32 en dan kom je overal boven!
Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O
-
- Forum-lid
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 20 feb 2024 23:38
Ik heb een BCD van 130 mm, lukt het dan niet om enkel de bladen te vervangen?mrcoffee schreef: ↑21 feb 2024 09:42 Oplossing is afhankelijk van de BCD als deze 110 mm (compact) is zou ik een 50 buiten blad en een 34 binnenblad kopen of inderdaad een compleet crankstel. Dat is waarschijnlijk net zo duur...
Als je een normaal crank hebt met een BCD van 130 mm dan sowieso de cranks vervangen voor de 50/34. Cassette met 11-32 en dan kom je overal boven!
-
- Forum-lid
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 20 feb 2024 23:38
-
- Forum-lid
- Berichten: 1250
- Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25
Met een BCD van 130 is een 39 binnenblad het kleinst mogelijke.
-
- Forum-lid
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 20 feb 2024 23:38
Maar de BCD heeft toch enkel te maken met de bladen? Of toch met de volledige crank?dwangarbeider schreef: ↑21 feb 2024 10:40 Met een BCD van 130 is een 39 binnenblad het kleinst mogelijke.
BCD slaat op de diameter waarop de bevestigingsbouten zitten. Een crank/kettingblad met BCD 130mm heeft als kleinste blad van 39 (soms 38). Voor een 34 heb je een crank met BCD 110mm nodig.
(en dan heb je nog 4 en 5 boutsbevstiging)
(en dan heb je nog 4 en 5 boutsbevstiging)
Niet zijken maar reiden !