Shimano 105 Di2 of SRAM eTap
Beste medefietsers,
Vast al 100x voorbij gekomen? maar orienteer me op andere (gravel)fiets en wil overstappen op elektronisch schakelen. Ben nu Shimano 50/34 voor, 12/32 achter gewend, en wil in ieder geval niet overstappen op 1x12. Zijn er sterke voor- of nadelen van deze systemen ten opzichte van de ander?
Alvast bedankt voor de reacties!
Vast al 100x voorbij gekomen? maar orienteer me op andere (gravel)fiets en wil overstappen op elektronisch schakelen. Ben nu Shimano 50/34 voor, 12/32 achter gewend, en wil in ieder geval niet overstappen op 1x12. Zijn er sterke voor- of nadelen van deze systemen ten opzichte van de ander?
Alvast bedankt voor de reacties!
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 41080
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Persoonlijke voorkeur, 100%.
Ik vind de shifters van Sram ruk (heb ik op de graveller), de remolie troep maar het bedieningsgemak (rechts opschakelen, links af) juist weer top.
Ik zou het liefst een Shimano groep hebben met de schakellogica van Sram.
Ik vind de shifters van Sram ruk (heb ik op de graveller), de remolie troep maar het bedieningsgemak (rechts opschakelen, links af) juist weer top.
Ik zou het liefst een Shimano groep hebben met de schakellogica van Sram.
Less is bore
persoonlijke voorkeur: shimano, shifters zijn minder lomp en remblokken wisselen gaat wat makkelijker dan bij sram. (en goedkopere blokjes)
@daniel, als je 1x rijd kan je knopjes toch zo instellen dat je links afschakelen hebt en rechts opschakelen ?
@daniel, als je 1x rijd kan je knopjes toch zo instellen dat je links afschakelen hebt en rechts opschakelen ?
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 41080
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Ik rij 2x op de wegfiets.
Less is bore
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4824
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44
Het zal dan inderdaad persoonlijk zijn, want ik vind de Sram shifters (Rival) wel heel prettig op mijn gravelbike.
Ga met Daniël mee. Ergonomie van de shifters is niet mijn ding. Vind ze ook wat lomper ogen, maar dat is smaak.
Ook valt niet te ontkennen dat de betrouwbaarheid van Shimano beter is. De kans dat je met eTap iets krijgt is klein, maar de kans dat je met Di2 iets krijgt is nog kleiner.
DOT olie is een nadeel waarmee te leven valt. Las overigens dat SRAM hiervan af gaat stappen vanaf de volgende generatie.
Ook valt niet te ontkennen dat de betrouwbaarheid van Shimano beter is. De kans dat je met eTap iets krijgt is klein, maar de kans dat je met Di2 iets krijgt is nog kleiner.
DOT olie is een nadeel waarmee te leven valt. Las overigens dat SRAM hiervan af gaat stappen vanaf de volgende generatie.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 14145
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Puur persoonlijk.
Waarbij ik shimano wat stiller en sneller (beter) schakeld.
Sram remmen vind ik consistenter en iets beter. Dot is een nadeel.
Waarbij ik shimano wat stiller en sneller (beter) schakeld.
Sram remmen vind ik consistenter en iets beter. Dot is een nadeel.
-
- Forum-lid
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 09 okt 2023 19:08
Shimano cassette is goedkoper. Bij SRAM kun je batterijen omwisselen als er een leeg is. Di2 gaat lang mee, zo lang dat ze vergeten te laden. Al twee keer meegemaakt bij clubgenoten dat ze niet meer konden schakelen.
Ik hoor vaker dat sram vaker problemen zou moeten hebben. Ik heb 2 fietsen met axs van sram en het werkt gewoon altijd.
Voordeel van die losse accu's is dat deze onderweg ook omgewisseld kunnen worden als de accu achter (bijna) leeg is.
Dot olie is jammer maar daar kun je prima mee werken als je voorzichtig bent en alles proper houd.
Ontluchten van sram remmen lijkt mij makkelijker met de 2 spuiten ipv spelen met de zwaartekracht en waar de bubbels gaan.
Apex, Rival en Force MY2023 hebben gewoon kleine shifters. RED zal vast volgen. De huidige generatie en de eerste generatie Force zijn echt huge.
Shimano onderdelen zijn iets goedkoper. 2e hands markt is ook groter.
En verder maakt het niet veel uit denk ik. Het werkt allemaal.
Voordeel van die losse accu's is dat deze onderweg ook omgewisseld kunnen worden als de accu achter (bijna) leeg is.
Dot olie is jammer maar daar kun je prima mee werken als je voorzichtig bent en alles proper houd.
Ontluchten van sram remmen lijkt mij makkelijker met de 2 spuiten ipv spelen met de zwaartekracht en waar de bubbels gaan.
Apex, Rival en Force MY2023 hebben gewoon kleine shifters. RED zal vast volgen. De huidige generatie en de eerste generatie Force zijn echt huge.
Shimano onderdelen zijn iets goedkoper. 2e hands markt is ook groter.
En verder maakt het niet veel uit denk ik. Het werkt allemaal.