Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubeless

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 6134
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 27 feb 2024 18:50

Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 6456
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 27 feb 2024 19:14

En wat wil je hiermee zeggen @orlok ? Uit het verhaal blijken vooral onzekerheden !

Beyond that, though, there’s much we don’t know.

We don’t know, for example, whether De Gendt suffered a sudden puncture in the moments leading up to the crash that caused a rapid loss of air pressure.

The tubeless insert is supposed to help keep a tyre attached to the rim in these scenarios, but it’s possible there was failure with that piece of kit too.

Likewise, we don’t have details of De Gendt’s tyre pressures. Both Zipp and Vittoria stipulate a maximum tyre pressure of 72.5psi / 5 BAR when using hookless rims. Is it possible De Gendt was running tyre pressures over this limit?

Given his bike would have been assembled by highly experienced professional mechanics, it seems unlikely, but of course, it’s not possible to rule this out (perhaps the gauge on their track pump or air compressor is out of spec, for example).

Ik stel voor de Kenner -Tregoe methode toe te passen om achter de oorzaak te komen.

https://www.toolshero.nl/probleem-oplos ... e-methode/
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Gebruikersavatar
Ivo W
Forum-lid
Berichten: 316
Lid geworden op: 03 jun 2016 11:10

Gebruikersavatar Ivo W 27 feb 2024 22:23

waarom zou je hookless rims uberhaupt willen? Op een paar gram gewichtsverschil na, zie ik geen voordelen. Er zijn imho genoeg ultra lichte wielen die niet hookless zijn.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 40158
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 27 feb 2024 22:31

Zipp en Giant hebben geen hooked meer om maar even wat te noemen.
Less is bore

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 6456
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 27 feb 2024 23:59

Ivo W schreef: 27 feb 2024 22:23 waarom zou je hookless rims uberhaupt willen? Op een paar gram gewichtsverschil na, zie ik geen voordelen. Er zijn imho genoeg ultra lichte wielen die niet hookless zijn.
Op zich is dit natuurlijk een heel erg domme vraag, waar je zelf nog een dom antwoord op geeft. Excuus dat ik het zo zeg.

De reden waarom mensen ( o.a. ondergetekende) hookless rims/wielset hebben is marketing en persoonlijke wensen. Soms is er ook gewoon geen keuze bij complete fiets.

Zelf heb ik de Zipp 404FC voor de racefiets en een set Reynolds voor de ATB hookless. De Zipp was een bewuste keuze : ik ben toch wel stiekem fan van Zipp. Heb de 202/303/404/454NSW gehad : tube wielen en clincher. Dus nu voor schijfremmen de Zipp 404 FC en ze rijden / bevallen me prima.

Toen ik de ATB kocht zaten de Reynolds wielen erbij / geen keuze.

Nu naar de profs : deze mensen rijden bijna blindelings op materiaal wat ze wordt aangeleverd door sponsoren. Daarnaast vertrouwen ze ook bijna allemaal !! blindelings op de mechaniekers.

Ook rijden ze hun materiaal stevig en zoeken ze grenzen op die wij als wielertoerist niet doen. Frames wielen en groepsets zien er na 1 jaar vaak slechter uit dan mijn spullen na 6 jaar !

Dit specifieke ongeval zit nog vol met vraagtekens ( zie mijn eerdere post ). Ik denk dat dit gewoon 1 uitzondering is op een groot geheel. Volgens mij is de velg ook niet kapot , maar de band eraf geklapt.

In de tijd van de tubes zijn er ook redelijke ongevallen mee gebeurd ( Beloki / Kelderman. Toch is het tube rijden zeer betrouwbaar gebleken door de jaren heen. En volgen mij rijden diverse teams toch nog of weer met tubes.

Trouwens nog een belangrijk punt. Hookless rims zijn vaak sterker door de layup van carbon dan hooked rims. De wand dikte is egaler, dikker en dus sterker. De gemaakte hook zorgt voor een verzwakking , is moeilijker te construeren en ook duurder.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

scottpch64
Forum-lid
Berichten: 511
Lid geworden op: 29 apr 2019 14:00

scottpch64 28 feb 2024 06:49

Ik vind dit helemaal geen domme vraag...
Kan zijn dat ze sterker zijn, ik heb nog nooit last gehad van een zwakke hooked rim......
En waarom zou je je beperken in het aantal banden en de hoogte van de druk dat geschikt is voor hookless rims omdat ze er anders af kunnen knallen?
Anders dan dat je gek bent op het merk, en daar is niks mis mee, kan ik geen andere reden bedenken om voor hookless te gaan, op de MTB met lage druk is dat een ander verhaal.
My two cents...

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5540
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 28 feb 2024 07:13

Het probleem is een beetje dat de hieldraad van de huidige vouwband tubeless banden niet sterk genoeg is en een beetje te rekbaar. Faalt of rekt de hieldraad dan wordt deze niet tegengehouden door de extra velghaak en klapt de band van de velg. Om een veilige hoookless verbinding onder wat hogere drukken te hebben moet je misschien weer naar een veel stijvere hieldraad, meer lijkend op de ouderwetse draadband. Ook moeten band en velg echt binnen toleranties zijn. Als je een mechanieker hebt die een keer met de voet in de hieldraad gaat staan om de band wat op rekken kan deze al beschadigd zijn. Nooit doen dus.

Auto en motorfiets banden zijn ook gewoon hookless.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

leon1
Forum-lid
Berichten: 3352
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 28 feb 2024 07:59

Hier verder over hookless?

viewtopic.php?t=97761&start=60

ps: tevreden gebruiker van Mavic (aluminium) hookless, Zipp hookless en sinds kort ook Giant hookless. Zoals thestudent m.a.w. hierboven zegt: 'weet wat je doet met hookless'.
Ride bikes, not tanks!

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 40158
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 28 feb 2024 08:31

thestudent schreef: 28 feb 2024 07:13 Het probleem is een beetje dat de hieldraad van de huidige vouwband tubeless banden niet sterk genoeg is en een beetje te rekbaar. Faalt of rekt de hieldraad dan wordt deze niet tegengehouden door de extra velghaak en klapt de band van de velg. Om een veilige hoookless verbinding onder wat hogere drukken te hebben moet je misschien weer naar een veel stijvere hieldraad, meer lijkend op de ouderwetse draadband. Ook moeten band en velg echt binnen toleranties zijn. Als je een mechanieker hebt die een keer met de voet in de hieldraad gaat staan om de band wat op rekken kan deze al beschadigd zijn. Nooit doen dus.

Auto en motorfiets banden zijn ook gewoon hookless.
En aanvullend: niet een TE smalle band gebruiken. Schijnt nog steeds een van de belangrijkere oorzaken te zijn van afspringende banden.
Less is bore

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5540
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 28 feb 2024 08:49

Dit is een 28mm corsa pro met tubeless insert. Eigenlijk zou dit juist goed moeten zijn.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 40158
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 28 feb 2024 08:56

Had het niet over dit specifieke geval ;-)

Ik ga er nog steeds vanuit dat het gewoon een veilige combi is. Zipp/Sram is bijv een Amerikaans bedrijf, die kijken echt wel 100x uit voordat ze iets op de markt zetten ivm alle mogelijke rechtszaken.
Less is bore

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13765
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 28 feb 2024 08:58

Ik heb het stuk ook gelezen. Ook het stuk op wielerreveu.
Degene die dat interview gegeven hebben weten iig niet waar ze over praten.

Wat thestudent en Daniel aangeven is meer het probleem.

In mijn bijna 30 jaar fietsen zijn er meer banden met een haak afgesprongen dan zonder. De schwalbe Ultremo stonden erom bekend.
Zonder nog 0 om precies te zijn en sinds 2017 heb ik geen enkele velg meer met een haak.

Sommige fabrikanten Zipp, maar ook Syncros gaan al naar 25mm binnenbreedte voor bepaalde velgen.
Dat kan maar daar moet echt minimaal 30mm op en liever 32mm.
Echter geeft Zipp minimaal 28mm aan persoonlijk vind ik dat echt op de grens, eigenlijk erover.

Er rijden nu ook veel meer mensen tubeless, de vraag is of het met haak nu niet net zo vaak zou gebeuren.

En denk zelf ook na. Gaat er band er heel makkelijk op, moet je je afvragen of je hem wel wilt monteren.
Dan heb je wellicht de verkeerde combo.

Wat velg fabrikanten moeten doen is het velgbed voldoende diep maken, zodat de band goed te monteren is en strak om het hogere stuk ligt.
Ik heb Yishun en nextie velgen en daar vallen de banden perfect, sterker ik krijg ze er amper af.

Plaats reactie