Tubeless
Mijn (tubeless) achterband loopt tegenwoordig een stuk sneller leeg dan mijn voorband. Door ziekte even 2 weken niet gefietst en ik had net nog 3.5 bar in mijn voorband, maar slechts 1.5 bar in mijn achterband. Ongeveer 1,5 maand geleden lek gehad achter, met een flinke plas sealant op de weg als resultaat. Daarna heb ik ongeveer 30ml sealant bij de band gedaan. (overigens is er geen CO2 in de band gegaan na het lek)
Iemand een idee wat de oorzaak/oplossing kan zijn? De banden zelf zijn 1400km oud en zitten bijzonder strak om de velg.
Nog een keer sealant bijvullen?
Iemand een idee wat de oorzaak/oplossing kan zijn? De banden zelf zijn 1400km oud en zitten bijzonder strak om de velg.
Nog een keer sealant bijvullen?
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13738
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Dat heb ik al heel vaak genoemd.daniel1975 schreef: ↑28 feb 2024 12:31 Stomme gedachte wellicht, maar werkt het gebruik van zeepsop niet contraproductief? Dat een band er daarom makkelijker af kan schieten?
Daarom gebruik ik (als ik iets gebruik) die schwalbe montage vloeistof, die droogt plakkerig op.
Ik weet niet of het ook zo is. Maar iets teveel zeepsop is wel een probleem en dat gebeurt snel.
Zeepsop verdampt ook gewoon.
Vandaag weer gered door Tubeless. Toen ik thuiskwam met de TT zag ik wat latex op het frame, band checken en zat nog een scherp stukje metaal in. Beetje latex eromheen maar de band had amper druk verloren. Perfect, met een biba was ik niet thuis gekomen.
rene schreef: ↑27 feb 2024 23:59Op zich is dit natuurlijk een heel erg domme vraag, waar je zelf nog een dom antwoord op geeft. Excuus dat ik het zo zeg.
De reden waarom mensen ( o.a. ondergetekende) hookless rims/wielset hebben is marketing en persoonlijke wensen. Soms is er ook gewoon geen keuze bij complete fiets.
Zelf heb ik de Zipp 404FC voor de racefiets en een set Reynolds voor de ATB hookless. De Zipp was een bewuste keuze : ik ben toch wel stiekem fan van Zipp. Heb de 202/303/404/454NSW gehad : tube wielen en clincher. Dus nu voor schijfremmen de Zipp 404 FC en ze rijden / bevallen me prima.
Toen ik de ATB kocht zaten de Reynolds wielen erbij / geen keuze.
Nu naar de profs : deze mensen rijden bijna blindelings op materiaal wat ze wordt aangeleverd door sponsoren. Daarnaast vertrouwen ze ook bijna allemaal !! blindelings op de mechaniekers.
Ook rijden ze hun materiaal stevig en zoeken ze grenzen op die wij als wielertoerist niet doen. Frames wielen en groepsets zien er na 1 jaar vaak slechter uit dan mijn spullen na 6 jaar !
Dit specifieke ongeval zit nog vol met vraagtekens ( zie mijn eerdere post ). Ik denk dat dit gewoon 1 uitzondering is op een groot geheel. Volgens mij is de velg ook niet kapot , maar de band eraf geklapt.
In de tijd van de tubes zijn er ook redelijke ongevallen mee gebeurd ( Beloki / Kelderman. Toch is het tube rijden zeer betrouwbaar gebleken door de jaren heen. En volgen mij rijden diverse teams toch nog of weer met tubes.
Trouwens nog een belangrijk punt. Hookless rims zijn vaak sterker door de layup van carbon dan hooked rims. De wand dikte is egaler, dikker en dus sterker. De gemaakte hook zorgt voor een verzwakking , is moeilijker te construeren en ook duurder.
Eigenlijk zeg je dus, dat het voor jou niet uitmaakt of wielen hookless of hooked zijn. Jij baseert jouw keuze op ZIPP en de wielen die op jouw MTB geleverd zijn.
Voor mij maakt het wel uit: ik moet ze nl met een lagere bandendruk rijden en ik verplicht me tot een tubeless setup met een beperkte keuze in buitenbanden. Dat zijn voor mij belangrijke argumenten waarop ik perse geen hookless wielen zou willen.
ik zie niet meteen wat hier DOM aan is, maar misschien ben ik wel dom.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13738
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Uiteindelijk wel, maar als je de avond voor de rit een band monteert vraag ik me af of het al weg is.
Zeker als je bv je fiets in een koude vochtige schuur hebt staan.
Persoonlijk denk ik dat de invloed klein tot niet is. Maar ik risico neem ik niet.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13738
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Waarschijnlijk rijd je dan op te hoge druk en/of te smalle banden.Ivo W schreef: ↑28 feb 2024 15:15
Voor mij maakt het wel uit: ik moet ze nl met een lagere bandendruk rijden en ik verplicht me tot een tubeless setup met een beperkte keuze in buitenbanden. Dat zijn voor mij belangrijke argumenten waarop ik perse geen hookless wielen zou willen.
ik zie niet meteen wat hier DOM aan is, maar misschien ben ik wel dom.
Dan past het concept je niet, dat kan.
Echter rijden bredere en zachten banden gewoon beter, en nee het rolt niet in de bochten.
Het gaat om de juiste complete setup en door de kwaliteit van de huidige fietsen wordt dat belanngrijker.
Je moet je breedte van de velg veel beter op je band afstemmen. Een 21 to 23c zou ik 28/30mm op aanhouden.
23c tot 25c 30/32mm. Dan zal je zien dat het wel goed gaat en niet gaat rollen.
De lagere bandenspanning tov een binnenband ga je niet merken. De spanning bij tubeless moet lager omdat de band stugger is, je kan gewoon even proberen waar je hetzelfde gevoel hebt.
Wat ik hierboven schreef boven de 4,5 bar voor een 30mm is echt niet nodig tenzij je echt zwaarder bent dan 95 a 100kg.
Als je hookless neemt moet je wel helemaal mee en niet half. Je velgrem fiets van 10 a 15 jaar terug rijd in je hoofd wel bijna net zo goed, maar het is niet zo
De gang naar schijven en daarmee vaak steekassen en stijve en lichte carbonvelgen en bredere banden is echt een wereld van verschil. Dat wordt echt onderschat
Oeps.. hier maak ik me ook schuldig aan. 4 bar voor 4,5 achter (en 30mm tubeless dus)wasbeer2006 schreef: ↑28 feb 2024 15:27 Wat ik hierboven schreef boven de 4,5 bar voor een 30mm is echt niet nodig tenzij je echt zwaarder bent dan 95 a 100kg.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40095
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Tsja, zie het artikel nu op de frontpage van Fiets.nl.
Daar staat dit tabelletje in. Er is dus voor veel fietsers nog wat te leren.....
Daar staat dit tabelletje in. Er is dus voor veel fietsers nog wat te leren.....
Less is bore
Ja dit tabelletje doet mijn statistiek hart wel enorm pijn van. Zo'n verkeerde conclusie...
Want 44% rijdt ook 25mm of minder, en daarmee is een 7 bar aan druk helemaal niet ongebruikelijk.
Dus de conclusie dat het merendeel van de mensen met 28mm op meer dan 7 bar rondrijd kan je helemaal niet trekken uit deze cijfers.
Stel je zou het rechtstreeks aan elkaar koppelen, dan zou je kunnen concluderen dat de meeste mensen met 28mm op ongeveer 5-6 bar rondrijden. Ik zeg niet dat dat goed is, maar het is zeker niet meer dan 7 bar.
Want 44% rijdt ook 25mm of minder, en daarmee is een 7 bar aan druk helemaal niet ongebruikelijk.
Dus de conclusie dat het merendeel van de mensen met 28mm op meer dan 7 bar rondrijd kan je helemaal niet trekken uit deze cijfers.
Stel je zou het rechtstreeks aan elkaar koppelen, dan zou je kunnen concluderen dat de meeste mensen met 28mm op ongeveer 5-6 bar rondrijden. Ik zeg niet dat dat goed is, maar het is zeker niet meer dan 7 bar.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40095
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Hahah, klopt. Die verkeerde interpretatie had ik ook al gezien .
49% rijdt met 26mm of kleiner, en 50% rijdt met meer dan 6.5 bar.
Maar die groep die rond de 6 bar rijdt vind ik wel heel groot. Die kunnen makkelijk zakken .
49% rijdt met 26mm of kleiner, en 50% rijdt met meer dan 6.5 bar.
Maar die groep die rond de 6 bar rijdt vind ik wel heel groot. Die kunnen makkelijk zakken .
Less is bore
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13738
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Dat is ook het adviseren van de FM.
Op een naar huidge maatstaven hookless velg van ze 22c redelijk gemiddeld.
30mm monteren met als beginpunt 4bar.
En laat dan maar iemand uitleggen dat iets anders beter is.........
Dat staartje zegt alles. 50% rijd inderdaad op te smalle banden en ook nog een op te harde banden.
Wat ik intressant vind. Bij wie is er een 30 of 32mm band onder de 4.5 bar afgeknald.
En welke merk velg en band. Zal ik hem invullen of even wachten
Op een naar huidge maatstaven hookless velg van ze 22c redelijk gemiddeld.
30mm monteren met als beginpunt 4bar.
En laat dan maar iemand uitleggen dat iets anders beter is.........
Dat staartje zegt alles. 50% rijd inderdaad op te smalle banden en ook nog een op te harde banden.
Wat ik intressant vind. Bij wie is er een 30 of 32mm band onder de 4.5 bar afgeknald.
En welke merk velg en band. Zal ik hem invullen of even wachten