Bij de aankoop van een racefiets voor mijn dochter stuiten we op de keuze Ultegra 6700 Triple of Ultegra 6700 Compact.
Mijn dochter wil 2 a 3 maal per week (telkens 1u30 tot 2u30) met de racefiets rijden. Ze doet dit nu met de mtb als training voor de zondagse mountainbike toertocht van 50 - 70km.
Onze streek (West-Vlaanderen, België) is nagenoeg vlak, op enkele minieme heuveltjes na, die je dan nog specifiek moet opzoeken.
1/ Wat is het verschil in rijden met de Compact tegenover de Triple?
Hun kenmerken:
Triple: 52 - 39 - 30
Compact: 50 - 34
Mogelijke cassette's:
11 - 28
of een bergcassette?
2/ Graag uw kennersadvies in functie van mijn dochter.
Verschil Compact > < Triple
-
- Forum-lid
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 17 sep 2009 22:15
motorbiker
kijk hier eens:
http://forum.fiets.nl/topic.asp?TID=32764
http://forum.fiets.nl/topic.asp?TID=32764
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat!
-
- Forum-lid
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 17 sep 2009 22:15
Bedankt voor de link......maar nu weet ik het helemaal niet meer.
Graag een paar reactie's in functie van het profiel van mijn dochter.
Graag een paar reactie's in functie van het profiel van mijn dochter.
motorbiker
Bij nagenoeg vlak parcours:
Compact: Je gebruikt alleen de 50, de 34 bijna nooit (te klein).
Triple: Je gebruikt zowel de 52 als de 39 afhankelijk v/d omstandigheden (wind, groep, solorit). De 30 gebruik je nooit (veel te klein).
In de bergen wordt natuurlijk alles weer anders.
Cassette achter op het vlakke: 11/23, 12/23, 11/25, 12/25 of iets dergelijks
Compact: Je gebruikt alleen de 50, de 34 bijna nooit (te klein).
Triple: Je gebruikt zowel de 52 als de 39 afhankelijk v/d omstandigheden (wind, groep, solorit). De 30 gebruik je nooit (veel te klein).
In de bergen wordt natuurlijk alles weer anders.
Cassette achter op het vlakke: 11/23, 12/23, 11/25, 12/25 of iets dergelijks
Jan
De 34 van een compact is zinloos op het vlakke. Deze kan je het beste vervangen door bijvoorbeeld een 39. Wil je dat niet, dan voor de triple gaan.
Verder is een 12-23 een prettige cassette als je niet de bergen ingaat.
Verder is een 12-23 een prettige cassette als je niet de bergen ingaat.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
-
- Forum-lid
- Berichten: 1212
- Lid geworden op: 28 feb 2007 12:24
Ik fiets met een compact crank stel; in Nederland kies ik voor 50-39 met een 12-23 cassette.
In Frankrijk daarin tegen kies ik voor een 50-34 met een 11-28 cassette.
Op het vlakke en met soms enige kleine stukjes bult op lukt alles perfect met een 39 alleen ga je de bergen in is het voor mij niet te doen; wat ben ik dan blij dat die 34 erop zit.
Je kunt op safe spelen door een triple te kiezen; dan kom je overal mee weg. Maar als ze sterk genoeg is lukt het ook wel met een Compact.
In Frankrijk daarin tegen kies ik voor een 50-34 met een 11-28 cassette.
Op het vlakke en met soms enige kleine stukjes bult op lukt alles perfect met een 39 alleen ga je de bergen in is het voor mij niet te doen; wat ben ik dan blij dat die 34 erop zit.
Je kunt op safe spelen door een triple te kiezen; dan kom je overal mee weg. Maar als ze sterk genoeg is lukt het ook wel met een Compact.
Cannondale SuperSix EVO Hi-Mod
Cervélo R3SL
BMC CX02
Cervélo R3SL
BMC CX02
Met een triple heb je altijd alle versnellingen bij je. Met de standaard 12-25 cassette, kunnen de meeste alle kanten op. Je hoeft nooit te denken om iets te wisselen, je bent altijd klaar.
Heb je de lichtste versnellingen vd triple niet nodig ( dat weet je uit ervaring ) dan kan je met een compact prima uit de voeten.
Rijd je bijna alles vlak en ben je sterk, dan kan een dubbel ook prima gebruikt worden.
Heb je de lichtste versnellingen vd triple niet nodig ( dat weet je uit ervaring ) dan kan je met een compact prima uit de voeten.
Rijd je bijna alles vlak en ben je sterk, dan kan een dubbel ook prima gebruikt worden.
Ik heb zelf sinds een jaar een triple en vind deze erg handig.
Op een onregelmatige klim kun je snel schakelen tussen de triple en het middenblad, terwijl de ketting recht blijft.
Op steile stukken kun je een versnelling lichter schakelen om meer omwentelingen te maken. Handig als je eens een wat minder intensieve training doet en lekker om je heen wilt kijken.
Op een onregelmatige klim kun je snel schakelen tussen de triple en het middenblad, terwijl de ketting recht blijft.
Op steile stukken kun je een versnelling lichter schakelen om meer omwentelingen te maken. Handig als je eens een wat minder intensieve training doet en lekker om je heen wilt kijken.