Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Verschil Compact > < Triple

motorbiker
Forum-lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 17 sep 2009 22:15

motorbiker 26 dec 2009 18:41

Bij de aankoop van een racefiets voor mijn dochter stuiten we op de keuze Ultegra 6700 Triple of Ultegra 6700 Compact.
Mijn dochter wil 2 a 3 maal per week (telkens 1u30 tot 2u30) met de racefiets rijden. Ze doet dit nu met de mtb als training voor de zondagse mountainbike toertocht van 50 - 70km.
Onze streek (West-Vlaanderen, België) is nagenoeg vlak, op enkele minieme heuveltjes na, die je dan nog specifiek moet opzoeken.

1/ Wat is het verschil in rijden met de Compact tegenover de Triple?


Hun kenmerken:
Triple: 52 - 39 - 30
Compact: 50 - 34

Mogelijke cassette's:
11 - 28
of een bergcassette?

2/ Graag uw kennersadvies in functie van mijn dochter.
motorbiker

Gebruikersavatar
bluebird
Forum-lid
Berichten: 661
Lid geworden op: 19 jul 2005 19:27
Locatie: huis in het bos

Gebruikersavatar bluebird 26 dec 2009 18:44

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat!

motorbiker
Forum-lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 17 sep 2009 22:15

motorbiker 26 dec 2009 19:17

Bedankt voor de link......maar nu weet ik het helemaal niet meer.
Graag een paar reactie's in functie van het profiel van mijn dochter.
motorbiker

kweekel
Forum-lid
Berichten: 403
Lid geworden op: 26 okt 2006 21:38
Locatie: Annen (drenthe)

kweekel 26 dec 2009 19:35

Bij nagenoeg vlak parcours:

Compact: Je gebruikt alleen de 50, de 34 bijna nooit (te klein).

Triple: Je gebruikt zowel de 52 als de 39 afhankelijk v/d omstandigheden (wind, groep, solorit). De 30 gebruik je nooit (veel te klein).

In de bergen wordt natuurlijk alles weer anders.

Cassette achter op het vlakke: 11/23, 12/23, 11/25, 12/25 of iets dergelijks
Jan

em
Forum-lid
Berichten: 1335
Lid geworden op: 12 aug 2008 14:22
Locatie: Den Haag

em 26 dec 2009 19:37

De 34 van een compact is zinloos op het vlakke. Deze kan je het beste vervangen door bijvoorbeeld een 39. Wil je dat niet, dan voor de triple gaan.

Verder is een 12-23 een prettige cassette als je niet de bergen ingaat.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 26 dec 2009 19:44

Gewoon die triple, enige nadeel is de grotere Q-factor. Maar op de mtb is die nog veel groter en dat gaat ook prima. Met de triple heb je geen gedoe met bladen wisselen en kan de fiets ook zonder problemen mee naar het buitenland.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

tomkolkman
Forum-lid
Berichten: 1212
Lid geworden op: 28 feb 2007 12:24

tomkolkman 26 dec 2009 19:50

Ik fiets met een compact crank stel; in Nederland kies ik voor 50-39 met een 12-23 cassette.
In Frankrijk daarin tegen kies ik voor een 50-34 met een 11-28 cassette.

Op het vlakke en met soms enige kleine stukjes bult op lukt alles perfect met een 39 alleen ga je de bergen in is het voor mij niet te doen; wat ben ik dan blij dat die 34 erop zit.

Je kunt op safe spelen door een triple te kiezen; dan kom je overal mee weg. Maar als ze sterk genoeg is lukt het ook wel met een Compact.
Cannondale SuperSix EVO Hi-Mod
Cervélo R3SL
BMC CX02

speric
Forum-lid HC
Berichten: 4875
Lid geworden op: 28 okt 2005 17:22

speric 29 dec 2009 09:53

Met een triple heb je altijd alle versnellingen bij je. Met de standaard 12-25 cassette, kunnen de meeste alle kanten op. Je hoeft nooit te denken om iets te wisselen, je bent altijd klaar.

Heb je de lichtste versnellingen vd triple niet nodig ( dat weet je uit ervaring ) dan kan je met een compact prima uit de voeten.
Rijd je bijna alles vlak en ben je sterk, dan kan een dubbel ook prima gebruikt worden.

keesc0
Forum-lid
Berichten: 92
Lid geworden op: 02 nov 2009 14:39

keesc0 29 dec 2009 16:58

Ik heb zelf sinds een jaar een triple en vind deze erg handig.

Op een onregelmatige klim kun je snel schakelen tussen de triple en het middenblad, terwijl de ketting recht blijft.

Op steile stukken kun je een versnelling lichter schakelen om meer omwentelingen te maken. Handig als je eens een wat minder intensieve training doet en lekker om je heen wilt kijken.

Plaats reactie