Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Ketting met wax kopen

DeHandelaar
Forum-lid

DeHandelaar 03 mar 2024 20:44

Ik zoek een webwinkel waar je kettingen, bij voorkeur sram 12 speed flattop, kan kopen die al gewaxt zijn. Wie weet waar dat kan?

rene
Forum-lid HC

Gebruikersavatar rene 03 mar 2024 21:49

Ceramicspeed misschien of is dit geen wax ? Kenners hier misschien. UFO optimized

https://ceramicspeed.com/en-eu/products ... -12s-chain
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

DeHandelaar
Forum-lid

DeHandelaar 03 mar 2024 22:09

Het lijkt zeker een goede optie. Alleen is de prijs wel wat fors. De vraag dringt zich op hoeveel ik er voor over heb om het gedoe met een pannetje enzo te besparen. Dit lijkt me wat veel..

fietsslak
Forum-lid

Gebruikersavatar fietsslak 03 mar 2024 23:07

Moet dat niet regelmatig worden herhaald? Dus dat je sowieso met een pannetje in de weer moet (tenzij je een dripwax gebruikt)…
Weightweenie in de dop ter compensatie van gebrek aan talent

DeHandelaar
Forum-lid

DeHandelaar 04 mar 2024 07:56

Ik begreep dat je dat 1x heel grondig moet doen (ontvetten, wax inkoken) en dat je daarna gewoon kan druppelen. Ik zoek dus een ketting die al ontvet en gewaxt is. Scheelt veel tijd en moeite. Voorheen verkocht KMC deze, maar die vind ik nergens meer.

thestudent
Forum-lid HC

Gebruikersavatar thestudent 04 mar 2024 09:37

https://www.cyclowax.com/collections/chains

Hier bijvoorbeeld. Voor die prijs kan je het zelf goedkoper hoor al is er inderdaad een tijdsbesparing. Maar dit is al goedkoper dan bij ceramicspeed.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 04 mar 2024 09:57

Het is tijdsintensief dus daar betaal je voor.
Ik doe er altijd een paar tegelijk, maar je bent er wel ff mee bezig.

Persoonlijk zou ik ze niet daarna alleen druppelen. Dat vind ik dan weer zonde.
Dan kan je beter normale kopen. 250km rijden, ontvetten en gaan druppelen.

Je koopt 2 of 3 kettingen voor de prijs van een pre waxed.
Ik wil er wel vier voor je doen voor 300 euro :-)

DeHandelaar
Forum-lid

DeHandelaar 04 mar 2024 10:17

thestudent schreef: 04 mar 2024 09:37 https://www.cyclowax.com/collections/chains

Hier bijvoorbeeld. Voor die prijs kan je het zelf goedkoper hoor al is er inderdaad een tijdsbesparing. Maar dit is al goedkoper dan bij ceramicspeed.
Kijk! Zo komen we ergens! Ja, het is nog steeds duur, maar mijn tijd is ook kostbaar.

wmc
Forum-lid

wmc 04 mar 2024 10:51

Uiteindelijk is de effectieve tijd die je ermee bezig bent vrij beperkt:
- Demonteren ketting, 1 min
- Ontvetten ketting in ultrasoon reiniger, 2x1 min
- Waxen ketting in slow cooker, 1 min
- "Breken" en installeren ketting, 2 min

De tijd dat je aan het wachten bent op de verschillende stappen is echter wel significant. De ultrasoonreiniger doet er bij mij minimaal 30 minuten over. De slowcooker ongeveer 1.5u.

walter820
Forum-lid

walter820 05 mar 2024 22:45

DeHandelaar schreef: 04 mar 2024 10:17
thestudent schreef: 04 mar 2024 09:37 https://www.cyclowax.com/collections/chains

Kijk! Zo komen we ergens! Ja, het is nog steeds duur, maar mijn tijd is ook kostbaar.
Ik gebruik de waxpot en wax van Cyclowax naar alle tevredenheid.

Nizza
Forum-lid

Nizza 07 mar 2024 15:09

Bij ons in de fiets groep is het ook een hot topic, aangezien ik van de 15 man de enige ben die ze ketting met gesmolten wax behandelt.

Ik ben er best wel diep ingedoken om te kijken hoe,wat,waarom.

Ja een nieuwe ketting moet je helemaal strippen van fabrieks vet.

Bakje met terpentine voor half uur en daarna half uurtje in een bakje met dasty onvetter doet goed ze werk..daarna hoef je dat nooit meer te doen ( uitzondering daar gelaten)

Ik heb een marktplaats wax potje voor 2 tientjes gekocht waarmee je de temperatuur kan instellen ( optimaal 95gr)

Ketting moet goed droog zijn,
Ik stop hem in de oven op 90gr ( 30 min )

Dit ook om de ketting de zelfde temperatuur te laten hebben als de wax,
( anders stolt de wax een beetje om de ketting heen en komt het niet goed in en tussen de rollers )

Dan 10 min aan een hangertje in de wax ..af en toe beetje heen en weer bewegen en dan ophangen.

Als het uitgehard is moet je elke schakel breken ..dan spring het overtollig wax er af..

Dan een goeie droge grove doek erover heen halen en je ketting is kurk droog.

Daar komt het...
Als je na 1 a 2 ritten denkt ik doe er wat vloeibare wax soort uit een flesje erop ..dan krijg je juist een seal laagje tussen je ketting en de wax.. waar eventueel vuil in zit en dat laat je ketting,cassette etc slijten en gaat ie geluid maken..

Gewoon droog laten ( ik heb deze week 300km gereden en nu pas ga ik opnieuw waxen..was nog als nieuw en schoon.

Nu als je hem opnieuw doet is het een kwestie van je ketting in een zeef legen en ik...doe er dan 2 x een waterkoker vol met kokend water erover heen gietend en de wax smelt en je ketting is daarna schoon...
Oven...
Potje wax...
Breken...
Monteren...

Lijkt veel werk..
Maar als je de losse punten nakijkt hoe lang je er mee bezig bent doe ik het leterlijk tussen het eten koken in.

Ik vindt het stiller rijden...
Alles blijft schoon..
Je ketting en cassette gaan veel langer mee...
En je hoeft niet je ketting te ontvetten of en schoon te maken en de rest.

Ik gebruik de wax van absolute black graphenwax 2.0..
Kost wat..maar gaat super lang mee zo blok.

wmc
Forum-lid

wmc 07 mar 2024 15:31

In plaats van de oven om hem te drogen doe ik de laatste stap met alcohol, die verdampt een stuk makkelijker. Daarna gewoon de ketting in de wax pot. Hierdoor warmt de ketting natuurlijk ook op, al duurt het wat langer.

Plaats reactie