SRAM Force Axs crank losmaken
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13737
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Bouten met deze hoge momentel altijd met een momentsleutel. 50nm voel ik persoonlijk niet meer
En draai ze 2 a 3x per jaar even los en weer vast.
En vet geen loctite.
Ik heb een lange bbb inbus hiervoor en dan ga ik op het pedaal staan en mijn andere voet op de sleutel. Beetje balanceren, maar dat ie ook goed voor buiten
En draai ze 2 a 3x per jaar even los en weer vast.
En vet geen loctite.
Ik heb een lange bbb inbus hiervoor en dan ga ik op het pedaal staan en mijn andere voet op de sleutel. Beetje balanceren, maar dat ie ook goed voor buiten
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40093
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Zoals al eerder beschreven:
Blijft gewoon een apensysteem. Iets wat zo vast moet zitten is gewoon niet goed uitgedacht.
Dan kan de fiets geen kant op.daniel1975 schreef: ↑13 mei 2022 22:38 Ik fixeer altijd het andere pedaal tegen een tuinpaal oid.
Dan heb je een stabiel item om mee te werken.
Blijft gewoon een apensysteem. Iets wat zo vast moet zitten is gewoon niet goed uitgedacht.
Less is bore
Als ze de non-DS nou ook hadden voorzien van een inbus dan was het allemaal een stuk makkelijker geweest en vriendelijker voor je frame en crank. Wat jij schrijft gaat mij qua kracht niet lukken bij mijn (MTB-)crankstel. Denk er hard over om een soort standaard te maken met een buis die in de non-DS past en dat dan het linkerpedaal tegen de standaard rust zodat de boel gefixeerd staat en je aan de DS met flinke hefboom kunt werken.
Edit:
Errr...ik reageerde op de laatste post van pagina 1
Edit:
Errr...ik reageerde op de laatste post van pagina 1
Lcsmet schreef: ↑14 mei 2022 13:26 Ik hou de DS crankarm vast zet de 8mm juist "voor" de crankarm (als de crankarm op 3
2uur staat dan zet ik de 8MM op 3 uur) , dan "trek" ik de sleutel en de crankarm naar elkaar toe.
De kracht in je trapstel gaat dan allemaal in hetzelfde vlak en je trekt je fiets/crankstel niet "onderuit".
Geen idee of het een beetje duidelijk is maar voor mij werkt het perfect.
Nu wel juist, met dank aan 1094
Als ik lees wat voor krachten er al op losgelaten zijn : krrraakkkk achtervorkje doormidden … is nl niet het meest sterke stukje van de fiets.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13737
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Je kan er toch gewoon op gaan staan, zo moeilijk is dat toch niet?
Nee, dat is niet moeilijk: linkercrank naar voren en op pedaal gaan staan, inbussleutel in de rechtercrank naar achteren en op uiteinde sleutel van 25cm lengte gaan staan, handjes op het stuur, elleboog tegen de muur ... en met je 85kg soort van springen maar. Tot je moe bent of van de sleutel afglijdt. Maar de bout blijft vastzitten...wasbeer2006 schreef: ↑04 mar 2024 14:37 Je kan er toch gewoon op gaan staan, zo moeilijk is dat toch niet?
Moet dat nog proberen, later meerwasbeer2006 schreef: ↑04 mar 2024 14:37 Je kan er toch gewoon op gaan staan, zo moeilijk is dat toch niet?
Ik krijg hem ook met geen mogelijkheid los, maar dit kan toch haast niet de bedoeling zijn?wasbeer2006 schreef: ↑04 mar 2024 14:37 Je kan er toch gewoon op gaan staan, zo moeilijk is dat toch niet?
Ik ben bang dat ik alles kapot trap/maak als ik dit doe.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13737
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ik heb dat ook een keer gehad met een XX crank, alu op alu.
Maarja hij moet toch los. Je kan nog een bolt freezing spray gebruiken, dat hielp toen wel.
In het vervolg deze momenten altijd met een momentsleutel. Dit voel je niet meer zelf.
Daar paar nm voor een stuur gaat allemaal wel. maar vanaf een 20 a 25nm voel ik het echt niet meer.
Maarja hij moet toch los. Je kan nog een bolt freezing spray gebruiken, dat hielp toen wel.
In het vervolg deze momenten altijd met een momentsleutel. Dit voel je niet meer zelf.
Daar paar nm voor een stuur gaat allemaal wel. maar vanaf een 20 a 25nm voel ik het echt niet meer.