Kledingsets inzameling?
Er zijn op Facebook ook 'gratis' groepen.
Wij hebben zo recent twee matrassen van een jaar of 7 weggegeven. Die waren op zich nog goed, hier en daar een vlekje, maar dat krijg je met wat gepoets weer weg. We wilden switchen naar iets hardere matrassen. De mevrouw die ze kwam halen was er dolgelukkig mee en snapte niet dat wij die gratis weggaven.
Je weet op zich natuurlijk niet of de 'koper' het echt nodig heeft/niet kan betalen of dat iemand bewust die sites afschuimt en gewoon koopje wil doen. En ze daarna misschien zelf weer doorverkoopt.
Wij hebben zo recent twee matrassen van een jaar of 7 weggegeven. Die waren op zich nog goed, hier en daar een vlekje, maar dat krijg je met wat gepoets weer weg. We wilden switchen naar iets hardere matrassen. De mevrouw die ze kwam halen was er dolgelukkig mee en snapte niet dat wij die gratis weggaven.
Je weet op zich natuurlijk niet of de 'koper' het echt nodig heeft/niet kan betalen of dat iemand bewust die sites afschuimt en gewoon koopje wil doen. En ze daarna misschien zelf weer doorverkoopt.
-
- Forum-lid HC
Wat gebeurt er overigens met dit soort kleding, welke in de bak bij de supermarkt gedaan wordt? Normale kleding daaruit wordt wel hergebruikt staat aangegeven. (uiteraard wanneer deze nog geschikt is)
In Nederland moet je inschrijven op een aanbesteding van de gemeente als je je kleding wilt inzamelen in bakken.
De gunning gaat naar de hoogste bieder.
De kleding gaat doorgaans in balen naar Afrika en wordt daar gedumpt.
Wat niet gedragen kan worden, blijft als afval daar.
hun fietsen.
En dat is ook daar een heel groot probleem.BertL schreef: ↑05 mar 2024 15:31 In Nederland moet je inschrijven op een aanbesteding van de gemeente als je je kleding wilt inzamelen in bakken.
- Lcsmet
- Forum-lid HC
Een artikel uit 2017, geen idee of het nu anders is.
Ik heb ooit een oud, maar splinternieuw, clubshirt van mij te koop zien staan op een Poolse "vintage" site.
Mijn initialen stonden er op de binnenkant nog in.
Eigen ervaring.Liefst 96% van de naar schatting 50.000 ton oude kleding die vorig jaar werd ingezameld via de bekende containers gaat niét naar een ontwikkelingsland. Dat blijkt uit een rondvraag van deze krant. In plaats daarvan belanden de kledingstukken op de tweedehandsmarkt, waar er grof geld mee verdiend wordt.
Ik heb ooit een oud, maar splinternieuw, clubshirt van mij te koop zien staan op een Poolse "vintage" site.
Mijn initialen stonden er op de binnenkant nog in.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
Klopt. In België staan bij veel kerken van die grote kledingcontainers. Vroeger dacht iedereen dat die naar het goede doel gingen. Maar dat is inderdaad gewoon een business. Sindsdien zoek ik voor oude kleding persoonlijk mensen die ze kunnen gebruiken.
Ik heb dit weekend heel wat T-shirts en een paar broeken die al jaren onaangeroerd in de kast lagen naar het lokale asielcentrum gebracht. Zeker voor mannenkleding hebben ze grote nood aan draagbare kledij.
Maar ik vermoed dat die asielzoekers niet meteen gaan wielrennen...
Ik heb dit weekend heel wat T-shirts en een paar broeken die al jaren onaangeroerd in de kast lagen naar het lokale asielcentrum gebracht. Zeker voor mannenkleding hebben ze grote nood aan draagbare kledij.
Weggeeffiets erbij en die mannen opnemen. Voor je het weet winnen ze een koers.Sowier schreef: ↑06 mar 2024 13:21 Klopt. In België staan bij veel kerken van die grote kledingcontainers. Vroeger dacht iedereen dat die naar het goede doel gingen. Maar dat is inderdaad gewoon een business. Sindsdien zoek ik voor oude kleding persoonlijk mensen die ze kunnen gebruiken.
hun fietsen.
Wielerkleding is natuurlijk wel iets specifieks. Daar zitten ze bij een kringloop of een AZC niet echt op te wachten lijkt me. Voor "normale" kleding is er een prima 2ehandsmarkt. In de recyclebak voor vernietiging/hergebruik druist een beetje tegen mijn gevoel in voor gloednieuw spul....
Bij de lokale wielervereninging rijden ze in clubkleding, daar gaat echt niemand met een gekregen TourduALS setje fietsen...
Dan maar op zoek naar een goede recyclebak, waar het niet direct de verbrandingsoven in gaat.
Bij de lokale wielervereninging rijden ze in clubkleding, daar gaat echt niemand met een gekregen TourduALS setje fietsen...
Dan maar op zoek naar een goede recyclebak, waar het niet direct de verbrandingsoven in gaat.
Cannondale Synapse Carbon 2RL(E)
Happy Karoo(3) user
Happy Karoo(3) user