Bandendruk optimaliseren
Dag allemaal
Ik ben wat aan het experimenteren met een optimale bandendruk, ik baseer me hiervoor op onderstaand artikel:
https://www.fiets.nl/techniek-3/alles-o ... es-pompen/
Bij de alinea 'startpunt' staat er een handige tabel, afgaande op het gewicht van de fietser. Om zeker te zijn, jullie interpreteren dit toch ook als het pure lichaamsgewicht van de fietser en niet het totale gewicht van fiets, rijder en drinkbussen etc?
Bedankt!
Groet
Thomas
Ik ben wat aan het experimenteren met een optimale bandendruk, ik baseer me hiervoor op onderstaand artikel:
https://www.fiets.nl/techniek-3/alles-o ... es-pompen/
Bij de alinea 'startpunt' staat er een handige tabel, afgaande op het gewicht van de fietser. Om zeker te zijn, jullie interpreteren dit toch ook als het pure lichaamsgewicht van de fietser en niet het totale gewicht van fiets, rijder en drinkbussen etc?
Bedankt!
Groet
Thomas
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5549
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Het gewicht voor bandendruk is in mijn ogen altijd inclusief fiets, kleding en accesoires en zelfs inclusief 1.5kg water in je bidons.
Probeer ook eens de https://silca.cc/pages/pro-tire-pressure-calculator
Of de axs tire pressure calculator ( vergelijkbaar )
Probeer ook eens de https://silca.cc/pages/pro-tire-pressure-calculator
Of de axs tire pressure calculator ( vergelijkbaar )
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Dus bij die tabel moet ik er nog een tien kg bijtellen volgens jouw redenering?thestudent schreef: ↑10 mar 2024 15:06 Het gewicht voor bandendruk is in mijn ogen altijd inclusief fiets, kleding en accesoires en zelfs inclusief 1.5kg water in je bidons.
Probeer ook eens de https://silca.cc/pages/pro-tire-pressure-calculator
Of de axs tire pressure calculator ( vergelijkbaar )
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5549
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Dat moet je aan fiets vragen, de tekst is niet eenduidig. Ik vind de aangegeven drukken ook nog aan de hoge kant.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
leuk lees voer in deze. Twee sites met een ander verhaal. Ten eerste deze:
https://www.bicyclerollingresistance.co ... comparison
Een test van een type band met verschillende diktes. De voornaamste conclusie:
- Een bredere band heeft een lagere rolweerstand
- meer druk geeft ook een lagere rolweerstand
Meer druk geeft ook minder comfort. En meer comfort gaat altijd ten koste van rolweerstand. Hun eindconclusie luidt:
If you want to go as fast as possible, choose your required comfort level and pick the smallest tire that can provide that comfort for you.
En dan deze site:
https://silca.cc/blogs/silca/tire-press ... -explained
Die zeggen feitelijk hetzelfde. Meer druk is minder rolweerstand. Tot een bepaalde druk, daarboven zou juist de rolweerstand weer toenemen. Deze theorie is gebaseerd op een soort stuiter effect dat op kleine oneffenheden in het wegdek zou worden veroorzaakt. Hoe slechter het wegdek hoe lager dit omslagpunt ligt. Een knalhard band stuitert op kapot gereden asfalt, maar zoeft nog mooi over nieuw asfalt. Ze hebben echter nauwelijks bewijs voor deze theorie. Er staat een plaatje op de site die de theorie moet bevestigen, maar hoe dat is gemeten is giswerk. Uit dat grafiekje zou blijken dan voor 23 mm banden het mslagpunt op mooi asfalt bij 7,9 bar ligt. Ze hebben ook een calculator op de site die ideale banden drukken berekent. Hoe ze dat berekenen en hoe dat is beredeneert is niet duidelijk.
De theorie, met een lagere druk (dan wat we van vroeger gewend zijn) ben je beter af, vind ik nogal erg slecht onderbouwd. Misschien, heel misschien is het wel waar. Maar dan wil ik wel eerst wat meer bewijs zien. Tot die tijd wens ik de 28 mm rijders met 4 bar veel comfort toe en jakker ik er op 25 mm en 7 bar wel aan voorbij
https://www.bicyclerollingresistance.co ... comparison
Een test van een type band met verschillende diktes. De voornaamste conclusie:
- Een bredere band heeft een lagere rolweerstand
- meer druk geeft ook een lagere rolweerstand
Meer druk geeft ook minder comfort. En meer comfort gaat altijd ten koste van rolweerstand. Hun eindconclusie luidt:
If you want to go as fast as possible, choose your required comfort level and pick the smallest tire that can provide that comfort for you.
En dan deze site:
https://silca.cc/blogs/silca/tire-press ... -explained
Die zeggen feitelijk hetzelfde. Meer druk is minder rolweerstand. Tot een bepaalde druk, daarboven zou juist de rolweerstand weer toenemen. Deze theorie is gebaseerd op een soort stuiter effect dat op kleine oneffenheden in het wegdek zou worden veroorzaakt. Hoe slechter het wegdek hoe lager dit omslagpunt ligt. Een knalhard band stuitert op kapot gereden asfalt, maar zoeft nog mooi over nieuw asfalt. Ze hebben echter nauwelijks bewijs voor deze theorie. Er staat een plaatje op de site die de theorie moet bevestigen, maar hoe dat is gemeten is giswerk. Uit dat grafiekje zou blijken dan voor 23 mm banden het mslagpunt op mooi asfalt bij 7,9 bar ligt. Ze hebben ook een calculator op de site die ideale banden drukken berekent. Hoe ze dat berekenen en hoe dat is beredeneert is niet duidelijk.
De theorie, met een lagere druk (dan wat we van vroeger gewend zijn) ben je beter af, vind ik nogal erg slecht onderbouwd. Misschien, heel misschien is het wel waar. Maar dan wil ik wel eerst wat meer bewijs zien. Tot die tijd wens ik de 28 mm rijders met 4 bar veel comfort toe en jakker ik er op 25 mm en 7 bar wel aan voorbij
Live fast; die young. mijn blog
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13948
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Bij vorken en dempers staat het er vaak wel duidelijk bij.
Daar moet ik het gewicht nemen van rijders + uitrusting, niet het gewicht van de fiets.
Maar daar zit natuurlijk een adertjes dat het dan niet allemaal (on)afgeveerd gewicht is.
Ik houd voor bandendruk zelf ook altijd rijder + uitrusting aan.
Ik doe altijd + 5 kilo.
Comfort is een gevaarlijke snelheidsmeter.
@rob, als jij op biljartlaken asphalt rijd, dan ben je met 25mm en 7 bar sneller. Op de gemiddelde Nederlandse rit zal 28mm en 4 bar sneller zijn.
Er zitten heel veel parameters in. Vermoeidheid speelt een grote rol.
Kijk bij een mtb een fully is vrijwel altijd sneller, zeker na 2 uur.
Daar moet ik het gewicht nemen van rijders + uitrusting, niet het gewicht van de fiets.
Maar daar zit natuurlijk een adertjes dat het dan niet allemaal (on)afgeveerd gewicht is.
Ik houd voor bandendruk zelf ook altijd rijder + uitrusting aan.
Ik doe altijd + 5 kilo.
Comfort is een gevaarlijke snelheidsmeter.
@rob, als jij op biljartlaken asphalt rijd, dan ben je met 25mm en 7 bar sneller. Op de gemiddelde Nederlandse rit zal 28mm en 4 bar sneller zijn.
Er zitten heel veel parameters in. Vermoeidheid speelt een grote rol.
Kijk bij een mtb een fully is vrijwel altijd sneller, zeker na 2 uur.
Gevoel lijkt me in dit geval niet de beste raadgever. Harde banden worden vaak als sneller ervaren, maar blijken dat in de praktijk niet altijd te zijn. Als je banden gaan rollen in de bocht zit je hoogstwaarschijnlijk onder de druk die uit zo'n Silca calculator rolt en zeker ver onder de druk die Fiets.nl aangeeft.
Silca heeft overigens een aantal video's op YT staan waar ze wat dieper ingaan op de calculator en de achterliggende gegevens. Interessante materie.
Silca heeft overigens een aantal video's op YT staan waar ze wat dieper ingaan op de calculator en de achterliggende gegevens. Interessante materie.
Geen idee hoe zwaar je bent maar als ik met 65kg mijn wielset met 21mm intern en 22.4 intern op 7 bar zet met 25mm banden dan stuiter ik echt overal heen. Dat gaat echt ten koste van de snelheid. Met de vorige set (19mm intern) reed ik op 5 bar (tubeless) maar zit nu eerder aan 4 bar en geloof mij...het gaat mij ook niet om het comfort. Als ik comfort wil ga ik wel op de bank zitten, maar boven de 4-5bar hebben we het gewoon over discomfort en niet meer lekker fietsen.rob74 schreef: ↑10 mar 2024 16:31
De theorie, met een lagere druk (dan wat we van vroeger gewend zijn) ben je beter af, vind ik nogal erg slecht onderbouwd. Misschien, heel misschien is het wel waar. Maar dan wil ik wel eerst wat meer bewijs zien. Tot die tijd wens ik de 28 mm rijders met 4 bar veel comfort toe en jakker ik er op 25 mm en 7 bar wel aan voorbij
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13948
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Tubeless moet soweiso zachter omdat die banden gewoon stugger zijn. Daar mag zo een halve tot een hele bar voor aanhouden.
Afhankelijk van de combo die je had.
Velgbreedte speelt een grote rol, hoe mooier de band wordt ondersteunt hoe lager de druk kan met hetzelfde resultaat en dat levert stabiliteit en grip op.
Structuur van de band ook. Op mijn MTB heb ik pirelli banden bijna alle 2.4. De lichte RC rijd ik op 1.4 a 1.6 bar. De wat zwaardere pro wall moet ik echt 2 tiende lager om hetzelfde effect te bereiken. Op 1.6 zijn die gewoon echt hard.
Houd je vooral aan hoe de fabrikanten de band en velgen bedoeld hebben. Ook al vaker over gehad een hookless 23/25mm velg moet je minimaal met 30mm rijden en maximaal op een bar of 4. Wil je dat niet, koop het dan niet! Neem dan een velg van 20 of 21c met een haak en 25mm banden op 6 bar.
Maar 25mm gaat heel snel verdwijnen net als de 23mm.
Afhankelijk van de combo die je had.
Velgbreedte speelt een grote rol, hoe mooier de band wordt ondersteunt hoe lager de druk kan met hetzelfde resultaat en dat levert stabiliteit en grip op.
Structuur van de band ook. Op mijn MTB heb ik pirelli banden bijna alle 2.4. De lichte RC rijd ik op 1.4 a 1.6 bar. De wat zwaardere pro wall moet ik echt 2 tiende lager om hetzelfde effect te bereiken. Op 1.6 zijn die gewoon echt hard.
Houd je vooral aan hoe de fabrikanten de band en velgen bedoeld hebben. Ook al vaker over gehad een hookless 23/25mm velg moet je minimaal met 30mm rijden en maximaal op een bar of 4. Wil je dat niet, koop het dan niet! Neem dan een velg van 20 of 21c met een haak en 25mm banden op 6 bar.
Maar 25mm gaat heel snel verdwijnen net als de 23mm.
Ik denk niet dat 23 of 25 mm gaat verdwijnen. Hele volksstammen rijden nog op die banden en hun fietsen met velgremmen kunnen ook geen andere maat aan. Vaak past 28 mm niet eens. Ik kan me niet voorstellen dat er geen enkele fabrikant die grote markt niet wil bedienen. Hooguit gaat er minder ontwikkeling en research in die banden gedaan worden.
Live fast; die young. mijn blog