Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Giant

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 12 mar 2024 13:01

Kornuit schreef: 11 mar 2024 19:27 Bijzonder want de nieuwe TCR heeft ook een OverDrive Aero Steerer. Dus je hebt niets aan een pen met een ronde passing voor de nieuwe TCR.
Tuurlijk, op de stuurbuizen hadden we nog vrij goede standarisatie. Dus is er altijd wel een fabrikant die daar misbruik van maakt en alleen zijn eigen spullen passend maakt.
Less is bore

Kornuit
Forum-lid HC

Kornuit 12 mar 2024 13:43

daniel1975 schreef: 12 mar 2024 13:01
Kornuit schreef: 11 mar 2024 19:27 Bijzonder want de nieuwe TCR heeft ook een OverDrive Aero Steerer. Dus je hebt niets aan een pen met een ronde passing voor de nieuwe TCR.
Tuurlijk, op de stuurbuizen hadden we nog vrij goede standarisatie. Dus is er altijd wel een fabrikant die daar misbruik van maakt en alleen zijn eigen spullen passend maakt.
Je zou er een ronde stuurpen op kunnen zetten hoor, daar zijn shims voor om het platte op te vullen, maar ja dan krijg je de kabels niet meer binnen door.

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 12 mar 2024 14:07

Dus slecht systeem ;-)
Had eigenlijk van Giant iets beters verwacht om eerlijk te zijn.
Less is bore

Kornuit
Forum-lid HC

Kornuit 12 mar 2024 14:28

daniel1975 schreef: 12 mar 2024 14:07 Dus slecht systeem ;-)
Had eigenlijk van Giant iets beters verwacht om eerlijk te zijn.
Het is wel prettig dat je stuurpen altijd recht zit bij monteren :lol:
Ik heb nu gewoon een mooie carbon stuurpen van Giant die ook mooi past bij de zadelpen, dus zie niet zo de noodzaak om een ander merk stuurpen te gebruiken.

leon1
Forum-lid

leon1 12 mar 2024 17:12

Passen en meten vanmiddag. Kijken welke maat stuurpen ik nodig heb en hoe hoog het stuur moet komen. Hoeveel drop zeg maar. Stuurpen ben ik wel achter. De TCR heeft best een aardige reach. Dus ik moet een 90mm stuurpen hebben. Ik kom uit op 2cm spacers en een drop van 8,5cm. Dat is ook wat ik op de Look 765 heb (en daar zit ik echt goed op). 2 spacers staat alleen niet erg mooi. :oops: Nu weet ik wel dat looks niet leidend moeten zijn, een fiets moet natuurlijk passen. Maar 1 cm vind ik beter uitzien. Dus ik ga de vorkbuis maar inkorten op 2 spacers en dan eentje bovenop de stuurpen plaatsen. Kijken of ik dat trek :mrgreen: en dan kan ik later alsnog een stukje eraf halen mocht het goed gaan. Of eentje toevoegen onder de stuurpen natuurlijk. Ben ook niet de jongste meer :lol:
Ride bikes, not tanks!

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 12 mar 2024 18:40

Spacers en een TCR is idd geen topcombi. Idem bij de Liv hier. Bij bijv een Propel is het een veel minder storend gezicht.
Less is bore

leon1
Forum-lid

leon1 12 mar 2024 20:49

Ik heb even teruggekeken en gezocht naar foto's in dit topic. Toen zag ik inderdaad flinke spacerstorens. :lol: Toen vond ik de 2cm ineens wel meevallen. :mrgreen:

Maar op de Blade heb ik 9cm drop. Dus ik ben er wel uit al moet ik nog een ronde spacer in de maat 1 1/4 bestellen zodat ik die bovenop de stuurpen kan zetten. Ga ik laag beginnen en eind deze maand ga ik naar Oostenrijk met de TCR. Dat zal dan de grote test worden.

Waar ik ook nog mee zit is dat ik aan het kijken ben naar die SLR carbon stuurpen van Giant of misschien wel de Cadex versie. En die zijn 10graden negatief. De Pro Vibe die ik op de TCR van mijn zoon heb gezet is maar 6 graden negatief. Maar dat scheelt natuurlijk ook in de hoeveelheid drop. Ik lees online nl. dat je 2mm rekenen per graad. Dus een 10 graden negatieve stuurpen komt 8mm lager uit dan een 6 graden negatieve stuurpen. Scheelt best wel veel!
Ride bikes, not tanks!

Kornuit
Forum-lid HC

Kornuit 13 mar 2024 10:02

leon1 schreef: 12 mar 2024 20:49 Ik heb even teruggekeken en gezocht naar foto's in dit topic. Toen zag ik inderdaad flinke spacerstorens. :lol: Toen vond ik de 2cm ineens wel meevallen. :mrgreen:

Maar op de Blade heb ik 9cm drop. Dus ik ben er wel uit al moet ik nog een ronde spacer in de maat 1 1/4 bestellen zodat ik die bovenop de stuurpen kan zetten. Ga ik laag beginnen en eind deze maand ga ik naar Oostenrijk met de TCR. Dat zal dan de grote test worden.

Waar ik ook nog mee zit is dat ik aan het kijken ben naar die SLR carbon stuurpen van Giant of misschien wel de Cadex versie. En die zijn 10graden negatief. De Pro Vibe die ik op de TCR van mijn zoon heb gezet is maar 6 graden negatief. Maar dat scheelt natuurlijk ook in de hoeveelheid drop. Ik lees online nl. dat je 2mm rekenen per graad. Dus een 10 graden negatieve stuurpen komt 8mm lager uit dan een 6 graden negatieve stuurpen. Scheelt best wel veel!
Hier kan je het verschil tussen 10 en 6 graden berekenen: http://yojimg.net/bike/web_tools/stem.php

leon1
Forum-lid

leon1 13 mar 2024 10:37

Ah, perfect! Dank je wel. Een stuurpen van 90mm met -6 graden scheelt dus 6mm stack en 1mm reach op eentje van -10 graden in dezelfde lengte.
Ride bikes, not tanks!

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 13 mar 2024 12:19

leon1 schreef: 12 mar 2024 20:49 Ik heb even teruggekeken en gezocht naar foto's in dit topic. Toen zag ik inderdaad flinke spacerstorens. :lol: Toen vond ik de 2cm ineens wel meevallen. :mrgreen:
We zijn inmiddels al terug naar 2.5cm spacer ;-)
Less is bore

RUUD33
Forum-lid

RUUD33 13 mar 2024 17:45

Ik lees hier telkens over veel spacers etc. Natuurlijk zo weinig mogelijk spacers ziet er gelikter uit!
Maar het gaat er uiteindelijk om dat mensen goed en prettig kunnen fietsen. De meesten onder ons zijn amateurs en iedereen wil maar zo weinig mogelijk spacers hebben.Met in mijn ogen dat de meesten onder ons te diep komen te zitten. Ik zelf heb ooit ook van een oudere tcr van mij de vorkbuis flink ingekort en qua rug wou het prima maar daardoor kwam ik anders op het zadel te zitten en kreeg ik last van van achterwerk. Conclusie, ik laat het zo als het is en ik zit er prima op. De modepolitie mag er van mij wat van vinden maar het gaat om het plezier uit het fietsen halen. Die dingen zitten er standaard niet voor niets op in mijn ogen.

Kornuit
Forum-lid HC

Kornuit 13 mar 2024 18:45

RUUD33 schreef: 13 mar 2024 17:45 Ik lees hier telkens over veel spacers etc. Natuurlijk zo weinig mogelijk spacers ziet er gelikter uit!
Maar het gaat er uiteindelijk om dat mensen goed en prettig kunnen fietsen. De meesten onder ons zijn amateurs en iedereen wil maar zo weinig mogelijk spacers hebben.Met in mijn ogen dat de meesten onder ons te diep komen te zitten. Ik zelf heb ooit ook van een oudere tcr van mij de vorkbuis flink ingekort en qua rug wou het prima maar daardoor kwam ik anders op het zadel te zitten en kreeg ik last van van achterwerk. Conclusie, ik laat het zo als het is en ik zit er prima op. De modepolitie mag er van mij wat van vinden maar het gaat om het plezier uit het fietsen halen. Die dingen zitten er standaard niet voor niets op in mijn ogen.
Deels mee eens. Als je veel spacers nodig hebt, heb je niet passende fiets of een verkeerde maat. Ik heb nu 1.5cm spacer op de propel en zit daarmee even diep als de Canyon Ultimate met 0.5cm spacer. Ik ben het met je eens dat je niet te koste van alles diep moet willen zitten. Ik kan gemakkelijk langere tijd onderin in de beugels rijden en boven op de shifters zijn mijn onderarmen bijna vlak. Voor mij een teken dat ik het stuur niet te diep heb.

Plaats reactie