Je ziet het ook wel hoe de band in de velg zit. Bij hookless loopt de band mooi over in de velg. Bij hooked zie je een meer randje tussen de band en de velg.
Tubeless
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40093
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Less is bore
Ik heb nog niet het artikel gelezen, maar wat ik heb opgemaakt uit alle artikelen van afgelopen weken is dat het ook uitmaakt wat voor hookless velgen je hebt. Zo zijn die van Zipp zo licht gemaakt dat er enige flex in de zijkanten zit, wat de kans vergroot dat bij een impact de band eraf vliegt. Bijv de Giant wielen zijn wat minder licht, maar wel dusdanig stevig dat daar 0 beweging in zit. Dit kom ik ook tegen in diverse artikelen/reacties.daniel1975 schreef: ↑18 mar 2024 07:27 https://www.bicycling.com/nl/fietsen-sp ... linkin.bio
Aardig artikel.
Ride bikes, not tanks!
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13737
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Er kunnen bij de Gendt meerdere oorzaken zijn. Het kan ook gewoon pech zijn.
Maar met een 28mm victoria, had ik niet op die combo gemonteerd.
Maar wat ik al zo vaal gezegd heb. 28mm is te small op 25mm intern. Wat de fabrikant ook roept.
Neem minimaal 30.
Wat in het artikel ook staat, die haak doet helemaal niets als de band goed past.
Die doet eigenlijk pas wat als de band niet goed past.
En daar raak de de kern in fietsland. De "standaarden" en toleranties. Het is voor een groot deel van de mensen gewoon niet overzichtelijk.
Je moet dus vooral gaan kijken welk merk je op je wielen monteert. Voor ons puristen hoer misschien logisch, maar voor 90% niet.
En laat je tape niet de rand oplopen bij hookless maargoed ook daar zijn andere meningen over.
Laten we ook eerlijk zijn, hoe mooi ze ook zijn, Zipp heeft nooit een hele beste naam gehad als het over wielen gaat.
Maar met een 28mm victoria, had ik niet op die combo gemonteerd.
Maar wat ik al zo vaal gezegd heb. 28mm is te small op 25mm intern. Wat de fabrikant ook roept.
Neem minimaal 30.
Wat in het artikel ook staat, die haak doet helemaal niets als de band goed past.
Die doet eigenlijk pas wat als de band niet goed past.
En daar raak de de kern in fietsland. De "standaarden" en toleranties. Het is voor een groot deel van de mensen gewoon niet overzichtelijk.
Je moet dus vooral gaan kijken welk merk je op je wielen monteert. Voor ons puristen hoer misschien logisch, maar voor 90% niet.
En laat je tape niet de rand oplopen bij hookless maargoed ook daar zijn andere meningen over.
Laten we ook eerlijk zijn, hoe mooi ze ook zijn, Zipp heeft nooit een hele beste naam gehad als het over wielen gaat.
'Meningen' zijn niet voldoende als het over de veiligheid van je lijf gaat.wasbeer2006 schreef: ↑18 mar 2024 09:05
En laat je tape niet de rand oplopen bij hookless maargoed ook daar zijn andere meningen over.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13737
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Nouja het kan iig geen kwaad, dus doe het dan gewoon niet.
En ik zeg dat het een mening is net als die breedte.
Maar ik ben er vrijwel zeker van dat mijn mening klopt en die van een fabrikanten niet.
En ik zeg dat het een mening is net als die breedte.
Maar ik ben er vrijwel zeker van dat mijn mening klopt en die van een fabrikanten niet.
Dit weekend heeft mijn sealant (op hookless velgen) zijn werk uitstekend gedaan: 3 sec sealantfontein (dus alles onder de smurrie), maar ik kon met haast onmerkbaar drukverlies gewoon doorrijden. Is de tweede keer met deze velgen, dus het loopt er niet zomaar vanaf.
Weightweenie in de dop ter compensatie van gebrek aan talent
Inderdaad (op Raven14s antwoord). Dit onderwerp heeft al veel meningen opgeleverd. En zonder iemand af te vallen vermoed ik dat het meerendeel van de meningen niet op enige bewijslast zijn geschoeid maar vooral op onderbuikgevoelens.
En wasbeer2006, op de fiets van mijn zoon heb ik inderdaad andere banden gemonteerd met een verschil van minimaal 4mm. In zijn geval zelfs 5,6mm meer. En ik rijd 28mm op 25mm intern. Ik ga mijn Zipps nog niet op MP zetten maar als vervanging zal er ook 30mm op komen. Ondanks dat de ETRTO-richtlijnen dus precies zijn wat het al zegt: richtlijnen. Zipp zelf zegt nog steeds dat 28mm kan. Schwalbe ook trouwens. Alhoewel Schwalbe gek genoeg geen bandmaat vermeld maar alleen dat alle seinen op groen staan voor de (Pro) one TLE op hookless.
Als een velg kapot gaat dan gaat overal de band vanaf (zoals ook in de artikelen al aangegeven). Dan maakt het geen donder uit welk soort velg je rijdt.
Er rijden verschillende teams met Zipp wielen en die hebben met het hele team toch honderduizenden kilomters gemaakt in real life omstandigheden. Dat er iets mis kan gaan kan natuurlijk altijd. Ook met andere wielen. Nu dat het in de koers misgaat ligt het meteen onder een vergrootglas.
In plaats van hookless zou ik mij eerder afvragen wat de kwaliteit van de velgen van Zipp is.
En wasbeer2006, op de fiets van mijn zoon heb ik inderdaad andere banden gemonteerd met een verschil van minimaal 4mm. In zijn geval zelfs 5,6mm meer. En ik rijd 28mm op 25mm intern. Ik ga mijn Zipps nog niet op MP zetten maar als vervanging zal er ook 30mm op komen. Ondanks dat de ETRTO-richtlijnen dus precies zijn wat het al zegt: richtlijnen. Zipp zelf zegt nog steeds dat 28mm kan. Schwalbe ook trouwens. Alhoewel Schwalbe gek genoeg geen bandmaat vermeld maar alleen dat alle seinen op groen staan voor de (Pro) one TLE op hookless.
Als een velg kapot gaat dan gaat overal de band vanaf (zoals ook in de artikelen al aangegeven). Dan maakt het geen donder uit welk soort velg je rijdt.
Er rijden verschillende teams met Zipp wielen en die hebben met het hele team toch honderduizenden kilomters gemaakt in real life omstandigheden. Dat er iets mis kan gaan kan natuurlijk altijd. Ook met andere wielen. Nu dat het in de koers misgaat ligt het meteen onder een vergrootglas.
In plaats van hookless zou ik mij eerder afvragen wat de kwaliteit van de velgen van Zipp is.
Laatst gewijzigd door leon1 op 18 mar 2024 09:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Ride bikes, not tanks!
@wasbeer :
* Tubeless banden met een katoen sidewall ( Veloflex - Vittoria ) zijn vele malen minder stug en meer soepel dan bv Schwalbe - Continental e.d. Dit is mijn eigen ervaring en ik merkte ook dat Veloflex indien die eenmaal gebruikt was met sealant, deze zo van de velg af floepte zonder problemen. Dit kost bij een setje Schwalbe banden veel meer moeite. Maar dit gezegd hebbende ; ik heb ook mijn Veloflex moeten los snijden ( kapot snijden) omdat deze niet van de Zipp velg kwam omdat ik ook een liner gebruikte ( net als Lotto / de Gendt / Vittoria / Zipp). Dus met liner : dikke prima , zonder liner : zo van de velg af.
Dus ja wat blijft er over : in mijn ogen de mechanieker - controle van materiaal, en in mijn ogen is Hookless tubeless niet geschikt voor het pro- peloton. Er wordt redelijk veel gevallen / tegen elkaar geschuurd / kleine of grotere crashes, en bij al die gevallen pakt de prof zijn fiets op en als eerste klimt ie er op om zijn maten bij te halen. Een grondige check van materiaal vindt niet plaats, en ik betwijfel met de werkdruk of de mechanieker het wel doet aan het eind van de rit ( alles minutieus bekijken ).
Zo zijn hier wat foto’s te vinden van pro owned wielen ( in dit geval tube wielen ) en je kan er redelijk veel schades op vinden, en misschien omdat het tubewielen zijn of beschadigingen dat ze daarom zo goedkoop zijn. Ik ga ook maar terug naar tubes, lekker veilig - comfortabel.
https://cykom.com/collections/wheels?fi ... -ascending
* Tubeless banden met een katoen sidewall ( Veloflex - Vittoria ) zijn vele malen minder stug en meer soepel dan bv Schwalbe - Continental e.d. Dit is mijn eigen ervaring en ik merkte ook dat Veloflex indien die eenmaal gebruikt was met sealant, deze zo van de velg af floepte zonder problemen. Dit kost bij een setje Schwalbe banden veel meer moeite. Maar dit gezegd hebbende ; ik heb ook mijn Veloflex moeten los snijden ( kapot snijden) omdat deze niet van de Zipp velg kwam omdat ik ook een liner gebruikte ( net als Lotto / de Gendt / Vittoria / Zipp). Dus met liner : dikke prima , zonder liner : zo van de velg af.
Dus ja wat blijft er over : in mijn ogen de mechanieker - controle van materiaal, en in mijn ogen is Hookless tubeless niet geschikt voor het pro- peloton. Er wordt redelijk veel gevallen / tegen elkaar geschuurd / kleine of grotere crashes, en bij al die gevallen pakt de prof zijn fiets op en als eerste klimt ie er op om zijn maten bij te halen. Een grondige check van materiaal vindt niet plaats, en ik betwijfel met de werkdruk of de mechanieker het wel doet aan het eind van de rit ( alles minutieus bekijken ).
Zo zijn hier wat foto’s te vinden van pro owned wielen ( in dit geval tube wielen ) en je kan er redelijk veel schades op vinden, en misschien omdat het tubewielen zijn of beschadigingen dat ze daarom zo goedkoop zijn. Ik ga ook maar terug naar tubes, lekker veilig - comfortabel.
https://cykom.com/collections/wheels?fi ... -ascending
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless
Dat is inderdaad wel een valide punt rene. De gemiddelde amateur gaat wel iets voorzichtiger met zijn materiaal om. Dus wat ik ook nog heb aangevuld in mijn laatste post. Is de kwaliteit van de velg wel goed genoeg? In plaats van hookless ter discussie stellen.
Ride bikes, not tanks!