Stuurpen lengte
Beste allemaal.
Ik heb een vraagje over de lengte van mijn stuurpen.
Op mijn fiets had ik aan de hand van de “verstopte naaf” methode een stuurpen van 110mm met -6 graden.
Nu heb ik een stuurpen gemonteerd met -17 graden ook 110mm voor een wat diepere zit. Alleen als ik nu op de shifters zit met mijn handen en ik zou de methode van de verstopte naaf weer toepassen, dan zou de stuurpen misschien wel 2cm langer kunnen. Volgens de stem comparison tool op internet zou de stuurpen van -17 2mm meer reach hebben. Maar is het nu verstandige om een langere te monteren of is het logisch dat het zo is.. valt dit onder de noemer domme vragen? Want ik ben het even kwijt..
Ik heb een vraagje over de lengte van mijn stuurpen.
Op mijn fiets had ik aan de hand van de “verstopte naaf” methode een stuurpen van 110mm met -6 graden.
Nu heb ik een stuurpen gemonteerd met -17 graden ook 110mm voor een wat diepere zit. Alleen als ik nu op de shifters zit met mijn handen en ik zou de methode van de verstopte naaf weer toepassen, dan zou de stuurpen misschien wel 2cm langer kunnen. Volgens de stem comparison tool op internet zou de stuurpen van -17 2mm meer reach hebben. Maar is het nu verstandige om een langere te monteren of is het logisch dat het zo is.. valt dit onder de noemer domme vragen? Want ik ben het even kwijt..
Die verstopte naaf moet je niet te letterlijk nemen. Ik zou even gaan fietsen en voelen wat goed voelt. Eventueel even meten van de top shifters tot punt zadel en dat vergelijken met de 110 -6 positie. Je moet er ook rekening mee houden dat je met -17 een stuk lager komt. Dus dat maakt je positie in het geheel anders. Niet te vergelijken, of je moet het compenseren met spacers. Dat kan je ook berekenen in die tool.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13743
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Nu ga ik toch al even mee in fietsland, jaar of 30, maar de verstopte naaf heb ik werkelijk nog nooit van gehoord.
Wat is dta in vredesnaam?
Wat is dta in vredesnaam?
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 16475
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Ik had er al eens eerder van gehoord maar wist niet dat er fietsers zijn die dit ook effectief gebruiken.
Moeten je handen in de beugels, op de shifters of bovenop het stuur.
Moet het met gestrekte armen, of in een hoek en welke hoek moet je dan aanhouden?
En hoe hoog staat je zadel dan, welke methode gebruik je daar voor?
En hoe staan je plaatjes op je schoenen, welke regel gebruik je daar voor.
En wat met een MTB?
Moeten je handen in de beugels, op de shifters of bovenop het stuur.
Moet het met gestrekte armen, of in een hoek en welke hoek moet je dan aanhouden?
En hoe hoog staat je zadel dan, welke methode gebruik je daar voor?
En hoe staan je plaatjes op je schoenen, welke regel gebruik je daar voor.
En wat met een MTB?
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
Zie het als een (heeeeeeeeel globale) indicatie: als je op de shifters rijdt en de naaf altijd achter je stuur ziet, zit je wellicht(!) te lang. Als in welke houding ook je naaf voor je stuur ziet, zit je wellicht(!) te kort.
Maar als jij het lekker vindt rijden: who cares?
Maar als jij het lekker vindt rijden: who cares?
Weightweenie in de dop ter compensatie van gebrek aan talent
Ik gebruikte de verstopte naaf methode met een ontspannen houding op de shifters. Voor mij zit dit goed, maar vanwege andere graden hoek van stuurpen was ik benieuwd of het “oke” was. Mag ik vragen hoe jij tot de lengte van de stuurpen gekomen bent?Lcsmet schreef: ↑18 mar 2024 09:15 Ik had er al eens eerder van gehoord maar wist niet dat er fietsers zijn die dit ook effectief gebruiken.
Moeten je handen in de beugels, op de shifters of bovenop het stuur.
Moet het met gestrekte armen, of in een hoek en welke hoek moet je dan aanhouden?
En hoe hoog staat je zadel dan, welke methode gebruik je daar voor?
En hoe staan je plaatjes op je schoenen, welke regel gebruik je daar voor.
En wat met een MTB?
-
- Forum-lid
- Berichten: 128
- Lid geworden op: 14 feb 2017 14:38
Deze stelregel hanteer ik zelf ook, met een flinke marge.
Een greep uit de variabelen die van invloed zijn:
- drop stuur-zadel,
- houding schouders en armen (laag resp. resp. geknikt doet lang niet iedereen),
- reach van de stuurbocht,
- plek van de shifters op het stuur,
- kanteling van het stuur,
- ….
Een greep uit de variabelen die van invloed zijn:
- drop stuur-zadel,
- houding schouders en armen (laag resp. resp. geknikt doet lang niet iedereen),
- reach van de stuurbocht,
- plek van de shifters op het stuur,
- kanteling van het stuur,
- ….
Achteraf is elke fietstocht leuk.
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 16475
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Ooit een bikefit laten doen en in functie van zadelhoogte en drop welke ik aankan is de lengte van de stuurpen, op een Museeuw MF1, bepaald.
In de loop van de jaren heb ik zelf mijn positie dan wat aangepast naar wat ik prettig vind.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend