Groep stap voor stap vervangen
Ik heb een tijdje terug een racefiets gekocht met een Campagnolo Xenon groep erop. Nu ben ik meer gaan fietsen en wil ik mijn groep upgraden naar een Centaur groep. Omdat ik het financieel niet trek om in 1 keer een complete Centaur groep aan te schaffen vroeg ik mij af of het ook mogelijk is om onderdeel voor onderdeel te veranderen. Of is dit niet aan te raden?
Als dit geen problemen zou geven, welk onderdeel zou ik al eerste moeten vervangen om er het meeste profijt van te hebben?
Jullie tips zijn meer dan welkom.
Als dit geen problemen zou geven, welk onderdeel zou ik al eerste moeten vervangen om er het meeste profijt van te hebben?
Jullie tips zijn meer dan welkom.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4290
- Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25
Bij Shimano is het mogelijk. Alleen ben ik bang dat je tegen het probleem aan gaat lopen dat Xenon 10 speed is en Centaur 11 speed?
Hetgeen het grootste profijt bied lijken me de shifters en derailleurs. De laatst genoemde zijn vaak niet overdreven duur (Bij Shimano Ultegra heb je de 2009 derailleurs voor en achter voor €70,-). Shifters kunnen redelijk prijzig zijn. (€150-€200 voor een 2009 model).
Dan houd je nog de crancks, trapas, ketting, cassette en remhoeven.
Hetgeen het grootste profijt bied lijken me de shifters en derailleurs. De laatst genoemde zijn vaak niet overdreven duur (Bij Shimano Ultegra heb je de 2009 derailleurs voor en achter voor €70,-). Shifters kunnen redelijk prijzig zijn. (€150-€200 voor een 2009 model).
Dan houd je nog de crancks, trapas, ketting, cassette en remhoeven.
Centaur is ook 10 speed, dus dat zal het probleem niet zijn.
Ik heb expres voor Centaur gekozen omdat hiervan al een voorderailleur op de fiets zat. Of zou de Veloce groep ook al een flink verschil maken?
In ieder geval bedankt voor de tip! Ik zal op zoek gaan naar een achterderailleur!
Ik heb expres voor Centaur gekozen omdat hiervan al een voorderailleur op de fiets zat. Of zou de Veloce groep ook al een flink verschil maken?
In ieder geval bedankt voor de tip! Ik zal op zoek gaan naar een achterderailleur!
Als eerst de shifters, dan de derailleurs, dan de remmen en als allerlaatste het cranckstel. Blijft nog een setje wielen over. Vroeger was upgraden ook mijn gewoonte, ik zou ook nette 2de hands niet overslaan.
In een keer kopen is vaak goedkoper. Kijk maar eens naar de stuks prijzen van cranck en shifters. Als liever een ander merk cranck koopt of speciale remmen waardoor de groep toch al niet meer kompleet is dan kun nu ook al dingel los kopen. Ik zou doorsparen en alles in een keer kopen. Bovendien is het nu rot weer, ik zou tot de zomer geld sparen.
Succes,
Succes,
Loeki Pro
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4713
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44
Over welk termijn heb je het als je het hebt over los kopen? Indien je het red om binnen een jaar alles te kunnen upgraden, dan zou ik wachten tot je alles in een keer kunt aanschaffen. Tot die tijd kun je wel alvast een nieuwe cassette en derailleur wieltjes kopen. Cassette is wel prijzig maar wieltjes zijn dat niet, en indien je die van een goede kwaliteit neemt zal je xenon groep al vele malen beter schakelen. Indien je om budgettaire redenen langer dan een jaar doe over het omschakelen, dan zul je heel goed na moeten denken wat je werkelijk wilt. Je hebt namelijk de kans dat de onderdelen die je wilt volgend jaar een ander uiterlijk krijgen, waardoor de spullen die je nu koopt daar weer minder mooi bij staan.
- Le Grimpeur
- Forum-lid
- Berichten: 2623
- Lid geworden op: 24 nov 2009 14:37
Zo maar wat aandachtspuntjes:
Complete groep is altijd (stukken) voordeliger dan onderdeel-voor-onderdeel aanschaffen, tenzij je tegen koopjes aanloopt (moet je vaak de einde-jaarsopruimingen voor af struinen, wat weer km's kost, of verzendkosten als je 't via internet doet);
Campagnolo heeft voor modeljaar 2010 alleen nog de Veloce- en Centaur-groepen in 10-speed. Je kunt "er op wachten" dat die er ook in 11-speed gaan komen (zeker de Centaur), mogelijk al voor modeljaar 2011? (Ik realiseer mij wel, dat ik nu "in de kristallen bol zit te turen", houd daar dus rekening mee!!!). Dan komen de complete "oude 10-speed" Veloce- en Centaur-groepen meestal tegen aantrekkelijke opruimingsprijzen op de markt (zie Shimano Ultegra 6700 vs 6600);
Gelet op bovenstaande zou je dan dus door kunnen sparen voor een aantrekkelijk geprijsde "oude" 10-speed groep, of misschien heb je wel voldoende gespaard om maar meteen naar 11-speed te gaan, dan ben je helemaal up-to-date (hangt er natuurlijk van af hoe veel/snel je kunt sparen);
Maar ik zou zelf in geen geval de 2010 Veloce-groep kopen, dat is nu de "instap groep" bij Campagnolo, dus daar schiet je niet zo veel mee op; Centaur is nu dus van onder af gezien de tweede groep, maar een betaalbare en op zich goede groep waar je veel plezier aan kunt beleven.
Complete groep is altijd (stukken) voordeliger dan onderdeel-voor-onderdeel aanschaffen, tenzij je tegen koopjes aanloopt (moet je vaak de einde-jaarsopruimingen voor af struinen, wat weer km's kost, of verzendkosten als je 't via internet doet);
Campagnolo heeft voor modeljaar 2010 alleen nog de Veloce- en Centaur-groepen in 10-speed. Je kunt "er op wachten" dat die er ook in 11-speed gaan komen (zeker de Centaur), mogelijk al voor modeljaar 2011? (Ik realiseer mij wel, dat ik nu "in de kristallen bol zit te turen", houd daar dus rekening mee!!!). Dan komen de complete "oude 10-speed" Veloce- en Centaur-groepen meestal tegen aantrekkelijke opruimingsprijzen op de markt (zie Shimano Ultegra 6700 vs 6600);
Gelet op bovenstaande zou je dan dus door kunnen sparen voor een aantrekkelijk geprijsde "oude" 10-speed groep, of misschien heb je wel voldoende gespaard om maar meteen naar 11-speed te gaan, dan ben je helemaal up-to-date (hangt er natuurlijk van af hoe veel/snel je kunt sparen);
Maar ik zou zelf in geen geval de 2010 Veloce-groep kopen, dat is nu de "instap groep" bij Campagnolo, dus daar schiet je niet zo veel mee op; Centaur is nu dus van onder af gezien de tweede groep, maar een betaalbare en op zich goede groep waar je veel plezier aan kunt beleven.
60 x Ventoux
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
-
- Forum-lid
- Berichten: 1212
- Lid geworden op: 28 feb 2007 12:24
Ik zou inderdaad zoals er meerderen zeggen; door sparen voor de complete groep gezien dit gewoonweg goedkoper is.
Cannondale SuperSix EVO Hi-Mod
Cervélo R3SL
BMC CX02
Cervélo R3SL
BMC CX02
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4290
- Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25
Als je bij Salden.nl kijkt en de Ultegra 6600/6650 groepen in beschouwing neemt, is alles in losse onderdelen ca. €470,- en een complete groep €400,-. Dan snap ik best dat je als arme student alles rustig wilt opbouwen. Voor €50,- meer heb je dan Dura Ace shifters en zo kun je met koopjes ook best een leuke groep samen stellen zonder een klap geld ineens kwijt te raken.
Al blijf ik wel van mening dat het beter is een jaar te wachten en volgend jaar in een opruiming een complete groep te kopen. Daarbij komt bij de Campy groepen dat je ook nog met het 10/11 speed verhaal zit, waardoor je met veel geld nog steeds outdated kan zijn.
Al blijf ik wel van mening dat het beter is een jaar te wachten en volgend jaar in een opruiming een complete groep te kopen. Daarbij komt bij de Campy groepen dat je ook nog met het 10/11 speed verhaal zit, waardoor je met veel geld nog steeds outdated kan zijn.