Politiek
- daniel1975
- Forum-lid HC
Dat is dan weer wel de schuld van de politiek. Politie moet op eieren lopen wat het niet makkelijker maakt. En dus duurder.
Thee is niet zo duur in groot verpakking bij de Lidl
Thee is niet zo duur in groot verpakking bij de Lidl
Less is bore
Dat is een mooi positief mensbeeld, maar ik geloof er niet in. De mens is evolutionair gezien sterk gericht op het bevoordelen van de eigen groep en het wantrouwen van andere groepen. Het idee dat ieder mens gelijk is is een relatief recente ontwikkeling. Of beter gezegd: de brede acceptatie van dat idee is een relatief recente ontwikkeling.wasbeer2006 schreef: ↑18 mar 2024 19:40 Ik denk dat in de basis niemand (enkele uitgezonderd) racistisch is.
Maar die evolutionaire patronen zijn niet uitgewist in een paar eeuwen of met een lesje Humanisme. Gelukkig zijn we er inmiddels wel behoorlijk door gevormd, maar dat andere is nog steeds aanwezig en kan zomaar getriggerd worden. Daarom werkt het aanwijzen van een zondebok ook zo goed.
Het is verleidelijk te denken dat we vooral terecht getriggerd worden door objectieve waarnemingen, maar dat is onzin. We laten ons heel makkelijk wijs maken dat het aan 'hen' ligt, terwijl de oorzaak heel goed elders kan liggen.
-
- Forum-lid HC
Dat ben ik ook wel met je eens. Zeker de onderste alinea kan je bijna overal overheen leggen. Bij het kopen van een fiets gebeurt dat al, en daar is het ook niet zo erg natuurlijk
Ik bedoel het ook meer dat er niet perse altijd iets kwaads/extreems in hoeft te zitten.
Ik bedoel het ook meer dat er niet perse altijd iets kwaads/extreems in hoeft te zitten.
Het is ook arbitrair.klaastuin schreef: ↑19 mar 2024 21:51
............De mens is evolutionair gezien sterk gericht op het bevoordelen van de eigen groep en het wantrouwen van andere groepen. Het idee dat ieder mens gelijk is is een relatief recente ontwikkeling. Of beter gezegd: de brede acceptatie van dat idee is een relatief recente ontwikkeling.
.................
De grens waar bevoordelen stopt is niet gebaseerd op feitelijkheden. Ik - Mijn Kind - Mijn Gezin - Mijn Familie - Mijn Gemeenschap - Mijn landgenoten - Mijn geloofsgenoten etc..... Daartussen wordt ergens een lijntje getrokken en dan volgt er een heleboel rationaliseren van buikgevoelens; waarbij alles links van dat lijntje als normaal wordt beschouwd en alles rechts ervan crimineel.
De brede acceptatie? Typisch Westerse bedenking vanuit een verloren tijdperk dat het Westen de wereld was. Kijk eens over de haag.
Gelijk? Ik ben nog nooit twee gelijke mensen tegengekomen.
Gelijkwaardig? Objectiveer dat eens tussen individuen. Het helt altijd één of andere kant op.
Een gelijke behandeling door een overheid voor iedereen binnen een gesloten gemeenschap, daar kan ik me wel in vinden.
Ik beperk me maar even tot dit deel, omdat de rest niet echt over de NL politiek gaat. Het is me niet helemaal duidelijk wat ik me voor moet stellen bij een gesloten gemeenschap (Noord Korea?), maar we zijn het iig eens over de gelijke behandeling door een overheid. Het lijkt me dan dat we daar zuinig op moeten zijn en niet moeten staan te juichen bij voorstellen die die gelijke behandeling onder druk zetten. Maar telkens als dat ter sprake komt steek je een relativerende preek af. Ik kan dat niet goed plaatsen.
Dijkgraaf en van Zwol benoemd als informateurs voor het te vormen kabinet. Verrassend dat deze politieke zwaargewichten deze klus gaan doen, na eerder al Plasterk en Putters. Misschien een eye-opener voor degenen die tot nu toe niet veel verder komen dan het pvv-bashen. Deze heren zullen een dergelijke klus niet gaan doen als geen sprake is van rechtstatelijkheid.
Hebben de regelmatige reageerders in dit topic gisteren het formatie debat gevolgd? Verbazingwekkend dat de partijen aan de oppositie zijde amper de moeite doen om het tij te keren.
ipsos heeft gisteren ook weer een peiling gepubliceerd.
https://www.ipsos.com/nl-nl/peiling-eur ... s-verwacht
Hebben de regelmatige reageerders in dit topic gisteren het formatie debat gevolgd? Verbazingwekkend dat de partijen aan de oppositie zijde amper de moeite doen om het tij te keren.
ipsos heeft gisteren ook weer een peiling gepubliceerd.
https://www.ipsos.com/nl-nl/peiling-eur ... s-verwacht
- daniel1975
- Forum-lid HC
D66 spande echt de kroon: als D66 leden mee willen doen aan dit kabinet wordt hun het lidmaatschap ontnomen. BIZAR!!
Less is bore
Als je zo graag op pluche wilt zitten dat je al je ideeën de deur uit doet, ben je nergens geloofwaardig. En dat geldt voor links/rechts/midden/woke.daniel1975 schreef: ↑21 mar 2024 11:21 D66 spande echt de kroon: als D66 leden mee willen doen aan dit kabinet wordt hun het lidmaatschap ontnomen. BIZAR!!
Niet zijken maar reiden !
Als je als linkse rakker in een extreemrechts, anti-milieukabinet gaat zitten, ben je niet goed bij je hoofd en kun je behalve verbannen worden uit de partij ook beter uit de politiek in zijn geheel verdwijnen en ergens op een sociale werkplaats gaan werken.
En dat geldt precies hetzelfde voor rechtse politici in een extreemlinks kabinet.
En dat geldt precies hetzelfde voor rechtse politici in een extreemlinks kabinet.
Laatst gewijzigd door Ernie C. op 21 mar 2024 11:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Campagnolo Ultra Dork
En de rechtstatelijkheid van een nieuw kabinet, moet gaan blijken uit de resultaten van de onderhandelingen. Wellicht hebben die zwaargewichten goede hoop dat Wilders nog meer extreemrechtse keutels intrekt.
Campagnolo Ultra Dork
Is toch vrij normaal? Je wordt gekozen als persoon, en die hoedanigheid vrij om te acteren. Maar als je de partijlijn weigert te volgen, kan je lidmaatschap van de partij wel worden ontnomen.daniel1975 schreef: ↑21 mar 2024 11:21 D66 spande echt de kroon: als D66 leden mee willen doen aan dit kabinet wordt hun het lidmaatschap ontnomen. BIZAR!!
En gebruikelijk is (was) dan om je zetel terug te geven aan de partij, maar dat hoeft niet omdat je als persoon bent gekozen. (ziedaar het probleem van de versnippering in de tweede kamer).
Weightweenie in de dop ter compensatie van gebrek aan talent