SRAM Force etap gaat niet naar het grootste tandwiel achter
Goedemiddag,
Ik heb een SRAM Force etap groep van de eerste generatie die altijd naar behoren heeft gefunctioneerd op mijn racefiets.
Helaas is door een valpartij het frame niet meer bruikbaar en heb ik de groep overgezet op een gravelbike (je wordt wat ouder en dan is rechterop zitten best fijn ) Het frame van de gravelbike heeft achter een breedte van 142 mm en middels een adapterkit heb ik mijn Hope Pro 4 naven omgebouwd naar die breedte, die waren eerst op racefiets-breedte.
De gravelbike werd geleverd met een SRAM Apex 1 x 11 groep en dat schakelde zonder problemen, maar de keuze tussen etap en mechanisch was voor mij vrij simpel. Nu loop ik echter tegen het probleem aan dat de achterderailleur niet naar het grootste tandwiel wil schakelen, volgens de AXS app en mijn Garmin staat hij op het grootste tandwiel achter maar dat is dus niet het geval. Finetunen met micro adjustment helpt helaas ook niet, de derailleur komt niet bij het grootste tandwiel.
Het wiel gaat zonder problemen in het frame dus de adapters zijn goed. De cassette zit zonder spacer op de XDR body (dat heeft hij altijd gezeten) en er hoort ook geen spacer tussen, maar het lijkt net alsof de cassette een paar mm te ver naar binnen zit. De gravelbike is een Serious Gravix Comp Disc (ja ja, alleen het allerbeste is goed genoeg voor mij ) waar dus eerst een 11 speed groep op zat en nu een 12 speed, maar ik ben geneigd te denken dat dat het niet probleem niet is want 142 mm is 142 mm toch?
Alle componenten zijn voorzien van de nieuwste firmware en alles doet wat het moet doen, behalve dan dat de achterderailleur er 1 kransje naar buiten naast lijkt te zitten. Het lijkt mij dus meer iets te zijn met de maatvoering dan een probleem met de groep. Het derailleurpad is recht, ik had nog een laser liggen van de verbouwing en heb het daarmee gecontroleerd.
Heeft iemand een idee wat er aan de hand zou kunnen zijn?
Ik heb een SRAM Force etap groep van de eerste generatie die altijd naar behoren heeft gefunctioneerd op mijn racefiets.
Helaas is door een valpartij het frame niet meer bruikbaar en heb ik de groep overgezet op een gravelbike (je wordt wat ouder en dan is rechterop zitten best fijn ) Het frame van de gravelbike heeft achter een breedte van 142 mm en middels een adapterkit heb ik mijn Hope Pro 4 naven omgebouwd naar die breedte, die waren eerst op racefiets-breedte.
De gravelbike werd geleverd met een SRAM Apex 1 x 11 groep en dat schakelde zonder problemen, maar de keuze tussen etap en mechanisch was voor mij vrij simpel. Nu loop ik echter tegen het probleem aan dat de achterderailleur niet naar het grootste tandwiel wil schakelen, volgens de AXS app en mijn Garmin staat hij op het grootste tandwiel achter maar dat is dus niet het geval. Finetunen met micro adjustment helpt helaas ook niet, de derailleur komt niet bij het grootste tandwiel.
Het wiel gaat zonder problemen in het frame dus de adapters zijn goed. De cassette zit zonder spacer op de XDR body (dat heeft hij altijd gezeten) en er hoort ook geen spacer tussen, maar het lijkt net alsof de cassette een paar mm te ver naar binnen zit. De gravelbike is een Serious Gravix Comp Disc (ja ja, alleen het allerbeste is goed genoeg voor mij ) waar dus eerst een 11 speed groep op zat en nu een 12 speed, maar ik ben geneigd te denken dat dat het niet probleem niet is want 142 mm is 142 mm toch?
Alle componenten zijn voorzien van de nieuwste firmware en alles doet wat het moet doen, behalve dan dat de achterderailleur er 1 kransje naar buiten naast lijkt te zitten. Het lijkt mij dus meer iets te zijn met de maatvoering dan een probleem met de groep. Het derailleurpad is recht, ik had nog een laser liggen van de verbouwing en heb het daarmee gecontroleerd.
Heeft iemand een idee wat er aan de hand zou kunnen zijn?
En toch verdenk ik het pat.
Wat ik vergeten was aan te geven: beide limietschroeven zijn helemaal uitgedraaid (lees: belemmeren op geen enkele wijze grenzen van de derailleur)
@havana: het pat is kaarsrecht, zowel in de horizontale als verticale richting. Dit is met een laser gecontroleerd terwijl de fiets 100% verticaal stond.
@havana: het pat is kaarsrecht, zowel in de horizontale als verticale richting. Dit is met een laser gecontroleerd terwijl de fiets 100% verticaal stond.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13740
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ik denk dat je systeem in de app nog op dubbel voorblad staat. dan schakelt ie niet groot/groot of klein/klein
Daar liep ik inderdaad al tegenaan, maar is inmiddels opgelost. Het betreft trouwens wel een 2 x 12 setup en ik kan klein voor/ groot achter schakelen, maar zoals gezegd geven de app en de Garmin tandwiel 12 aan terwijl hij in werkelijkheid op tandwiel 11 staat.wasbeer2006 schreef: ↑22 mar 2024 15:35 Ik denk dat je systeem in de app nog op dubbel voorblad staat. dan schakelt ie niet groot/groot of klein/klein
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13740
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Maar je kan wel 11 keer terug schakelen of blijft ie hangen op 2?
Anders zou ik hem helemaal afschakelen en dan opnieuw paren
Anders zou ik hem helemaal afschakelen en dan opnieuw paren
Goedemorgen,wasbeer2006 schreef: ↑22 mar 2024 16:22 Maar je kan wel 11 keer terug schakelen of blijft ie hangen op 2?
Anders zou ik hem helemaal afschakelen en dan opnieuw paren
Dat heb ik zaterdag gedaan, maar helaas....hij komt niet tot het grootste tandwiel achter. Ik laat nu eerst het kleine slagje uit het achterwiel halen en dan het derailleurpad controleren.
Inmiddels heb ik via de site van Sram ook de specificaties gevonden waaraan je frame moet voldoen, dus ook dat ga ik nameten.
Zo blijf je lekker bezig
Dit probleem zie je bij shimano soms ook als de afstand tussen bovenste derailleur wieltje en het grootste kransje te groot is. Of dat bij Sram ook zo is weet ik niet, maar dit is in elk geval makkelijk te checken.
-
- Forum-lid
- Berichten: 499
- Lid geworden op: 29 apr 2019 14:00
Komt bij Sram ook erg nauw, zit dan ook een speciaal tooltje bij om de precieze afstand in te stellen.