Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

SRAM Force etap gaat niet naar het grootste tandwiel achter

tjerk1121
Forum-lid
Berichten: 439
Lid geworden op: 15 okt 2010 15:45

tjerk1121 22 mar 2024 12:46

Goedemiddag,

Ik heb een SRAM Force etap groep van de eerste generatie die altijd naar behoren heeft gefunctioneerd op mijn racefiets.

Helaas is door een valpartij het frame niet meer bruikbaar en heb ik de groep overgezet op een gravelbike (je wordt wat ouder en dan is rechterop zitten best fijn ;)) Het frame van de gravelbike heeft achter een breedte van 142 mm en middels een adapterkit heb ik mijn Hope Pro 4 naven omgebouwd naar die breedte, die waren eerst op racefiets-breedte.

De gravelbike werd geleverd met een SRAM Apex 1 x 11 groep en dat schakelde zonder problemen, maar de keuze tussen etap en mechanisch was voor mij vrij simpel. Nu loop ik echter tegen het probleem aan dat de achterderailleur niet naar het grootste tandwiel wil schakelen, volgens de AXS app en mijn Garmin staat hij op het grootste tandwiel achter maar dat is dus niet het geval. Finetunen met micro adjustment helpt helaas ook niet, de derailleur komt niet bij het grootste tandwiel.

Het wiel gaat zonder problemen in het frame dus de adapters zijn goed. De cassette zit zonder spacer op de XDR body (dat heeft hij altijd gezeten) en er hoort ook geen spacer tussen, maar het lijkt net alsof de cassette een paar mm te ver naar binnen zit. De gravelbike is een Serious Gravix Comp Disc (ja ja, alleen het allerbeste is goed genoeg voor mij :lol: ) waar dus eerst een 11 speed groep op zat en nu een 12 speed, maar ik ben geneigd te denken dat dat het niet probleem niet is want 142 mm is 142 mm toch?

Alle componenten zijn voorzien van de nieuwste firmware en alles doet wat het moet doen, behalve dan dat de achterderailleur er 1 kransje naar buiten naast lijkt te zitten. Het lijkt mij dus meer iets te zijn met de maatvoering dan een probleem met de groep. Het derailleurpad is recht, ik had nog een laser liggen van de verbouwing en heb het daarmee gecontroleerd.

Heeft iemand een idee wat er aan de hand zou kunnen zijn?

abdr
Forum-lid
Berichten: 639
Lid geworden op: 09 mar 2019 14:16

abdr 22 mar 2024 15:03

Limietschroef "L"?

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 28011
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 22 mar 2024 15:06

En toch verdenk ik het pat.

tjerk1121
Forum-lid
Berichten: 439
Lid geworden op: 15 okt 2010 15:45

tjerk1121 22 mar 2024 15:25

Wat ik vergeten was aan te geven: beide limietschroeven zijn helemaal uitgedraaid (lees: belemmeren op geen enkele wijze grenzen van de derailleur)

@havana: het pat is kaarsrecht, zowel in de horizontale als verticale richting. Dit is met een laser gecontroleerd terwijl de fiets 100% verticaal stond.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13743
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 22 mar 2024 15:35

Ik denk dat je systeem in de app nog op dubbel voorblad staat. dan schakelt ie niet groot/groot of klein/klein

Gebruikersavatar
dickw
Forum-lid
Berichten: 819
Lid geworden op: 18 mar 2010 13:48

Gebruikersavatar dickw 22 mar 2024 15:38

Kan het zijn dat het motortje het op het laatste kransje het gewoon niet doet?
Dus voel even wat de motor doet bij max-1 naar max.

tjerk1121
Forum-lid
Berichten: 439
Lid geworden op: 15 okt 2010 15:45

tjerk1121 22 mar 2024 16:00

wasbeer2006 schreef: 22 mar 2024 15:35 Ik denk dat je systeem in de app nog op dubbel voorblad staat. dan schakelt ie niet groot/groot of klein/klein
Daar liep ik inderdaad al tegenaan, maar is inmiddels opgelost. Het betreft trouwens wel een 2 x 12 setup en ik kan klein voor/ groot achter schakelen, maar zoals gezegd geven de app en de Garmin tandwiel 12 aan terwijl hij in werkelijkheid op tandwiel 11 staat.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13743
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 22 mar 2024 16:22

Maar je kan wel 11 keer terug schakelen of blijft ie hangen op 2?

Anders zou ik hem helemaal afschakelen en dan opnieuw paren

tjerk1121
Forum-lid
Berichten: 439
Lid geworden op: 15 okt 2010 15:45

tjerk1121 25 mar 2024 07:56

wasbeer2006 schreef: 22 mar 2024 16:22 Maar je kan wel 11 keer terug schakelen of blijft ie hangen op 2?

Anders zou ik hem helemaal afschakelen en dan opnieuw paren
Goedemorgen,

Dat heb ik zaterdag gedaan, maar helaas....hij komt niet tot het grootste tandwiel achter. Ik laat nu eerst het kleine slagje uit het achterwiel halen en dan het derailleurpad controleren.

Inmiddels heb ik via de site van Sram ook de specificaties gevonden waaraan je frame moet voldoen, dus ook dat ga ik nameten.

Zo blijf je lekker bezig :D

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4336
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 25 mar 2024 08:42

Dit probleem zie je bij shimano soms ook als de afstand tussen bovenste derailleur wieltje en het grootste kransje te groot is. Of dat bij Sram ook zo is weet ik niet, maar dit is in elk geval makkelijk te checken.

scottpch64
Forum-lid
Berichten: 499
Lid geworden op: 29 apr 2019 14:00

scottpch64 25 mar 2024 11:47

Hanz Bé schreef: 25 mar 2024 08:42 Dit probleem zie je bij shimano soms ook als de afstand tussen bovenste derailleur wieltje en het grootste kransje te groot is. Of dat bij Sram ook zo is weet ik niet, maar dit is in elk geval makkelijk te checken.
Komt bij Sram ook erg nauw, zit dan ook een speciaal tooltje bij om de precieze afstand in te stellen.

amokachi
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 23 jun 2017 12:15

amokachi 06 apr 2024 17:00

Ik heb hetzelfde probleem maar bij het kleinste blad, blijft op 11 staan en pinkt rood bij het induwen van shifter. Ook spel genoeg op de eindschroef.

Plaats reactie