Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Advies gravelbanden

DeHandelaar
Forum-lid
Berichten: 35
Lid geworden op: 26 jan 2013 12:13

DeHandelaar 19 mar 2024 11:46

Ik reed vorig jaar de Yuzu Houffa. Ik vond zeker drie afdalingen behoorlijk pittig op de Gravelbike. Twee afdalingen zijn steil en er liggen losse stenen op. Ik was blij dat ik niet aan het racen was en reed ze op heelhouden naar beneden. De derde was een lange natte afdaling over modder en gras. Daar gleed ik meer dan ik reed en viel twee keer.
Ik reed op schwalbe G-one met weinig profiel.
Wat een goede bandenkeuze is, hangt volgens mij af van:
- Je skills. Ik reed met twee ervaren crossers, die hadden veel minder moeite met de gladde afdaling. Die klikken een voetje uit en rijden zonder te remmen naar beneden.
- Of het nat of droog ligt. Dat weet je pas op het laatst.
- Je ambitie. Als je voorin wil rijden zou ik voor snel rubber kiezen en niet voor die 3 afdalingen mijn keuze laten bepalen.

Ga sowieso voor tubeless (anders garandeer ik je stootlekken). En kies idd voor breed, minstens 40 mm.

Remy82
Forum-lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 26 aug 2015 21:46

Remy82 19 mar 2024 12:52

Dank voor alle reacties, als ik het zo lees gaan er voor de houffa zeker bredere banden met meer profiel om. Nu ik er zo over nadenk is er nog een tussenoplossing. Ik laat de terreno dry zitten t/m de gravel 150 en monteer daarna de andere banden voor de houffa, nu bekijken welke het gaan worden.

Vwb de ambities, ik heb niet de illusie dat ik vooraan mee ga doen, maar wil wel het beste mogelijke resultaat voor mijzelf halen, echter is heel finishen belangrijker dan een plekje extra naar voren.

Tubeless rijd ik nu al dus dat blijft zo.

DeHandelaar
Forum-lid
Berichten: 35
Lid geworden op: 26 jan 2013 12:13

DeHandelaar 19 mar 2024 14:12

Nabrander: Als het droog ligt, heb je in de Ardennen geen extra profiel nodig.

pino
Forum-lid HC
Berichten: 4303
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 19 mar 2024 16:38

DeHandelaar schreef: 19 mar 2024 14:12 Nabrander: Als het droog ligt, heb je in de Ardennen geen extra profiel nodig.
maar voor droog heb je 10 dagen mooi weer nodig, zeldzaam
Niet zijken maar reiden !

Gebruikersavatar
Se7en
Forum-lid
Berichten: 926
Lid geworden op: 10 jun 2020 20:19
Locatie: Kop van Drenthe

Gebruikersavatar Se7en 19 mar 2024 18:21

We hebben vorig jaar 6 weken geen neerslag gehad. De Drenthe200 was pittig op de zandstroken.
Cannondale CAAD10 | 2015
Scott Addict 30 | 2023
Orbea Terra H30 | 2021

DeHandelaar
Forum-lid
Berichten: 35
Lid geworden op: 26 jan 2013 12:13

DeHandelaar 20 mar 2024 08:14

pino schreef: 19 mar 2024 16:38
DeHandelaar schreef: 19 mar 2024 14:12 Nabrander: Als het droog ligt, heb je in de Ardennen geen extra profiel nodig.
maar voor droog heb je 10 dagen mooi weer nodig, zeldzaam
:D In de zomer kan het er echt droog zijn, hoor.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13732
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 20 mar 2024 09:16

En droog betekend nog niet dat je zonder profiel sneller bent.
Vaak juist in tegendeel. In de praktijd heeft een redelijk profiel zelden nadelen ongeacht de weersomstandigheden.

Remy82
Forum-lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 26 aug 2015 21:46

Remy82 22 mar 2024 17:01

Nogmaals dank voor de adviezen.

Ik heb nu voor mijzelf 2 opties voor ogen.

Optie 1: schwalbe G-one R 45mm monteren en daar beide races op rijden.

Optie 2: Gravel150 rijden op de Terreno Dry's die ik nu heb en voor Houffalize naar Pirelli Cinturato M 45mm of G-one ultrabites 45mm

Optie 2,5 zou zijn Terreno Dry's en later vervangen voor G-one R's

Ik ga er nog even over nadenken, heb nog wel even om te beslissen.

JazzHands
Forum-lid
Berichten: 333
Lid geworden op: 05 jul 2018 10:46

JazzHands 23 mar 2024 12:06

Niki Terpstra raadt in zijn podcast SpeedOnWheels zonder twijfel een 45mm Schwalbe G-One RS aan als allround gravelband. Nikki zal denk ik een surplus aan vermogen hebben om zelfs nog een rupsband rond te trappen, ik niet zo. Blijf daarom toch twijfelen over de breedte. Rolweerstand blijft zo’n psychisch dingetje. Inmiddels heb ik wel het gevoel dat wat je (eventueel) verliest aan snelheid op goed terrein, je zeker met dergelijke bredere band meer dan compenseert op moeilijkere ondergronden.

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3589
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 23 mar 2024 12:16

Ik ben een van de believers dat er weinig tot geen verschil is in rolweerstand naargelang de breedte van een slick op asfalt - en zelfs eerder ten voordele van de bredere band. Je vindt dat ook (beperkt) terug in de CRR testen van Bicyclerollingresistance.com - de 28mm versie van een bepaalde band komt er meestal sneller uit dan de 25mm.
Afbeelding

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13732
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 23 mar 2024 17:25

Het zijn zoveel variabelen die ook weer in elkaar overlopen dat het onmogelijk voor ons te bepalen is.

Het frisser blijven door meer comfort is echt wel een belangrijke die eigenlijk niet te meten is.
Als je op een bepaalde pad/weg kan blijven zitten door het comfort ipv steeds uit je zadel moeten, kan dat best veel schelen.

klaastuin
Forum-lid
Berichten: 661
Lid geworden op: 27 mar 2014 14:32

klaastuin 23 mar 2024 18:29

Dat breed langzamer is zit tussen de oren. Ja, als je 32mm gaat vergelijken met 45mm op een parcours dat grotendeels uit asfalt bestaat dan is de 32mm sneller. Maar als het om 40 vs 45mm gaat dan is er qua rolweerstand geen verschil, maar heeft de 45mm voordelen qua comfort (wat uiteindelijk snelheid is) en grip. Dylan Johnson rijdt zn races, net als Terpstra's aanbeveling, bijna altijd met dikke banden. In zijn geval 47mm Pathfinders.

Plaats reactie