Advies gravelbanden
-
- Forum-lid
- Berichten: 35
- Lid geworden op: 26 jan 2013 12:13
Ik reed vorig jaar de Yuzu Houffa. Ik vond zeker drie afdalingen behoorlijk pittig op de Gravelbike. Twee afdalingen zijn steil en er liggen losse stenen op. Ik was blij dat ik niet aan het racen was en reed ze op heelhouden naar beneden. De derde was een lange natte afdaling over modder en gras. Daar gleed ik meer dan ik reed en viel twee keer.
Ik reed op schwalbe G-one met weinig profiel.
Wat een goede bandenkeuze is, hangt volgens mij af van:
- Je skills. Ik reed met twee ervaren crossers, die hadden veel minder moeite met de gladde afdaling. Die klikken een voetje uit en rijden zonder te remmen naar beneden.
- Of het nat of droog ligt. Dat weet je pas op het laatst.
- Je ambitie. Als je voorin wil rijden zou ik voor snel rubber kiezen en niet voor die 3 afdalingen mijn keuze laten bepalen.
Ga sowieso voor tubeless (anders garandeer ik je stootlekken). En kies idd voor breed, minstens 40 mm.
Ik reed op schwalbe G-one met weinig profiel.
Wat een goede bandenkeuze is, hangt volgens mij af van:
- Je skills. Ik reed met twee ervaren crossers, die hadden veel minder moeite met de gladde afdaling. Die klikken een voetje uit en rijden zonder te remmen naar beneden.
- Of het nat of droog ligt. Dat weet je pas op het laatst.
- Je ambitie. Als je voorin wil rijden zou ik voor snel rubber kiezen en niet voor die 3 afdalingen mijn keuze laten bepalen.
Ga sowieso voor tubeless (anders garandeer ik je stootlekken). En kies idd voor breed, minstens 40 mm.
Dank voor alle reacties, als ik het zo lees gaan er voor de houffa zeker bredere banden met meer profiel om. Nu ik er zo over nadenk is er nog een tussenoplossing. Ik laat de terreno dry zitten t/m de gravel 150 en monteer daarna de andere banden voor de houffa, nu bekijken welke het gaan worden.
Vwb de ambities, ik heb niet de illusie dat ik vooraan mee ga doen, maar wil wel het beste mogelijke resultaat voor mijzelf halen, echter is heel finishen belangrijker dan een plekje extra naar voren.
Tubeless rijd ik nu al dus dat blijft zo.
Vwb de ambities, ik heb niet de illusie dat ik vooraan mee ga doen, maar wil wel het beste mogelijke resultaat voor mijzelf halen, echter is heel finishen belangrijker dan een plekje extra naar voren.
Tubeless rijd ik nu al dus dat blijft zo.
-
- Forum-lid
- Berichten: 35
- Lid geworden op: 26 jan 2013 12:13
Nabrander: Als het droog ligt, heb je in de Ardennen geen extra profiel nodig.
maar voor droog heb je 10 dagen mooi weer nodig, zeldzaamDeHandelaar schreef: ↑19 mar 2024 14:12 Nabrander: Als het droog ligt, heb je in de Ardennen geen extra profiel nodig.
Niet zijken maar reiden !
-
- Forum-lid
- Berichten: 35
- Lid geworden op: 26 jan 2013 12:13
In de zomer kan het er echt droog zijn, hoor.pino schreef: ↑19 mar 2024 16:38maar voor droog heb je 10 dagen mooi weer nodig, zeldzaamDeHandelaar schreef: ↑19 mar 2024 14:12 Nabrander: Als het droog ligt, heb je in de Ardennen geen extra profiel nodig.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13732
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
En droog betekend nog niet dat je zonder profiel sneller bent.
Vaak juist in tegendeel. In de praktijd heeft een redelijk profiel zelden nadelen ongeacht de weersomstandigheden.
Vaak juist in tegendeel. In de praktijd heeft een redelijk profiel zelden nadelen ongeacht de weersomstandigheden.
Nogmaals dank voor de adviezen.
Ik heb nu voor mijzelf 2 opties voor ogen.
Optie 1: schwalbe G-one R 45mm monteren en daar beide races op rijden.
Optie 2: Gravel150 rijden op de Terreno Dry's die ik nu heb en voor Houffalize naar Pirelli Cinturato M 45mm of G-one ultrabites 45mm
Optie 2,5 zou zijn Terreno Dry's en later vervangen voor G-one R's
Ik ga er nog even over nadenken, heb nog wel even om te beslissen.
Ik heb nu voor mijzelf 2 opties voor ogen.
Optie 1: schwalbe G-one R 45mm monteren en daar beide races op rijden.
Optie 2: Gravel150 rijden op de Terreno Dry's die ik nu heb en voor Houffalize naar Pirelli Cinturato M 45mm of G-one ultrabites 45mm
Optie 2,5 zou zijn Terreno Dry's en later vervangen voor G-one R's
Ik ga er nog even over nadenken, heb nog wel even om te beslissen.
Niki Terpstra raadt in zijn podcast SpeedOnWheels zonder twijfel een 45mm Schwalbe G-One RS aan als allround gravelband. Nikki zal denk ik een surplus aan vermogen hebben om zelfs nog een rupsband rond te trappen, ik niet zo. Blijf daarom toch twijfelen over de breedte. Rolweerstand blijft zo’n psychisch dingetje. Inmiddels heb ik wel het gevoel dat wat je (eventueel) verliest aan snelheid op goed terrein, je zeker met dergelijke bredere band meer dan compenseert op moeilijkere ondergronden.
Ik ben een van de believers dat er weinig tot geen verschil is in rolweerstand naargelang de breedte van een slick op asfalt - en zelfs eerder ten voordele van de bredere band. Je vindt dat ook (beperkt) terug in de CRR testen van Bicyclerollingresistance.com - de 28mm versie van een bepaalde band komt er meestal sneller uit dan de 25mm.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13732
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Het zijn zoveel variabelen die ook weer in elkaar overlopen dat het onmogelijk voor ons te bepalen is.
Het frisser blijven door meer comfort is echt wel een belangrijke die eigenlijk niet te meten is.
Als je op een bepaalde pad/weg kan blijven zitten door het comfort ipv steeds uit je zadel moeten, kan dat best veel schelen.
Het frisser blijven door meer comfort is echt wel een belangrijke die eigenlijk niet te meten is.
Als je op een bepaalde pad/weg kan blijven zitten door het comfort ipv steeds uit je zadel moeten, kan dat best veel schelen.
Dat breed langzamer is zit tussen de oren. Ja, als je 32mm gaat vergelijken met 45mm op een parcours dat grotendeels uit asfalt bestaat dan is de 32mm sneller. Maar als het om 40 vs 45mm gaat dan is er qua rolweerstand geen verschil, maar heeft de 45mm voordelen qua comfort (wat uiteindelijk snelheid is) en grip. Dylan Johnson rijdt zn races, net als Terpstra's aanbeveling, bijna altijd met dikke banden. In zijn geval 47mm Pathfinders.