Mijn fiets heeft een naafdynamo en Herrmans lichten. (Voor: https://herrmans.eu/products/front-ligh ... r8-dynamo/, Dynamo, Achter:
https://herrmans.eu/products/rear-light ... ni-dynamo/).
Sinds 2 dagen doet het achterlicht het niet meer. Ik heb het wiel eruit gehaald en het licht van het spatbord geschroefd, om te merken dat het eigenlijk gewoon terug werkte Ik dacht misschien een slecht contact dat ik per ongeluk had hersteld.
Onderweg zag ik het weer zienderogen dimmen, tot het weer helemaal uit ging.
Er moet ergens een batterij aanwezig zijn want het licht blijft normaal even branden bij stilstand. Misschien is er daar een probleem mee?
Het licht zelf lijkt onmogelijk open te maken zijn, dus ik weet niet goed waar zoeken.
Ik snap niet wat er aan de hand is, iemand een idee?
raar achterlicht probleem
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5540
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Die achterlichtjes die blijven branden hebben geen batterij maar een of meerdere condensators. Niet aan lopen prutsen. Die achterlichtjes met nabrandfunctie heb je al voor een paar euro.
Maar als het langzaam dimt dan is waarschijnlijk je stroomkring gebroken. En zie je de laatste restjes energie uit de condensator gebruikt worden. Het kan dus ook zijn dat je wel degelijk ergens een slecht contact hebt.
Maar als het langzaam dimt dan is waarschijnlijk je stroomkring gebroken. En zie je de laatste restjes energie uit de condensator gebruikt worden. Het kan dus ook zijn dat je wel degelijk ergens een slecht contact hebt.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Veelal is het een slecht contact.
Contactpunten zijn;
- dynamo naar kabel; geen probleem want je voorlicht werkt
- dynamo-kabel naar voorlicht; geen probleem want voorlicht werkt.
- voorlicht-kabel naar achter: mogelijk probleem; omdat voorlicht op je vork vast zit en de kabel vast op je kabel en de vork constant draait is er voortdurend een kleine veranderlijke kracht op die aansluiting. Samen met wat oxidatie is dat dikwijls de plaats van een slecht contact.
- de kabel naar achter is lang; nergens een beschadiging?
- contacten aan je achter kunnen wel een lostrekken of licht oxideren met een slecht contact tot gevolg.
En soms wordt het frame als geleider gebruikt. Dat veroorzaakt soms ook slecht contacten. En zelfs als je toch 2 kabels naar je achterlicht hebt kan er door het frame een soort kortsluiting ontstaan omdat de lichten soms geaard (gewild of ongewild) zijn aan het frame.
Genoeg om na te kijken...
En begin niet aan het licht te prutsen, tenzij je interesse hebt in wat knullige efficiënte electronica schakelingen.
Vocht kan ook nog een ding zijn..
Contactpunten zijn;
- dynamo naar kabel; geen probleem want je voorlicht werkt
- dynamo-kabel naar voorlicht; geen probleem want voorlicht werkt.
- voorlicht-kabel naar achter: mogelijk probleem; omdat voorlicht op je vork vast zit en de kabel vast op je kabel en de vork constant draait is er voortdurend een kleine veranderlijke kracht op die aansluiting. Samen met wat oxidatie is dat dikwijls de plaats van een slecht contact.
- de kabel naar achter is lang; nergens een beschadiging?
- contacten aan je achter kunnen wel een lostrekken of licht oxideren met een slecht contact tot gevolg.
En soms wordt het frame als geleider gebruikt. Dat veroorzaakt soms ook slecht contacten. En zelfs als je toch 2 kabels naar je achterlicht hebt kan er door het frame een soort kortsluiting ontstaan omdat de lichten soms geaard (gewild of ongewild) zijn aan het frame.
Genoeg om na te kijken...
En begin niet aan het licht te prutsen, tenzij je interesse hebt in wat knullige efficiënte electronica schakelingen.
Vocht kan ook nog een ding zijn..