Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!
-
JorgV
- Forum-lid
- Berichten: 214
- Lid geworden op: 10 jul 2014 19:18
JorgV
25 mar 2024 16:23
fietsslak schreef: ↑23 mar 2024 13:13
Oprechte vraag: in 29.000km inc winter/regen, wat heb je moeten vervangen en wat is daarvan ‘normaal’ onderhoud/slijtage?
Ik ben weliswaar iets lichter (70kg) en trap geen deuk in pakje boter, maar praktijkervaring is altijd goed om te weten…
(SLR2 heeft trouwens 24spaken voor en achter)
De versie die ik heb SLR1 heeft in ieder geval voor 21 spaken. Achter zijn de lagers, de body, de as en later de complete naaf vervangen (toen was alles weer compleet rot, body wederom door). Daarnaast waren er meerder nippels compleet verrot. Dat zag je aan de buitenkant niet, het zijn interne nippels.
Sinds 2021/2022 rij ik in de winter uitsluitend op m'n strandfiets buiten. Sindsdien hebben de wielen niet of nauwelijks pekel meer gezien, eind september gaat m'n wegfiets naar zolder en pas begin februari komt 'ie weer tevoorschijn. Die 29k is wat ik tot nu toe op m'n TCR heb gereden in totaal, maar laat ik zeggen dat de set ongeveer 20k km heeft gedraaid toen de complete body vervangen werd. Inmiddels heb ik ook al een tijdje een andere set wielen ernaast, maar die gebruik ik praktisch alleen bij mooi weer.
Ik trap wel redelijke vermogens, maar vooral door staande starts sloop je/ik de body behoorlijk snel denk ik.
-
leon1
- Forum-lid
- Berichten: 3334
- Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25
leon1
25 mar 2024 19:53
De Cadex spullen zijn terecht. Meteen opgehaald natuurlijk. Binnen = binnen. Ik wist al dat het zo ging lopen....fiets maar opbouwen met andere onderdelen zodat deze klaar is voor komend weekeinde. En dan komen natuurlijk de ontbrekende onderdelen alsnog onverwacht snel binnen....
Nu ga ik in ieder geval niets meer aanpassen voor komend weekeinde. Geen tijd meer voor. Ook omdat ik nog iets moet oplossen nl:
Eerste rit met de TCR was snel klaar. Na 20km weer thuis. Er zit iets in de trapas of in de pedalen dat niet lekker loopt. Pedalen vervangen en ik zal de crank ook nog opnieuw monteren. Morgen weer proberen.
Helaas is de CADEX wielset die Giant Venlo in de aanbieding had verkocht. Ik belde ook maar net te laat vanmiddag... Anders was ik die donderdag of vrijdag gaan ophalen. De volle mep ga ik in ieder geval niet betalen. Dus nu maar eens rustig nadenken welke wielen ik leuk vind op de Giant. Of misschien blijven de Zipps er wel inzitten.
Ride bikes, not tanks!
-
Bobermo
- Forum-lid
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 28 jun 2016 12:57
Bobermo
25 mar 2024 21:02
Vandaag eerste rit op mijn nieuwe Defy Advanced Pro 2 (2023) gemaakt, wat een heerlijke fiets!
Nu is alleen bij het installeren van de bidonhouder de bout afgebroken.. Netjes een momentsleutel gebruikt maar helaas. Iemand ervaring met het halve stukje bout dat nog vastzit in het frame te verwijderen?
-
pino
- Forum-lid HC
- Berichten: 4307
- Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
- Locatie: Apendorp NL
pino
25 mar 2024 21:07
Geduld. Als de kop er af is. staat er geen spanning op en zou hij met wat geduld los moeten komen. Als hij stuk is omdat hij er scheef ingedraaid is, is het een k.twerk met een Dremel. Bidonhouderbus moet je dan toch ook vervangen.
Niet zijken maar reiden !
-
Bobermo
- Forum-lid
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 28 jun 2016 12:57
Bobermo
25 mar 2024 21:16
Geduld als in wachten tot die lostrilt?
-
pino
- Forum-lid HC
- Berichten: 4307
- Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
- Locatie: Apendorp NL
pino
25 mar 2024 21:47
Dan Noet je je fiets wel ondersteboven houden. Maar een klein kerfje erin tikken en met een schroevedraaier geduldig proberen los te draaien.
Niet zijken maar reiden !
-
leon1
- Forum-lid
- Berichten: 3334
- Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25
leon1
26 mar 2024 07:35
Eén foto nog om het af te leren
Knoop gehakt net en er komen DA-wielen C36 wielen in.
Ride bikes, not tanks!
-
chris80
- Forum-lid
- Berichten: 1281
- Lid geworden op: 27 jul 2006 23:49
chris80
26 mar 2024 09:02
Tis echt een mooie fiets geworden!
-
daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40118
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
daniel1975
26 mar 2024 09:52
Waarom niet gewoon die Zipps houden?
Less is bore
-
Kornuit
- Forum-lid HC
- Berichten: 5257
- Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53
Kornuit
26 mar 2024 09:53
Ja dat begrijp ik ook niet, dit staat goed!
Ik heb nu mijn SLR1 wielen voorzien van 28mm banden. Druk op 3.8 bar ongeveer en dat rijdt heerlijk comfortabel. Een stuk beter dan met de 25mm op 4 bar met 22.4 intern.
-
Koen Soon
- Forum-lid
- Berichten: 36
- Lid geworden op: 01 mar 2022 14:07
Koen Soon
26 mar 2024 10:00
leon1 schreef: ↑26 mar 2024 07:35
Eén foto nog om het af te leren
Screenshot 2024-03-26 073503.jpg
Knoop gehakt net en er komen DA-wielen C36 wielen in.
Mooie fiets hoor! Is dat een heel kleine maat frame of lijkt dat zo? Ziet er in ieder geval strak uit!
-
leon1
- Forum-lid
- Berichten: 3334
- Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25
leon1
26 mar 2024 10:11
Dit is een maatje S. Klein inderdaad. Maar deze frames zijn best lang dus voor mij werkt een S het beste. Een M zou beter passen qua lengte van de balhoofdbuis. Dan had ik waarschijnlijk geen spacers nodig gehad. Maar de reach is dan nog een keer een halve centimeter meer en dat is gewoon te veel voor mij. Deze S is al op de grens. Nu zit er tijdelijk een stuur op met 78mm reach maar er komt een stuur op met 72mm reach om de fiets weer iets korter te maken.
Waarom de DA-wielen? Iets lager omdat dit mijn fiets wordt waarmee ik in de bergen wil rijden. Dus het is enerzijds minder wind vangen en anderzijds nog iets lichter van gewicht. Op de DA wielen komen normale 28mm tube type banden met Tubolito's. Die combo is lichter dan tubeless. 7kg voor een rijklare fiets is nog steeds het doel. En daarbij, op de Zipps moeten dus eigenlijk 30mm banden. Nu zit er 28mm op. Niet dat ik mij daar echt zorgen om maak maar als deze 'op' zijn dan ga ik toch maar overstag met het advies dat nu is gegeven door Zipp.
De Zipps gaan trouwens naar mijn Look 765.
Ride bikes, not tanks!