Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Wielerseizoen 2024

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 02 apr 2024 12:32

daniel1975 schreef: 02 apr 2024 12:28
wasbeer2006 schreef: 02 apr 2024 12:20 Toch zou ik het mooi vinden als VDP nog een keer echt die MTB titel pakt. WK of OS...... maar ik denk het niet.
Al zie ik hem ook zomaar na 2 weken tour afstappen en het toch proberen
Ik acht het niet mogelijk zonder degelijke technische voorbereiding. Het zou te zot voor woorden zijn als je op de technische stukken geen berg met tijd verliest tov de fulltime mtb-ers. MTB is wel ander niveau mondiaal dan bijv veldrijden.
Dat denk ik ook en met materiaal is ie nog een beetje eigenwijs. Geen dropper, 2.25 erop.
Twede kan nog wel, maar zonder dropper niet meer.

Kijk ook op de weg naar het verschil. lidl trek rijd met 30 a 32mm gok ik als ik het zie en Vdp met 25, max 28 als ik het zo op beeld zo. Vooral vorige week in de sprint met Pedersen goed te zien.

Vicenza
Forum-lid

Vicenza 02 apr 2024 12:39

Qua profiel zou Pidcock misschien nog wel het beste in staat moeten zijn om alles te winnen, maar anderzijds komt hij ook praktisch overal net weer tekort

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 02 apr 2024 13:09

Als Nibali MSR kan winnen, kan Pogacar het ook. Dit jaar faalde zijn ploeg wel hopeloos om het hard te maken en dan zitten ze in de RVV met z'n vieren in het groepje dat over de laatste Paterberg komt, zonder iemand die het af zou kunnen maken.

Ergens hoop ik dat vd Poel pas piekt in LBL, waardoor hij een serieuze kandidaat wordt.
RVV was knap maar de typische, splijtende VDP-demarrage heb ik niet gezien. Van Aert was gewoon met hem mee geweest over de Koppenberg, met twee vingers in de neus.
Dat ze Philipsen achter de hand houden voor P-R, past ook wel in dat plaatje.
Campagnolo Ultra Dork

bartdr
Forum-lid

bartdr 02 apr 2024 13:17

Kijk, dat is nu het mooie en de reden waarom ik die monumenten aanhaal. De conclusie is vooral dat het ongelofelijk moeilijk is om dat als renner klaar te spelen, dat er wat geluk bij komt kijken en dat het gericht trainen richting ze alle 5 winnen zal vragen van eender welk type renner. En toch zijn er intussen al 3 namen genoemd vanuit deze generatie.

Ik heb dat (potentieel?) bandenbreedte verschil ook gezien en toen ook opgezocht of het aan het frame zou kunnen liggen. In een Madone en een Aeroad passen op papier alvast dezelfde banden. Vandaar mijn "potentieel": ik kan me niet inbeelden dat een profrenner bewust met smalle banden gaat rijden in zo'n koersen.

Vicenza
Forum-lid

Vicenza 02 apr 2024 13:24

Dat die splijtende demarrage miste klopt, maar kwam ook door de nattigheid waardoor gaan staan een garantie op wegslippen gaf.

fiedoo
Forum-lid HC

fiedoo 02 apr 2024 13:45

daniel1975 schreef: 02 apr 2024 12:28
wasbeer2006 schreef: 02 apr 2024 12:20 Toch zou ik het mooi vinden als VDP nog een keer echt die MTB titel pakt. WK of OS...... maar ik denk het niet.
Al zie ik hem ook zomaar na 2 weken tour afstappen en het toch proberen
Ik acht het niet mogelijk zonder degelijke technische voorbereiding. Het zou te zot voor woorden zijn als je op de technische stukken geen berg met tijd verliest tov de fulltime mtb-ers. MTB is wel ander niveau mondiaal dan bijv veldrijden.
daar gaan we nog eens een keer! Noem eens een topper in het MTB-en die op de weg domineert? Pidcock is ook al olympisch en WK geworden in het MTB-en (en 1 keer in het veldrijdenbij afwezigheid van wout en mathieu) maar wordt op minuten gereden in het veld en op de weg door mathieu en wout.
En waarop baseer jij je dan om het niveau van de rest in het veld te denigreren ? Toon Aerts zette zelf mathieu eens op de koppenberg op 3 minuten achterstand. Zondag de beklimming van de koppenberg bekeken tijdens de RVV?
En laten mathieu en wout dan ook renners zijn die in hun wegwedstrijden de rest tot meelopers degraderen, in een fietssport waarbij je het grote deel van een wedstrijd je in het wiel kunt nestelen. Ik denk dat zelfs maxim van gils uit de jeugdcategorieen van het veldrijden komt.
En nu mag jij eens motiveren waarom het niveau van het MTB hoger zou zijn dan het veldrijden. Baseer je je op nationaliteit? Rare parameter voor kwaliteit dan als dat zo is. Net of de dominantie van de NBA in de VS garant zou staan voor minder kwaliteit omdat dat land dominant is. MTB, een sport die trouwens het minst te vergelijken is met fietsen op de weg en in het veld ( te technisch).
Laatst gewijzigd door fiedoo op 02 apr 2024 13:59, 3 keer totaal gewijzigd.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

fiedoo
Forum-lid HC

fiedoo 02 apr 2024 13:48

Vicenza schreef: 02 apr 2024 12:39 Qua profiel zou Pidcock misschien nog wel het beste in staat moeten zijn om alles te winnen, maar anderzijds komt hij ook praktisch overal net weer tekort
Als er 1 renner het meest bekwaam zou moeten zijn om alle monumenten op zijn naam te schrijven is het Wout. Maar de tijd tikt en het wordt moeilijk dus.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

ColumsbusMJ
Forum-lid

ColumsbusMJ 02 apr 2024 13:57

fiedoo schreef: 02 apr 2024 13:48
Vicenza schreef: 02 apr 2024 12:39 Qua profiel zou Pidcock misschien nog wel het beste in staat moeten zijn om alles te winnen, maar anderzijds komt hij ook praktisch overal net weer tekort
Als er 1 renner het meest bekwaam zou moeten zijn om alle monumenten op zijn naam te schrijven is het Wout. Maar de tijd tikt en het wordt moeilijk dus.
Ik deel deze mening deels. Vier jaar geleden had ik het nog wel zien gebeuren, inmiddels niet meer. We zullen nooit weten hoe goed hij dit jaar was. Ik denk alleen dat hij op de korte stukjes niet explosief genoeg is en op de langere klimmen voorbij wordt gestreefd door Pogacar en Evenepoel.

fiedoo
Forum-lid HC

fiedoo 02 apr 2024 14:03

ColumsbusMJ schreef: 02 apr 2024 13:57
Ik deel deze mening deels. Vier jaar geleden had ik het nog wel zien gebeuren, inmiddels niet meer. We zullen nooit weten hoe goed hij dit jaar was. Ik denk alleen dat hij op de korte stukjes niet explosief genoeg is en op de langere klimmen voorbij wordt gestreefd door Pogacar en Evenepoel.
Op zijn tourprestaties afgaande en in parijs-nice als knecht voor roglic en nog een paar heel heuvelachtige wedstrijden ergens (wk? Ol.spelen?) moet hij dat toch kunnen? Hij is toch een betere klimmer dan mathieu? In perfecte koersomstandigheden voor hem moet het kunnen!

ColumsbusMJ
Forum-lid

ColumsbusMJ 02 apr 2024 14:13

fiedoo schreef: 02 apr 2024 14:03
ColumsbusMJ schreef: 02 apr 2024 13:57

Op zijn tourprestaties afgaande en in parijs-nice als knecht voor roglic en nog een paar heel heuvelachtige wedstrijden ergens (wk? Ol.spelen?) moet hij dat toch kunnen? Hij is toch een betere klimmer dan mathieu? In perfecte koersomstandigheden voor hem moet het kunnen!
Ik zie WvA bij elk monument op het podium staan, alleen zou hij voor mij bij geen enkele koers vooraf de topfavoriet zijn. Voor MvdP zie ik minder podiumplaatsen, maar is hij bij meer koersen de absolute favoriet. Ik ben een Nederlander en ben vast ook wat bevooroordeeld. Sinds vorig jaar is WvA voor mij niet meer zo erg buitencategorie als een aantal andere renners, net een niveautje eronder. Misschien dat hij volgend jaar een monument pakt en dan neem ik graag mijn woorden terug.

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 02 apr 2024 14:13

Een betere klimmer, betere tijdrijder en betere sprinter, op papier, de praktijk is voorlopig anders zo gauw het op monumenten aankomt.

Mathieu doet bewust niet mee aan massasprints, rijdt geen klassementen en hoeft zodoende nauwelijks op de tt te trainen en rijdt nauwelijks bergop "om het echie".
Campagnolo Ultra Dork

Tri_noob
Forum-lid

Tri_noob 02 apr 2024 14:14

fiedoo schreef: 02 apr 2024 13:45 daar gaan we nog eens een keer! Noem eens een topper in het MTB-en die op de weg domineert? Pidcock is ook al olympisch en WK geworden in het MTB-en (en 1 keer in het veldrijdenbij afwezigheid van wout en mathieu) maar wordt op minuten gereden in het veld en op de weg door mathieu en wout.
Afbeelding

"Minuten".. Er zullen zeker gevallen zijn dat dit zo was en omgekeerd wellicht ook.

Plaats reactie