Hi!
Op mijn wielrenfiets heb ik op dit moment een 50-34 verhouding voorbladen liggen, met een 11-28 cassette. Nu wil ik graag zwaarder verzet kunnen rijden, en mijn grootste voorblad is versleten, kleine (34T) is nog prima. Is een 52-34T met 11-28 cassette gebruikelijk? Ik zie bij mantel dat een 52 voorblad wordt aanbevolen met een 36T, wat is de reden hiervan?
Ben benieuwd,
Gr,
Kan 52-34 voorblad combinatie met 11-28 cassette?
-
- Forum-lid
- Berichten: 139
- Lid geworden op: 16 jan 2022 20:15
-
- Forum-lid
- Berichten: 126
- Lid geworden op: 14 jun 2019 08:17
Je voorderailleur kan maar 16 tandjes verschil schakelen. 52-34 gaat dus niet, 52-36 wel.
-
- Forum-lid
- Berichten: 139
- Lid geworden op: 16 jan 2022 20:15
Hmm, dit gaat dan helaas weer in de kosten lopenJoeyvEde92 schreef: ↑07 apr 2024 14:43 Je voorderailleur kan maar 16 tandjes verschil schakelen. 52-34 gaat dus niet, 52-36 wel.
11 of 12 speed; welk systeem (shimano, sram...)?
Ik heb wel op 11 speed 34-52 gemonteerd gehad op sram etap maar dan voor een junior renner die ook 'kleinere' versnellingen wilde om rustig bergop te trainen. In wedstrijd denk ik wel altijd vervangen door iets wat ondersteunt werd door fabrikant (vermoedelijk 36-52).
En terwijl ik het schrijf ook wel eens 54ten55t tegen een 36t op een tt fiets (dus ver boven 16t verschil en specs doe een DA toelaat op op voorderailleur).
Maar voor je dagelijkse fiets zou ik het je niet aanraden.
En je moet natuurlijk ook een langere ketting voorzien.
Los daarvan kan je je afvragen of dat zinvol is als amateur; nieuwelingen rijden met 48t vooraan, 14t kleinste achter aan 40km/u op hun wedstrijden. Ik zou maar zeggen als je hele stukken +40km/u rijdt het zinvol is.
Ik heb wel op 11 speed 34-52 gemonteerd gehad op sram etap maar dan voor een junior renner die ook 'kleinere' versnellingen wilde om rustig bergop te trainen. In wedstrijd denk ik wel altijd vervangen door iets wat ondersteunt werd door fabrikant (vermoedelijk 36-52).
En terwijl ik het schrijf ook wel eens 54ten55t tegen een 36t op een tt fiets (dus ver boven 16t verschil en specs doe een DA toelaat op op voorderailleur).
Maar voor je dagelijkse fiets zou ik het je niet aanraden.
En je moet natuurlijk ook een langere ketting voorzien.
Los daarvan kan je je afvragen of dat zinvol is als amateur; nieuwelingen rijden met 48t vooraan, 14t kleinste achter aan 40km/u op hun wedstrijden. Ik zou maar zeggen als je hele stukken +40km/u rijdt het zinvol is.
-
- Forum-lid
- Berichten: 139
- Lid geworden op: 16 jan 2022 20:15
Bedankt voor je reactiewalter- schreef: ↑07 apr 2024 16:34 11 of 12 speed; welk systeem (shimano, sram...)?
Ik heb wel op 11 speed 34-52 gemonteerd gehad op sram etap maar dan voor een junior renner die ook 'kleinere' versnellingen wilde om rustig bergop te trainen. In wedstrijd denk ik wel altijd vervangen door iets wat ondersteunt werd door fabrikant (vermoedelijk 36-52).
En terwijl ik het schrijf ook wel eens 54ten55t tegen een 36t op een tt fiets (dus ver boven 16t verschil en specs doe een DA toelaat op op voorderailleur).
Maar voor je dagelijkse fiets zou ik het je niet aanraden.
En je moet natuurlijk ook een langere ketting voorzien.
Los daarvan kan je je afvragen of dat zinvol is als amateur; nieuwelingen rijden met 48t vooraan, 14t kleinste achter aan 40km/u op hun wedstrijden. Ik zou maar zeggen als je hele stukken +40km/u rijdt het zinvol is.
Gaat om een 11s shimano ultegra (Di2). Voorop ligt nu FC-R8000. Cassette is ook R8000 (11speed). Ik gebruik de racer voornamelijk voor mijn trainingen. Soms bij Treshold of Sweet Spot training en flinke wind mee op de rechte stukken, dan kan ik wel een zwaarder verzet rijden. Af en toe rijd ik ook nog wel een crit, dan zou ik hem ook kunnen gebruiken.
Waarom zou je het niet aanraden voor een 'dagelijkse' fiets?
Voor 'dagelijkse' fiets; eerder dat je moet onthouden dat je uit de specs zit en dus altijd wat voorzichtig moet blijven met schakelen vooraan.
Wel zinvol "altijd" 52/36 rijden en als je de bergen intrekt een tijdje met de 34t gaan rijden...
Ik vermoed niet dat je in een criterium vooraan veel schakelt . Misschien is het dan ook niet echt relevant. En eigenlijk heb ik geen idee of je met een 50t toekomt in een criterium. Uit het hoofd is 50/11 dacht ik 60km/u aan 110 omwentelingen. Op een 52t is dat dan 4 procent meer of een 63km/u; geen idee of dat relevant is. Ik dacht altijd dat het vele optrekken uiteindelijk te veel wordt; zwaarder voorblad helpt dan niet echt. En wat beensnelheid met wind mee is ook niet slecht .
Wel zinvol "altijd" 52/36 rijden en als je de bergen intrekt een tijdje met de 34t gaan rijden...
Ik vermoed niet dat je in een criterium vooraan veel schakelt . Misschien is het dan ook niet echt relevant. En eigenlijk heb ik geen idee of je met een 50t toekomt in een criterium. Uit het hoofd is 50/11 dacht ik 60km/u aan 110 omwentelingen. Op een 52t is dat dan 4 procent meer of een 63km/u; geen idee of dat relevant is. Ik dacht altijd dat het vele optrekken uiteindelijk te veel wordt; zwaarder voorblad helpt dan niet echt. En wat beensnelheid met wind mee is ook niet slecht .