Ik tape wel de voorrem kabel altijd vast en monteer de achterleiding met wat overlengte.
Opzich wel goed om op te letten wat je aangeeft. Schuren geeft echt extreem snel schade.
Carbon stuurbuis: waar op letten?
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 14089
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ik heb ook al diepe slijtage in (alu) stuurbuizen meegemaakt. Slijtage door wrijvingen (niet goed uitgelijnd balhoofd door de fabrikant). Die haalde ik nooit los, totdat ik een andere vork wou monteren, en dat was schrikken. Dat wil je niet bij carbon meemaken.
Er zijn ook tal van voorbeelden door slechte lagering of schurende kabels (langleve de trend van interne geleiding).
Een breuk op de overgang van balhoofd/stuurpen is echt niet uniek. De fabrikanten lijken het ook niet zo nauw te nemen (zie terugroepacties van o.a. Specialized Tarmac, Merida Scultura en volgens mij nog een paar)
Iedereen mag voor zichzelf bepalen of het zinloos is.
Maar terug naar het onderwerp, begrijp ik dat onderhoud dus het zelfde is. Maar:
- Ik zal allicht wat beter op beschadigingen moeten letten (schuren en breuken)
- Moet ik nog iets met de expander die in de buis zit? Moet deze er uit? Hoe? Is de stuurpen te demonteren met deze expander in de buis?
- Alles dus ook gewoon met vet monteren, en de stuurpen natuurlijk met carbon pasta?
Er zijn ook tal van voorbeelden door slechte lagering of schurende kabels (langleve de trend van interne geleiding).
Een breuk op de overgang van balhoofd/stuurpen is echt niet uniek. De fabrikanten lijken het ook niet zo nauw te nemen (zie terugroepacties van o.a. Specialized Tarmac, Merida Scultura en volgens mij nog een paar)
Iedereen mag voor zichzelf bepalen of het zinloos is.
Maar terug naar het onderwerp, begrijp ik dat onderhoud dus het zelfde is. Maar:
- Ik zal allicht wat beter op beschadigingen moeten letten (schuren en breuken)
- Moet ik nog iets met de expander die in de buis zit? Moet deze er uit? Hoe? Is de stuurpen te demonteren met deze expander in de buis?
- Alles dus ook gewoon met vet monteren, en de stuurpen natuurlijk met carbon pasta?
Ik heb ooit eens ergens gehoord: geen carbon pasta op aansluiting stuurpen met vorkbuis. De korreltjes kunnen naar beneden gaan en lagers sneller aan gort krijgen. Al zie ik het heel vaak in youtube build video's?
Expander moet je er imo nooit uithalen, enkel als je de vorkbuis zou inkorten. Wel oppassen, als je expander eruit draait: zorg ervoor dat je de expander niet 'kwijt geraakt'. Sommige expanders zakken naar beneden als je ze losdraait: dus vorkbuis omdraaien naar beneden en expander losdraaien.
Zout en dus zweet op indoorfiets is volgens mij de grootste vijand in dit verhaal...
Expander moet je er imo nooit uithalen, enkel als je de vorkbuis zou inkorten. Wel oppassen, als je expander eruit draait: zorg ervoor dat je de expander niet 'kwijt geraakt'. Sommige expanders zakken naar beneden als je ze losdraait: dus vorkbuis omdraaien naar beneden en expander losdraaien.
Zout en dus zweet op indoorfiets is volgens mij de grootste vijand in dit verhaal...
-
- Forum-lid
- Berichten: 701
- Lid geworden op: 29 apr 2019 14:00