Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Scott

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13648
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 09 apr 2024 08:52

MM met een los frame kom je een heel eind voor 7 a 8K

Het hangt er dan vanaf welke wielen je pakt. Pak je de NSW's die in de topmodellen zitten red je het niet.
Met een setje van tot 1500 ga je het wel redden zeker met de prijzen van de huidige red groep.

Dat geeft weer aan hoe bizar prijzen van boven de 10K zijn.

chris80
Forum-lid
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 jul 2006 23:49

chris80 09 apr 2024 11:24

nijkie schreef: 09 apr 2024 08:41
scottpch64 schreef: 09 apr 2024 08:20
chris80 schreef: 08 apr 2024 12:35 Dat klopt helemaal, maar de vergelijking ging om gelijke afmontage 😀. Ik verwacht niet dat je een Sworks met dura ace voor pakhembeet 7000,- euro koopt 😀.

En ik ben ook supetevreden over mijn Scott. Erg fijne fiets.
Gaat niet lukken inderdaad! :D
Een Scott wel met DA of Sram Red?
Nee ook niet, wat ik bedoelde is dat wanneer je een Swork vergelijkt van 6,5kg moet vergelijken met een Scott RC ultimate. En dan zit je met beide dik boven de 10k.

In mijn vergelijking ging het om de vergelijking van gelijkwaardige Specialized qua prijs met de Scott van 7000,- en dat ik niet verwacht dat die dan een kilo lichter is..

Hopelijk is het zo een beetje helder😀

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39931
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 09 apr 2024 12:02

wasbeer2006 schreef: 09 apr 2024 08:52 Het hangt er dan vanaf welke wielen je pakt. Pak je de NSW's die in de topmodellen zitten red je het niet.
Zijn er ook NSFW wielen? :mrgreen:
Less is bore

leon1
Forum-lid
Berichten: 3306
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 09 apr 2024 13:02

Kijk eens hier daniel1975:
Screenshot 2024-04-09 130135.jpg
:mrgreen:
Ride bikes, not tanks!

ColumsbusMJ
Forum-lid
Berichten: 1430
Lid geworden op: 22 dec 2022 17:36

ColumsbusMJ 09 apr 2024 14:53

Kim is ook van alle markten thuis.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39931
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 09 apr 2024 15:35

:lol:
Less is bore

Beam me up, Scotty
Forum-lid
Berichten: 120
Lid geworden op: 14 feb 2017 14:38

Beam me up, Scotty 10 apr 2024 12:40

chris80 schreef: 09 apr 2024 11:24
nijkie schreef: 09 apr 2024 08:41
scottpch64 schreef: 09 apr 2024 08:20

Gaat niet lukken inderdaad! :D
Een Scott wel met DA of Sram Red?u
Nee ook niet, wat ik bedoelde is dat wanneer je een Swork vergelijkt van 6,5kg moet vergelijken met een Scott RC ultimate. En dan zit je met beide dik boven de 10k.

In mijn vergelijking ging het om de vergelijking van gelijkwaardige Specialized qua prijs met de Scott van 7000,- en dat ik niet verwacht dat die dan een kilo lichter is..

Hopelijk is het zo een beetje helder😀
Specialized Aethos, Di2 Ultegra, Roval 33 mm carbon, 6,78 kg, € 8000
Scott Addict RC15, Di2 Ultegra, Syncros 35 mm carbon, 7,6 kg, € 6799.
Scott Addict RC10, Sram Force Axs, Syncros 35 mm carbon, 7,9 kg, € 7699.
Dat aanzienlijke gewichtsverschil zit volgens mij meer in het frame dan in de wielen…
Achteraf is elke fietstocht leuk.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13648
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 10 apr 2024 13:05

De gewichts winst in alleen een frame is maximaal 400gram. De rest is afmontage.
Nu zal de headset en hardware bij de addict ook een stuk zwaarder zijn dan de Aethos.

Beam me up, Scotty
Forum-lid
Berichten: 120
Lid geworden op: 14 feb 2017 14:38

Beam me up, Scotty 11 apr 2024 12:35

Ja, een nadeel van Scott is dat ze met die goedkope Syncros spullen werken. Daar houden ze een mooie marge aan over (en wij een zware fiets).
Achteraf is elke fietstocht leuk.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39931
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 11 apr 2024 13:07

Is niet alleen Scott. Kijk eens naar de zware trekkerwielen in de middenklasse BMC bijvoorbeeld.
Less is bore

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13648
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 11 apr 2024 13:35

Opzich valt dat wel mee. De topmodellen, die ik nooit koop omdat je het voor iets meer dan de helft zelf bouwt, hebben wel lichte onderdelen.
Het nadeel is dat ze de afmontage heel algemeen houden. Als je 70 of 80kg bent kan je best wat lichter, al scheelt dat tegenwoordig ook weinig.

De stuurcombo is best licht met 320gram, de benodigde frame hardware is zwaar. zadelpen is gewoon erg licht met 150gram.
Dat zie je bijna nergens standaard.

Het is allemaal niet zo moeilijk een topgroep met een setje wielen van max 1500 gram zit met een frame van 1000gram op zo,n beetje 7.2 tot 7.4 kilo afhankelijk van de maat, banden etc. Ga je naar een lichter frame wordt het lichter en visa versa.

Wil je nog lichter ga je naar lichtere onderdelen, expanders, tita bouten, carbon ti rotors, darimo spul oid.
Supersix die ik voor een maat gebouwd heb ik 58cm is 6.7kg (Volgens mij zelfs 6.62) Kan allemaal prima.

Ondanks dat is gewicht fantastisch vind en er mee bezig ben, rijden mijn zwaarste fietsen het fijnst.
Dat zal ook de nieuwe techniek zijn, maar zeker in de polder is iets zwaarder eerder fijner/beter dan slechter.

En als je hem echt heel licht maakt en je denk echt dat het scheelt hoop ik wel dat je met 1 bidon van 500ml rijd en die steeds vult en ook maar 1 reepje meeneemt en onderweg koopt.

Beam me up, Scotty
Forum-lid
Berichten: 120
Lid geworden op: 14 feb 2017 14:38

Beam me up, Scotty 11 apr 2024 13:55

Natuurlijk ken ik deze nuance. Sterker nog, het verschil tussen mijn winter- en zomergewicht is al 2 bidons en elke nieuwe smartphone in mijn achterzak weegt meer dan de vorige. Toch blijft het een interessant onderwerp, vooral de sweetspot tussen gewicht en rijeigenschappen.
Achteraf is elke fietstocht leuk.

Plaats reactie