Nieuwe (racefiets) achterwiel voor zware fietser
Goedendag allemaal,
Recentelijk heb ik allemaal scheurtjes ontdekt rond de spaken in mn achterwiel. Bij ongeveer de helft van de spaken. (Zie Foto van Google het zijn exact dit soort scheurtjes). Nu heb ik hier pas 6000km op gereden (voornamelijk met goed weer). Ik heb een scott speedster 20 ( Tiagra) met de Syncros Race 22 Disc wielen met 32mm banden. (Standaard 28 spaaks aluminium wielen)
Ik heb gehoord dat dit soort scheuren normale slijtage is van wielen alleen is het nu wel erg snel gebeurt. Ik heb al wat rond gezocht en heb meerdere redenen gehoord waarom dit zo snel gebeurt. Ik ben een nogal zwaar 110 - 115kg en relatief sterk in de sprint. Zouden 28 spaken hiervoor niet genoeg zijn of is de velg simpel weg niet sterk genoeg (of een combinatie)? Ik heb ook gehoord dat het kan komen dat mijn wiel niet goed gespannen was.
Nu is mijn vraag wat voor wiel ik moet aanschaffen zodat ik na 6000km niet weer een nieuwe hoef te kopen (anders wordt het nogal duur ) Om alle redenen waar het mogelijk aan kan liggen ben ik opzoek naar een wiel/velg van stevige kwaliteit van 32 of zelfs 36 spaken. Ik heb het idee dat 32 wat meer standaard is voor racefiets wielen? En is het een goed idee om het wiel opnieuw te laten spannen of helemaal te laten vlechten bij een specialist? (Ligt eraan of ik een compleet wiel koop of alles apart) Zouden jullie mij kunnen helpen met wat voor velg/wiel ik nodig zou hebben. Alle hulp wordt enorm gewaardeerd!
Recentelijk heb ik allemaal scheurtjes ontdekt rond de spaken in mn achterwiel. Bij ongeveer de helft van de spaken. (Zie Foto van Google het zijn exact dit soort scheurtjes). Nu heb ik hier pas 6000km op gereden (voornamelijk met goed weer). Ik heb een scott speedster 20 ( Tiagra) met de Syncros Race 22 Disc wielen met 32mm banden. (Standaard 28 spaaks aluminium wielen)
Ik heb gehoord dat dit soort scheuren normale slijtage is van wielen alleen is het nu wel erg snel gebeurt. Ik heb al wat rond gezocht en heb meerdere redenen gehoord waarom dit zo snel gebeurt. Ik ben een nogal zwaar 110 - 115kg en relatief sterk in de sprint. Zouden 28 spaken hiervoor niet genoeg zijn of is de velg simpel weg niet sterk genoeg (of een combinatie)? Ik heb ook gehoord dat het kan komen dat mijn wiel niet goed gespannen was.
Nu is mijn vraag wat voor wiel ik moet aanschaffen zodat ik na 6000km niet weer een nieuwe hoef te kopen (anders wordt het nogal duur ) Om alle redenen waar het mogelijk aan kan liggen ben ik opzoek naar een wiel/velg van stevige kwaliteit van 32 of zelfs 36 spaken. Ik heb het idee dat 32 wat meer standaard is voor racefiets wielen? En is het een goed idee om het wiel opnieuw te laten spannen of helemaal te laten vlechten bij een specialist? (Ligt eraan of ik een compleet wiel koop of alles apart) Zouden jullie mij kunnen helpen met wat voor velg/wiel ik nodig zou hebben. Alle hulp wordt enorm gewaardeerd!
hunt heeft zeer goede wielen voor zwaardere rijders.
op maat laten maken kan ook.
hier 105kg en vision Team 30 wielen houden het nog steeds uit na 5jaar.
Ze zien gravel, kasseien en goed asfalt, ....
op maat laten maken kan ook.
hier 105kg en vision Team 30 wielen houden het nog steeds uit na 5jaar.
Ze zien gravel, kasseien en goed asfalt, ....
And if it's fast or slow
All I really know is I'm gonna enjoy the ride (Krewella- Enjoy the ride)
All I really know is I'm gonna enjoy the ride (Krewella- Enjoy the ride)
- Maatwielen
- Forum-lid
- Berichten: 442
- Lid geworden op: 28 jan 2014 16:18
- Contact
28 spaken kàn voldoende zijn maar dan moet de velg wel zeer sterk zijn (bijvoorbeeld een full carbon van 55 mm hoog) zodat je de spaken onder hoge spanning kunt zetten. Maar 32 spaken achter ligt wel voor de hand als je jouw lichaamsgewicht hebt. 36 spaken is niet nodig en ook minder courant en als gevolg daarvan heb je minder keuze.Vaughanvi schreef: ↑05 apr 2024 18:16 Goedendag allemaal,
Recentelijk heb ik allemaal scheurtjes ontdekt rond de spaken in mn achterwiel. Bij ongeveer de helft van de spaken. (Zie Foto van Google het zijn exact dit soort scheurtjes). Nu heb ik hier pas 6000km op gereden (voornamelijk met goed weer). Ik heb een scott speedster 20 ( Tiagra) met de Syncros Race 22 Disc wielen met 32mm banden. (Standaard 28 spaaks aluminium wielen)
Ik heb gehoord dat dit soort scheuren normale slijtage is van wielen alleen is het nu wel erg snel gebeurt. Ik heb al wat rond gezocht en heb meerdere redenen gehoord waarom dit zo snel gebeurt. Ik ben een nogal zwaar 110 - 115kg en relatief sterk in de sprint. Zouden 28 spaken hiervoor niet genoeg zijn of is de velg simpel weg niet sterk genoeg (of een combinatie)? Ik heb ook gehoord dat het kan komen dat mijn wiel niet goed gespannen was.
Nu is mijn vraag wat voor wiel ik moet aanschaffen zodat ik na 6000km niet weer een nieuwe hoef te kopen (anders wordt het nogal duur ) Om alle redenen waar het mogelijk aan kan liggen ben ik opzoek naar een wiel/velg van stevige kwaliteit van 32 of zelfs 36 spaken. Ik heb het idee dat 32 wat meer standaard is voor racefiets wielen? En is het een goed idee om het wiel opnieuw te laten spannen of helemaal te laten vlechten bij een specialist? (Ligt eraan of ik een compleet wiel koop of alles apart) Zouden jullie mij kunnen helpen met wat voor velg/wiel ik nodig zou hebben. Alle hulp wordt enorm gewaardeerd!
Groet,
Hans
Website: https://www.maatwielen.nl
Ik ga mee in dit antwoord Vaughanvi.
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 16540
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Hoe oud is je fiets?Vaughanvi schreef: ↑05 apr 2024 18:16 Goedendag allemaal,
Recentelijk heb ik allemaal scheurtjes ontdekt rond de spaken in mn achterwiel. Bij ongeveer de helft van de spaken. (Zie Foto van Google het zijn exact dit soort scheurtjes). Nu heb ik hier pas 6000km op gereden (voornamelijk met goed weer). ...........;
Ben je al naar je fm geweest?
Als deze nog onder garantie is zou je garantie kunnen claimen.
Indien buiten garantie,
Laat je dan een wiel maken met 32 spaken.
Op dit forum zijn enkele wielbouwers actief die voor jou een bombproof wiel kunnen vlechten.
Laat je nog even weten wat het geworden is?
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
Goedendag, allemaal enorm bedankt voor de reacties. Ik heb de fiets al 6 jaar (gebruikte hem naast een andere sport als cross training/buiten het seizoen vandaar maar 6000km) dus helaas zit garantie er niet meer in.
Ik twijfel nog tussen twee dingen. En dat is een nieuwe fiets (ik heb nu mechanische schijfremmen en dat vind ik persoonlijk niet hele fijne dingen) en dan later nog een custom achterwiel laten maken nadat ik door de wielen van de nieuwe fiets ben gezakt
Of de kortere termijn financiële optie: nu een bomb proof wiel laten maken en nog door fietsen op mijn oude fiets.
Phillipos (van Speyk denk ik?) en Maatwielen zijn goed wiel bouwers (of eventueele andere die in hier op het forum kan vinden voor goed vak werk)?
Ik twijfel nog tussen twee dingen. En dat is een nieuwe fiets (ik heb nu mechanische schijfremmen en dat vind ik persoonlijk niet hele fijne dingen) en dan later nog een custom achterwiel laten maken nadat ik door de wielen van de nieuwe fiets ben gezakt
Of de kortere termijn financiële optie: nu een bomb proof wiel laten maken en nog door fietsen op mijn oude fiets.
Phillipos (van Speyk denk ik?) en Maatwielen zijn goed wiel bouwers (of eventueele andere die in hier op het forum kan vinden voor goed vak werk)?
Ik kan je beide ook aanraden. Alles kan via de post, dus het maakt niet veel uit waar je woont.
Als je later je fiets nog wil upgraden even goed kijken naar de naven. Vermoed dat je nu snelspanners hebt, dan moet de boel wel om te bouwen zijn naar steekassen. Bijvoorbeeld bij navan van DT Swiss is dat zo. Een goede wielbouwer zal je daar ook op wijzen.
Als je later je fiets nog wil upgraden even goed kijken naar de naven. Vermoed dat je nu snelspanners hebt, dan moet de boel wel om te bouwen zijn naar steekassen. Bijvoorbeeld bij navan van DT Swiss is dat zo. Een goede wielbouwer zal je daar ook op wijzen.